V70 2004 ryster med sommerdæk

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 2004 ryster med sommerdæk

Indlægaf Lars » lør mar 21, 2009 14:20 pm

Hej

Sidste år var der ingen rystelser, men efter at have monteret sommerdæk i år ryster den nu lidt.
Den ryster lidt ved 80-95 km/t og underligt nok forsvinder det efter et par kilometer??
Dækkene er FULDA EXCELLERO og de har kørt ca. 4000 km i alt. Størrelse 225/40-18".
Hjulene er krydsspændt efter alle kunstens regler og med 140 Nm som foreskrevet i instruktionsbogen. Har haft hjulene af igen og sat dem på endnu engang uden at det blev bedre.
Alle hjul sidder samme sted som sidste år.
Hele vinteren har de ligget vandret i kælderen med 2 bars tryk.
Kører nu med 3 bar i.

Hvad kan være galt - og hvorfor forsvinder det efter lidt kørsel? Det kan da vel ikke være afbalaceringen det er galt med så?

På forhånd tak.

Lars
Lars
Superbruger
Superbruger

Indlægaf permand » lør mar 21, 2009 15:14 pm

Er du sikker på at navhullet på fælgene og bilen er det samme ? Grunden til jeg spørger er at jeg selv lige "slås" med det samme problem, og der har jeg fundet ud af det er mine ikke..
Mvh Per
V60 D3 aut. 2012
V70 170 hk aut. 2006
Brugeravatar
permand
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 268 75 Tågarp

Re: V70 2004 ryster med sommerdæk

Indlægaf Hr. SmåSur » lør mar 21, 2009 16:04 pm

Lars skrev:Den ryster lidt ved 80-95 km/t og underligt nok forsvinder det efter et par kilometer??

Hele vinteren har de ligget vandret i kælderen med 2 bars tryk.
Kører nu med 3 bar i.

Hvad kan være galt - og hvorfor forsvinder det efter lidt kørsel?

Den dårligeste måde at opbevare dæk på, er liggende vandret. Er de monteret på fælg og med tryk (altså luft i) - skal de stå. (Og elsker man sine fine hjul, drejer man dem 20-30 grader hver gang man alligevel er i kælderen og hente en god flaske rødvin).

Rystelser ved 80-100 km/t er UDEN TVIVL din afbalancering - der er nu en ubalance.

Dæk der ligger (eller står belastede (siddende på en bil)) - bliver deforme - har din bil f.eks. stået stille 6-8 måneder - kan dækkene være blevet lidt deforme - deformitet "forsvinder" ofte når dækket bliver varmt (LANG køretur) - men kan ikke nødvendigvis forventes "forsvundet" - altså, dækket kan falde tilbage i deformitet når det bliver koldt igen.

Hvis du ikke har andet at lave her i weekenden - kan du jo hurtigt prøve at sætte baghjul op på forhjul's plads og vise versa - Hvordan opfører de sig så? Anderledes? - Ingen tvivl: Du skal have afbalanceret dine hjul igen.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Lars » lør mar 21, 2009 20:19 pm

permand skrev:Er du sikker på at navhullet på fælgene og bilen er det samme ? Grunden til jeg spørger er at jeg selv lige "slås" med det samme problem, og der har jeg fundet ud af det er mine ikke..

Jeg tror ikke det er problemet. Sidste år var der jo ingen rystelser med samme dæk.
Lars
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Klågem » lør mar 21, 2009 22:04 pm

Det er mange gange et problem med brede lave dæk. Bilen holder stille natten over. Derved bliver dækket koldt og "ovalt" det er ikke ret meget. Men nok til at man kan mærke det. Når du så kører med bilen bliver dækket varmt og tager sin normale runde facon. Typisk efter ca 10-20 km.
Jeg har prøvet det med min egen. En afbalancering med hjulene på bilen hjalp ikke. Jeg er bare blevet vant til det.

Derimod er jeg ikke enig med Hr. småsur mht. opbevaring af hjulene.
Det er ligemeget hvilket dækfirma man henvender sig til ang. opbevaring. De siger alle sammen at det bedste er med normalt dæktryk og liggende. Altså så man kan stable dem

Citat:
Opbevar dækkene rigtigt
Når du opbevarer dine dæk, skal du sørge for at de ikke er udsat for direkte sollys og at de opbevares ved de rette temperaturer. Dækkene skal rengøres, inden de lægges væk. Opbevarer du dækkene med fælge, skal de helst hænges op eller stakkes. Opbevares dækkene derimod uden fælge skal de opbevares stående. Vær opmærksom på at de kan få mærker. Ideelt skal dæk, der opbevares uden fælge, drejes med jævne mellemrum.

Hvis du ikke selv har et egnet sted, hvor du kan opbevare dæk, tilbyder Super Dæk Service dækopbevaring på de lokale Super Dæk Service dæk- og autoværksteder

Dette er hentet fra
http://www.sds.dk/dk/daek/sikkerhed_hel ... _daek.html
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ulrik Friis » søn mar 22, 2009 15:23 pm

Enig med Klågem i opbevaringen. De skal ligge ned køligt og mørkt og pumpes med et "par pund extra" mens de opbevares. Men når du kører med 3 bar burde det ikke være nødvendigt. Men du skal ikke lukke luft ud af dem.

Årsagen til rysteriet er som Klågem skriver "flat spots" på lavprofildæk når bilen holder stille. Især ved de "varmegrader" vi har nu. Du stiller jo bilen fra dig med varme dæk, som jo er trykket flade ved kontakten med vejen. Når de så køler af holder de faconen - også når du skal ud at køre, og det går væk igen når dækkene varmes op, så de opnår deres naturlige elasticitet.

Når temperaturen kommer op over 15 grader vil det nok ikke være så tydeligt som nu. Men det du oplever følger med lavprofildæk. Nogle fabrikater er mere disponerede for det end andre. Mine Bridgestone RE050A gør det også selvom det "kun" er 17" med 225/45. Men selv 205/55 dæk kan også lave flat spots.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Lars » man mar 23, 2009 17:09 pm

Tak for mange fine svar. For lige at afslutte tråden, så kan jeg fortælle at jeg i går prøvede at afmontere alle fire hjul igen og rense alle fælgenes anlægsflader meget grundigt og derefter være ekstra hysterisk med at krydsspænde.
Og vupti var alle rystelser pludselig væk!

Nu er jeg bare i tvivl om, at jeg skal lagre dækkene stående, liggende, hængende eller hvordan.
Og om man skal tappe lidt luft af eller fylde mere i.

Hilsen Lars
Lars
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Morten VJ » man mar 23, 2009 18:47 pm

Pump dækket op til maks tryk det kan tåle.
Normalt omkring 400 kpa eller 4 bar.
Det står på dæksiden.
Stårnde eller liggende er ikke så viktigt med et monteret dæk, med luft i.
Et løst dæk skal derimod aldrig ligge, og slet ikke stablet oven på hinanden.
Så bliver det ekstra besværligt at montere dem.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf ginge123 » tors mar 26, 2009 17:04 pm

Som de andre siger. "flat spots" er grunden til det hopper de første km.
Mine gør det også. Har fået at vide af fagmand, at det er pga der er "for meget" nylon i dækkene. Nylon i dæk ser du specielt på højhastighedsdæk. Det gør også at dækkene ikke bliver så varme som sommerdæk, og dermed forøget levetid ved høje hastigheder. Men så går man på kompromis med komforten

Essensen: Man kan ikke få i både pose og i sæk :roll:
Brugeravatar
ginge123
Superbruger
Superbruger

Tilbage til Diverse