ivor skrev:Lige en tilføjelse:
Hvis du går ind i VADIS under maintenance service service program A står der at
tandrem og rem strammer skal skiftes ved samme km antal (160000).
En vandpumpe koster 500-600 kr et medløberhjul 200-300.
Skifter man i forvejen tandrem tager det 1/2 time mere at skifte vandpumpen.
Hvis du ikke er klar over det så trækker tandremmen også vandpumpen.
Istedet for at prøve at sætte verdensrekord i at have kørt flest km på samme vandpumpe mener jeg at det er bedst at skifte det hele.Hvis lejet i vandpumpen går kan det også ødelægge tandremmen.
Sættet består af:
Combi pack of Genuine new Volvo Timing Belt, Tentioner and Water Pump.
part numbers 30751700, 274338 , 30638277.
Jeg skrev kun indlægget fordi jeg selv for ganske nylig har udført udskiftningen.
Jeg tror hurtigt de to ekstra dele løber op i 2000 kr mere at få skiftet alt i alt, og hvorfor betale det, når de intet fejler, bare min filosofi. Fejler de noget skal de naturligvis skiftes.
Jeg synes ikke man bør have skræk for de dele fejler, for det gør de ikke, hvem har hørt om de problemer på den type Volvo motor, jeg har aldrig. Men jeg forstår da godt, at nogle vælger at være på den sikre side og skifte det, selv om det ikke giver garanti for noget.
Bare af nysgerrighed hvad løb din reparation op i for tandrem med pumpe, løn osv. Skal snart ud og have pris på skift af min egen og vil være rart med et sammenligningsgrundlag.
Angående udskiftningsinterval, så kan man i Vadis ikke se serviceprogram for biler nyere end 2004, og det var først derefter Volvo løbende ændrede intervaller på service. Så skal du være sikker på det til din model må du ringe til Volvo.
Mvh Niels