Nå!... Nu vil jeg blande mig lidt..
Lad os dele tingene lidt op:
michael240 skrev:...hvergang jeg starter bilen og ikke har fået sele på endnu...
Lovmæssigt, teknisk set - fører du jo bil uden påkrævet sele, når motoren kører - Med andre ord: Du skal ændre din
adfærd:
Selen på, start motor!
michael240 skrev:...jeg gerne ville kunne bruge tiden mens bilen varmer op på alt muligt andet end at sidde fastspændt i sædet...
Lige siden 1938 (eller tidligere?) har der i ALLE instruktionsbøger for biler, busser og lastbiler stået: Du skal
ikke lade bilens motor varme op ved at lade den stå i tomgang. Det eneste RIGTIGE er at sætte i gang straks og køre afsted normalt, dog med en anelse mindre agressiv acceleration sålænge motoren ikke er driftsvarm. (Det er muligt at formuleringen har været en smule anderledes op igennem årene..)
Så løsningen er igen: Du skal ændre din
adfærd:
Løs alle opgaver inden du skal køre, tag selen på, start bilen og kør.
Og én af det mest latterlige stupide vaner folk har, er at skrabe is/sne af ruderne imens bilen er startet - det nytter INGENTING og er KUN til gene for alt andet i omgivelserne. INGEN bil når at opvarme hverken kølervand og slet ikke kabine, førend at selv den største Volvo er skrabet helt isfri!Og så din sidste:
michael240 skrev:...han (Red: synsmanden) må da have været fuld, det har da aldrig været lovpligtigt med den slags...
Prøv nu at gå til synsmand-eksamen inden du gør dig klogere. Vi kan måske godt blive enige om, at en synsmand der går meget op i, om seleadvarsellampen virker, har god tid eller er en smule krakilsk, MEN! Det ændrer ikke ved, at en synsmands opgave er at kontrollere bilen, herunder dens "UDSTYR" - så er bilen forsynet med seleadvarselslampe - så skal den også virke. Helt enkelt.
Løsningen er igen: Du skal ændre din
adfærd: Kør til syn og sig tak til synsmanden for at han gjorde sit arbejde og hjalp dig med at få øje på forskellige fejl og ting der måske kan udvikle sig til fejl senere.
Til sidst - håber jeg at du bemærker den røde tråd i løsningerne...