V6 scorpio i amazon

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

ØV -- ØV --ØV

Indlægaf Bronco » tirs mar 17, 2009 22:54 pm

Ja så bliver Jeg vel nødt til at vaske min mund med brun sæbe !!
Jeg har jo tidligere været ude med riven efter folk, der kom med påstande som ikke holdt vand. Og så Mr. Lani kan du altså påvise at Jeg er helt ude i skoven med min udtalelse om at en V6 motor er for tung.
(Det viser bare endnu engang at det er kun om søndagen man skal tro, alle andre dage skal man vide..)
Nå i et forsøg på at skjule min fæle fejltagelse vil Jeg straks skynde mig videre til mine næste forkyndelser !!
Jeg mener og synes at det vil være en stor synd at putte en Ford V6 motor i en Volvo (føj/adh og puha).
Altså tid for lidt nytænkning -------- hvad med en 5 cyl nyere Volvo motor, den vil jo netop give dig det du efterlyser med hensyn til moment og bensinøkonomi..
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf lani » ons mar 18, 2009 0:45 am

hold lige igen med sæben, efter en nærmere searc så viser det sig at den V6 jeg skrev vægten på faktisk er den originale 2.0 V6 motor som blev bygget i Køln. 2,9 motoren er uden tvivl tungere end en B20, men jeg tror næppe det kan dreje sig om mere end 20-30 kg. Uanset hvad, er det jo Volvo der skal sige god for det.
En helt anden ting er at godt nok er rover 3.5 motoren opgivet til omkring 150 kg, men det er åbenbart kun for blokken og topstykkerne. en komplet turnkey motor vejer omkring 230kg.
en tredje ting er at jeg kan ikke se hvorfor en rovermotor skulle være bedre at lægge i end en ford motor ?

http://www.v8engines.com/engine-4.htm
Her er iøvrigt lidt interessandt læsning om rovers V8, ikke just opmuntrende læsning.

Her er lidt om motorvægt på forskellige modeller
http://fixrambler.com/engineweightchart.txt
Mvh. Lasse Nielsen

"jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter"
lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Kristian » tors mar 19, 2009 9:15 am

Jeg tror ikke den liste er særlig nøjagtig, f.eks. står en B20E til 340 pound, altså 22 mere end Buick/Rover. Det passer ihvertfald ikke. Volvo opgiver vægten på en B20A til 155kg. men det er med gearkasse (M40) og en E-motor er ikke væsentlig tungere. Min erfaring er at en Buick/Rover motor er lidt tungere en en B20, så 150 kg. lyder meget rigtigt, måske er det endda i overkanten. Desværre har jeg ingen eraringer med Ford V6.
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru

Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf lani » tors mar 19, 2009 16:00 pm

Han skriver selv i forordet at vægtangivelserne kan variere meget fordi det sjældent fremgår om det er en komplet motor med gearkasse, manifolder osv, eller om det kun er blokken, så det kan sagtens snyde.
såfremt man vil syne en amazon med en anden motor og man søger volvo om tilladelse, så går jeg ud fra at de vil have en eller anden form for dokumentation for at motoren overholder en vis vægt ?
Eller er det først til syn at man måler det samlede akseltryk ?
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Stegt Flæsk og Persillesovs

Indlægaf Bronco » fre mar 20, 2009 0:15 am

Ja altså !! Først lige en anbefaling herfra !!!
Jeg har lige været på Restaurant Dolly i Horsens og fået Stegt Flæsk med Persillesovs, som vor Mor lavede det. Og det er smagte bare fantastisk så det er hermed et tips Jeg vil give videre til alle.......
Nå og så til det alvorlige !! Og dog, for Jeg har nærkigget den vægttabel som Hr Lani var så venlig at linke til. Og hvis vi nu glemmer at tallene ikke helt passer (nogle er komplette motorer og nogle er rå) så kan man godt komme til at drømme lidt ::
Først:
Vægt - Volvo B20 ---------------------------- 340 pounds
Rover V8 318 pounds
Cosworth V8 DOHC 260 pounds !!!!
Cosworth V10 220 pounds !!!!!!!!
Ford V6 omkring 350 pounds
Lamborghini V12 330 pounds
Volvo V6 350 pounds
Det synes Jeg da er nogen sjove tal at kigge lidt på, iøvrigt så er der også lige en Honda CBX 1000, det er jo en motorcykel motor, 6 cyl række for dem der ikke ved det, den er opgivet til 238 pounds.
Nå ja, på vej hjem fra Horsens kørte vi 220 på vinterdæk !! så støjer de altså for meget vil Jeg sige (hehe).
Hr. Lani -- Nu vil Jeg lige se lidt MotorsTv i højst 3 timer, så vender Jeg tilbage med en virkelig god forklaring på hvorfor det er helligbrøde at putte Ford V6 motor i en Amazone.
Hilsen NP
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf lani » fre mar 20, 2009 0:31 am

Hej Niels, rart at du endelig er færdig med at mæske dig i stegt flæsk og persillesovs, så du kan få tid til at følge med i tråden her :wink:
Og så pas iøvrigt på med at indrømme ulovligheder her på forummet, det er der nogen her som ikke vil acceptere :wink:

Ja de Cosworth motore er bestemt interessandte, men eftersom det er F1 motorer er de nok ikke så relavante :P

Jeg glæder mig meget til at læse om hvorfor det skulle være helligbrøde at lægge en Ford motor i en Volvo, selvom du nok får svært ved at overbevise mig om at det skulle være tilfældet :lol:

Og så synes jeg du skalt tage et grundigt kig på den hjemmeside om rover V8 som jeg også har linket til og læs især afsnittet om V8 in general and engine components.
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Bronco » fre mar 20, 2009 0:56 am

Altså !!!! Hr Lani !! Jeg har ikke tid til at lege med dig lige nu, Jeg zapper,
Nå ang. det der helligbrøde så tror Jeg kun det kan klares med en omgang seriøs terapi... DVS. Du låner ca. 100 tidstypiske motorblade af mig og så skal du læse dem grundigt over de næste 2 måneder, Jeg vil så hver 3. dag checke dig med opfølgende spørgsmål via. mail. Og når de 2 mdr. er gået tror Jeg du er helbredt. Eller har Jeg 400 blade mere du kan låne :lol: :lol:
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Bronco » lør mar 21, 2009 9:49 am

¨Øhh - sorry Hr Lani var ikke ude på at fornærme nogen........Så Jeg prøver lige igen.
Det der med V8/V6 el. noget andet er jo bare en smagssag (kultur). Hvis Jeg skulle bygge min røde Amazone idag ville Jeg helt sikkert vælge en Volvo motor, fordi Jeg jo er Volvonørd/fan. Og nu har Volvo jo lavet de rigtig gode 5 cyl. motorer f.eks. Rent pratisk så skal der være plads til den i længden, og det er ikke noget problem at montere den lodret, man skal så bruge et bundkar fra den 6 cyl 2,5/3,0 som så selvf. skal afkortes. Jeg ville så f.eks montere den med motorcykel karburatorer.
Og Hr.Lani de 5 cyl. motorer har jo netop de egenskaber du eftersøger(drejningsmoment/bensinøkonmi) især selvf. hvis man anvendte indsprøjtningssystemet.
Venlig hilsen Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf lani » lør mar 21, 2009 15:08 pm

Hej Niels, jo det var da også en mulighed med en 5 cylindret volvomotor, hvilken en ville du foreslå ?, et af problemerne er vel at de er monteret med en gearkasse til forhjulstræk ikke ? og hvad med effekten overstiger den ikke de tilladte tal ? Men så må man jo bare drosle den lidt med en restrictor i udstødningen som så kan fjernes igen efter syn.
med hensyn til mc-karburatorer, så er det vel ikke særlig praktisk netop til en 5 cylindret motor.
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Bronco » lør mar 21, 2009 17:35 pm

Hejsa - Gearkasse er ik. noget problem, der skal du ligesom bundkarret, bruge dele fra 960 modellen som jo også er baghjulstrukken, altså er der både 5 trins og aut at vælge imellem.
Ang. motorcykelkarburatorer så er de netop velegnede til en 5 cyl fordi nogle af dem kan monteres enkeltvis.
Grunden til at Jeg overhovedet nævner karburatorer er jo blot fordi Jeg ikke selv vil køre med indsprøjtning fordi Jeg går meget op i hvordan mit motorrum ser ud rent kosmetisk.
Til dit formål vil sprøjt være det bedste.
Ang. motoreffekt. så findes de 5 cyl. vist nok fra 140 HK 2,0 men det må du ikke hænge mig op på. Jeg er ikke ekspert i de nyere motorer. Ang det med at neddrosle effekten så er det altid en mulighed, det måtte Jeg jo selv gøre med min Rover motor for at få den godkendt.
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf lani » lør mar 21, 2009 22:00 pm

Det er rigtigt at mc karburatore kan monteres enkeltvis, men i så fald er de et mareridt at justere, her mener jeg selvfølgelig vacumspjældende.
Alternativt skulle man fremstille en rack hvorpå man så monterer et stangtræk til samtlige spjæld. helt sikkert et job for en maskinarbejder :)

Jeg må indrømme at jeg hælder mest til V6 eller V8 he he....
Går og fundere lidt over hvordan jeg kan spare vægt på forakslen på en Amazon så jeg kan montere den Ford V6 uden at forenden bliver for tung.

En af de ting jeg spekulerer på er selv at fremstille headers i tyndvægget rustfrit stål. en anden ting er at flytte batteriet. Evt skifte køleren ud med en alukøler.

Er der nogen der har andre forslag ?
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ingemann » lør mar 21, 2009 22:08 pm

Det ville være meget originalt at vælge en 5-cyllindret motor. Det er der ikke mange, som har gjort i en amazon!

Ham her har lavet stuntet i en 242 (252)

Lyden vil også få folk til at vende sig, for det er altså noget specielt med en 5-cyl-lyd i en amazon
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Bronco » ons mar 25, 2009 1:47 am

Godaften - Jeg var i min lokale synshal forleden og han spurgte naturglivis hvilke gavtyvestreger Jeg havde gang i for tiden, og så måtte jeg jo fortælle at Jeg var ved at planlægge den for mig, den ultimative vinterbil, en 245 årg. 75 græsrøn på gule metalplader !! helt origanl udseende, men mekanik skal være :: 960/ 3,0 motor + aut gear og 1031 bagtøj, og selvf. vent. skiver forr. og det var så det,
Men så var det at synsmanden protesterede og sagde at det ville Jeg aldrig få synet !!! og han er ellers meget fornuftig (med på den værste) altså hvis det er lovligt !!!!!!!!!.
Nå kort sagt: Hr Lani : Gå lige ind på Færdelselsstyrelsen og kig/læs lidt for det har Jeg prøvet, og det er skræmmende læsning.
Øhhh:: Jeg tror vi snakkes ved......
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » ons mar 25, 2009 8:45 am

Hvad er begrundelsen for at det skulle være ulovligt?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Foregående

Tilbage til Diverse