Gode råd til køb af Volvo 960 3,0 R6 24V søges

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Gode råd til køb af Volvo 960 3,0 R6 24V søges

Indlægaf Volvo Benny » lør sep 12, 2009 15:18 pm

Jeg er ved at købe en volvo 960 fra 97 som er importeret fra sverige. Har ikke rigtig kendskab til selve bilen men har hørt at det er en af de beste motor volvo har lavet der ligger i. hva skal man kikke særlig efter på den. motoren har gået 250000 og bruger hverken vand eller olie.... Er der ingen rust på den overhoved har selv kikket. Men som sagt er der nogle særlige ting man skal vær ops på???

tak på forhånd

mvh benjamin
Volvo Benny
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: tors apr 23, 2009 12:23 pm

Re: Gode råd til køb af Volvo 960 3,0 R6 24V søges

Indlægaf Lass » søn sep 13, 2009 2:05 am

Hmmmm. man skal nok være ops på at næsten ingen ved noget om disse modeller, udover at de mere kompliseret og derfor har flere problemer hvis de ikke bliver passet. Så hvis man får problemmer kan det være svært at finde kvalificeret hjælp.

Men der udover køre de fantastisk.

http://www.volvoclub.org.uk/faq/960_90Info.html
Lass
 

Re: Gode råd til køb af Volvo 960 3,0 R6 24V søges

Indlægaf Balder » søn sep 13, 2009 2:11 am

den har Multilink bagaksel , vis den er slidt , koster det bare kassen at får alle bøssninger skiftet , det er ingen diy-job... i tyskland er prisen ca.10.000dkk. så vis den ikke er 100% i orden er det en forhandlingsfaktor.

mvh balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1211
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Re: Gode råd til køb af Volvo 960 3,0 R6 24V søges

Indlægaf kalby » søn sep 13, 2009 20:57 pm

Holder en 960 3.0 24v kørende for en kørelærer..
Motoren er mega stabil, og passer næsten sig selv, hvis den får den rigtige olie. Gearkassen skal have skiftet olie for hver 60.000 km, og gerne med en gennemskylning. problemerne kommer med kardan, og bagtøj. Kardan kan blive dårlig på mellemlejet, og glidestykket sætter sig fast. Der fremkommer vibrationer i karossen, når kardan er i uorden.
Bagakslen er med multilink, og er ikke for hvide mennesker at lave på. alle led skal være 100% i orden, ellers æder den dæk i bag. kan ofte mærkes ved at bilen ændrer retning ved speederslip--- gasgivning. Tjek om den er med nivomat, som de fleste 960'ere er født med. Dæmperene er ,hvis de skal skiftes, meget dyre. Bagfjedre kan knække.
Ellers en rigtig flyder.
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 544
Tilmeldt: tirs aug 11, 2009 10:42 am
Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Re: Gode råd til køb af Volvo 960 3,0 R6 24V søges

Indlægaf Balder » søn sep 13, 2009 22:35 pm

Til skiftning af bøsninger ML skal der ca. 30 verktøj til...

http://s2b.directupload.net/file/d/1813 ... hq_pdf.htm

og det kan sagtens gøres selv...

http://forum.volvoforum.no/viewtopic.php?f=29&t=34098 ...og bremserne kommer fra bmw...

priser støddømper niveau 350 euro/stykket , blattfjær bag ca. 250 euro...

mvh Balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1211
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Re: Gode råd til køb af Volvo 960 3,0 R6 24V søges

Indlægaf Volvo4life » man sep 14, 2009 20:17 pm

Hvilken motor og gearkasse er der i bilen?

Kontroller om der er spær og niveauregulering på bilen.

97eren kom std, med manuelt gear og flade 180hk. Den variant skulle efter min mening være født med aut.gear, men det var ekstraudstyr

Den "rigtige" version har 204hk og aut.gear. En herlig motor som kan tåle omdrejning og gerne skal have nogle for at flytte sig.

Hvis det er med aut.gear så få skiftet olie. Det koster nogle kr, men den har aldrig været skiftet hvis den er serviceret iht volvos forskrifter.

Multilink akslen er dyr at arbejde på, og dæmperne er dyre hvis det er med niveau.

Klima har med 99% sikkerhed en vaKumfejl som alle andre 960ere, hvis det ikke er blevet skiftet fornyeligt.

Udstødning + kat er ikke billig.

Motoren er stabil, hvis den får den rigitige olie. Husk tandrem og diverse rulle osv.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Gode råd til køb af Volvo 960 3,0 R6 24V søges

Indlægaf Murphys » tors okt 15, 2009 13:03 pm

Hej

Overvejer at købe en 960 2,5 E.

Har den de samme problemer som en 3,0?

Hvad skal jeg især være opmærksom på?

På forhånd tak

Martin
Murphys
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors okt 15, 2009 13:00 pm

Re: Gode råd til køb af Volvo 960 3,0 R6 24V søges

Indlægaf Balder » tors okt 15, 2009 21:22 pm

den 6benede er lige så godt som den 5ender... er faktisk den samme motor +1 cylinder. vis den er serveceret efter bogen er den skudsikker.

MvH Balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1211
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Re: Gode råd til køb af Volvo 960 3,0 R6 24V søges

Indlægaf Volvo4life » tors okt 15, 2009 22:51 pm

Murphys skrev:Hej

Overvejer at købe en 960 2,5 E.

Har den de samme problemer som en 3,0?

Hvad skal jeg især være opmærksom på?

På forhånd tak

Martin

Kun være fræk og spørge hvorfor den bil.

2.5eren har en lækker lyd og er vibrationsfri som sin storebror, men er ellers en sløv fætter. Den bruger efter manges mening mere benzin end 3.0eren da den er lavere gearet og skal have flere omdreninger for at yde noget. Hvis det skal være baghjulstræk så find en 3.0er eller vælg en 940turbo. Alternativt kig på en 8½er NA.

Generelt mangler 2.5eren i DK jo stort set alt udstyr, så det skal du også kigge på.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Gode råd til køb af Volvo 960 3,0 R6 24V søges

Indlægaf Lars K » fre okt 23, 2009 23:11 pm

Min far købte sådan en 960 2.5E fra 95 i slutningen af halvfemserne.
Den virker ikke spor langsom synes jeg.... kører ellers v8 til daglig!
Motoren reagere prompte på speederen og bilen kører suverænt.
Min far solgte bilen til min søster og min bror som har brugt den som delebil de sidste par år. De er dog på udkig efter noget andet, så sig lige til hvis du kunne være interesseret i at købe denne velholdte og billige 4-dørs som har været min families kæreste eje i de sidste 10 år :D
Lars K
 


Tilbage til Diverse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster

cron