Volvo 145 som kone / ekstra bil

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo 145 som kone / ekstra bil

Indlægaf jankjerbye » ons dec 08, 2010 22:36 pm

Hej!

Behovet/lysten er opstået herhjemme for en konebil med mere plads til unger, hund, varer og så videre. Vi er glade for gamle robuste og smukke (efter vores smag) biler fra før verden gik af lave og ejer p.t. en lille håndfuld Mercedes w123T en Land Rover SIIA og en VW 1302. Til samlingen har vi overvejet at tilkøbe en Volvo 145, jeg har mange gode minder om denne bil og regner den for at være robust og nem at gå til for hjemmemekanikeren og vi er begge glade for rummeligheden som vi er vant til fra MB 300TDeren

Jeg skal ud og kigge på et eksemplar i løbet af de næste par dage og ville gerne have et par tips om hvilke steder jeg skal banke med skruetrækkeren og hvor slemt det skal være før jeg bakker ud af handelen. Jeg er klar på at lappe et par huller (eller få det gjort lokalt) men håber naivt på at finde den i god stand i de bærende komponenter.

En lille gennemgang af hvad de erfarne folk herindefra ville kigge efter på den model ville være meget kærkommen også evt. typiske mekaniske svagheder / fælder.

Hvis det viser sig at være et godt køb, slår jeg til og skal nok vise automobilet frem med billeder når den er kommet hjem på gården.

Glæder mig til at høste erfaringer herinde med et nyt bilmærke som jeg ikke har haft æren at skrue i endnu, og lære særheder og glæder ved modellen.

Jeg har på fornemmelsen jeg allerede kender et par stykker herinde fra andre bilfora.. hej til jer allesammen, håber det bliver et behageligt og lærerigt ophold på volvosnak.dk

mvh

Jan Kjerbye
Brugeravatar
jankjerbye
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Kronjylland. Postnr: 8990

Re: Volvo 145 som kone / ekstra bil

Indlægaf Hr. SmåSur » tors dec 09, 2010 10:45 am

Hej og velkommen til!

145'eren er naturligvis en super dejlig bil - ikke bare for koner, men så sandelig også for rigtige mænd!

Der er himmelvide forskelle på årgangene - men karosse og grundmekanik er jo den samme - og det er rust, rust, rust der skal kigges grundigt efter,.. GRUNDIGT!

En B20 motor servicerer du selv let - let renovering af en sådan er; let - større hovedrenovering af en sådan er; relativt let. = Ingen problemer.

Af praktiske ting værd at overveje, er nr. 1: At installere M41 (4 trin m. overdrive) gearkasse - 5 gear er dejligt og 145'eren klarer sig helt fuldstændigt fint i normal trafik.

Du skal i princippet kigge efter "alle steder" mht. rust - særligt i og omkring skærmkasser.

Og køb nu ikke en rådden én.. Danske biler er som regel sønder-ødelagte og gennemrustede - Hvis du seriøst vil ha' en dejlig 145 - så find den "rigtige" i Sverige - og betal "først" - i stedet for "bagefter".'

Og til slut: Der er store forskelle på en 1969 årsmodel og en 1974 årsmodel.. Så sæder, komfort, interiør, udstyr, muligheder etc. - må vi vende tilbage til.

Personligt, valgte jeg nok en 1973-74 årsmodel, hvis hovedformålet er at anvende den dagligt etc. (begrundelsen er alene, smagsmæssigt - teknisk set, er de alle lige gode - men i de sene årgange, har du f.eks. kort gearstang og et lidt mere moderne instrument - den slags detaljer).
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Hr. SmåSur » tors dec 09, 2010 10:55 am

Et hurtigt opslag i Sverige..

http://www.blocket.se/vasterbotten/VOLV ... a=1_10&w=3

..skøn farve, ser godt ud på billederne.. og din endelige investering, bliver jo ikke voldsom i forhold til et middelmådigt dansk projekt..
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf jankjerbye » tors dec 09, 2010 14:02 pm

Tak for kommentarerne... jeg sørger for at være ekstra opmærksom inde i inderskærmene.

Hvordan med forbroen på sådan en fætter.. er der nogle typiske steder jeg vil kunne kradse frem med en skruetrækker?

Bilen som jeg næsten har bestemt mig for at købe er denne http://www.guloggratis.dk/volvo/144/annonce/9594369.

Den ser jo ud somom det kommer i sidepaneler, skærmkanter og klapper.. så det er jo meget normalt for en dansk bil fra 71.. Det må tages en ting af gangen imens resten bliver holdt i ave med ruststop og det tynde dinitrol. (ikke kønt og som at tisse i bukserne, men køber erfaringsmæssigt 1/2 til et helt år før der skal svejses) Der er som sådan ikke noget i vejen med at tisse i bukserne, hvis man ved man kun er 10 minutter hjemmefra og der er et varmt bad og et sæt tørre bukser hængede ved brændeovnen vel?? :D

Jeg har en god aftale med manden både m.h.t til pris og afhentning, så selvom du helt sikkert har ret i dine "total udgifts" betragtninger så er selve tiden og usikkerheden med at købe en gammel bil i nordsverige (hvor de oftest er rustfrie) samt transport, import o.s.v. en af de faktorer der gør at jeg "naivt" satser på en dansk rustbunke. Planen er at den bliver kørt og løbende arbejdet på indtil næste vinter hvor jeg så må tage beslutningen om hvad og hvor grundliggende der skal renoveres i det videre forløb hvis det velatmærke er for omfattende at syne den.

Selve "stilen" i projektet bliver IKKE en shiny showcar. Jeg har 1 km smattet mudret grusvej ind til vores lille husmands-sted og jeg har ikke en tør garage, så det ville være spildt arbejde. Det kommer til at være en daglig slider, en husmandsvogn der bekræfter alle volvo-myterne om styrke og robusthed. Så må den til svejse doktoren hvert forår hvis det er det der skal til. :)

Jeg kører ned til Fyn og kigger og handler forhåbentligt i morgen aften.. og vender tilbage hvis jeg køber.

Nogle flere gode råd om hvor hårdt jeg skal sparke på dækkene og hvor præcist, her på falderebet?

mvh

/Jan
Brugeravatar
jankjerbye
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf kimmer » tors dec 09, 2010 17:16 pm

Hr. SmåSur skrev:Et hurtigt opslag i Sverige..

..skøn farve, ser godt ud på billederne.. og din endelige investering, bliver jo ikke voldsom i forhold til et middelmådigt dansk projekt..

Uha uha...det er sgu lige før jeg skulle overtale konen til at vi investerer i en ekstra bil, den er jätta snyck

Kimmer
Volvo V90 D4 aut. momentum årg. 2020

Tidligere:
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Hr. SmåSur » tors dec 09, 2010 20:29 pm

Jan,
Jeg er klar i spyttet:
Vi bevæger os i hver sin ende af spændet.
Biler der beskrives som:
Hvis man er lidt af en handymand og har lidt tid i overskud, er her mulighed for at få en rigtig fin bil for meget få penge.

- og som på de præsenterede billeder ser ud som den gør, ville jeg slet ikke spilde tid på.

Hvis økonomien (prisen 6.250,- for en bil??) er afgørende - så er det jo en anden sag og held og lykke med den! :)

Har du sat dig ind i adgangsmulighederne for karosseri-dele etc. til 140 serien?

Så rusten den ser ud, ville jeg løfte på gummilisterne rundt om sideruderne til varerummet - lur mig om ikke ruderammer er rådne.
Bilen har jo engang fået skærme og bagklap måske mere skiftet - så du skal: 1) se efter kvaliteten af det arbejde der ER gjort 2) se efter hvad de sprang over sidst (tro mig, der er sprunget over et eller andet sted).
Ruderamme for er rådden på bilen - ej godt.
Har den fået et tryk i bagerste kofanger? (tjek karossen).

Kimmer,
Nemmerlig! Den ser go'-fin ud - og på danske plader, alt betalt - måske tkr. 16-18 - ligner et fund!
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Jeppe » tors dec 09, 2010 20:57 pm

Hr. SmåSur skrev:Et hurtigt opslag i Sverige..

Den er squ flot... men en karrygul 72 ville jeg personligt gå efter hvis der stod 145 på ønskesedlen :wink:

--Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf oakey » fre dec 10, 2010 10:05 am

Hvis mine øjne ikke snyder mig så er der rust hvor A-stolpen går ned i torpedoen, rust i panelet hvor det møder forskærmen, bagskærmskanten ser ud til at være bulnet af rust, dørbundene er væk og så kan vi ikke se højre side og bunden.
Jeg kan ikke se årgangen, men som jeg husker det gik Volvo over til at bruge vandbaseret maling omkring 1970 af ærværdige forureningsmæssige grunde. Problemet var bare at vandbaserede malinge ikke duede dengang. Prøv at finde en dansk 140 fra 1970 der ikke er smeltet om.
Hvis du er pladesmed eller har lyst til at blive det så er det den oplagte bil, men ellers skal du overvveje hvad den er værd som reservedele før du køber.

oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Indlægaf jankjerbye » fre dec 10, 2010 16:05 pm

Mange tak for gode inputs...

Nej jeg må indrømme at jeg regnede med at pladedele til en Volvo fra 1971 var til at skaffe.. Men det er måske sværere end jeg lige tror?

Den ser rigtig nok muggen ud mange steder, vi må se hvad den siger til at blive banket på og hvor hul den lyder i paneler o.s.v. Hvis det kan løses med en lap i torpedoen, et sæt nye døre og en vange i den ene side, så er det stadig overkommeligt... Men jeg er med på at det er en "best-case". Hvis man bruger worst case så kan det aldrig betale sig at købe noget brugt under 50.000 kr.. :)

Skal jeg hente en i Sverige kigger jeg nok på omkring 20-25 kr i totaludgift og så er der alligevel næsten op til 20000 kr i forskel som jeg kan smide efter den i pladearbejde.. Det KAN jo være den kan reddes? Jeg skal nok være grundig når jeg kigger rust, satser på at kigge den igennem fra morgenstunden, så jeg har lys og tid.

Jeg er mere bekymret for om forbro eller andre tidsrøvere er gennemtærede.. Hvis den ikke skal laves blank og jævn er der lidt mere spillerum med hjemmesvejseværket og en vinkelsliber, det er måske ikke efter alles smag at "lappe" på en gammel klassiker på den måde, men SÅ er den vel heller ikke mere sjælden? :)

Jeg må tage en beslutning når jeg ser den.. det er klart træder jeg igennem bunden foran ved køreturen, eller jeg kan rokke med en bærende del eller lign.. så er det mere et komplet renoverings projekt... men kan den køres i samtidigt med at den bliver lappet og reppet.. .så tror jeg stadig det er en bil for mig... Naivt.. ?? jaeh .. det er det måske :)

mvh

Jan
Brugeravatar
jankjerbye
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Klågem » fre dec 10, 2010 16:27 pm

Regn med 4 bundplader. En torpedo. Nogle tværvanger. Et par skærmkanter udvendig og indvendig. Et par paneler udvendig og indvendig.så et par skørter bag baghjul. Et par reservehjulsbaljer.rep. af forbro. Vange under køler
Samt en karrosserplade.4 døre samt en bagklap. Det meste kan købes endnu. Og vælger du en 74model er bagpartiet det samme som en 240.
Hvis du har mod på en del svejsearbejde kan du lave et rimeligt eksemplar for små penge og en masse tid.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Hr. SmåSur » fre dec 10, 2010 20:41 pm

Klågem,

Her vil jeg som den selvudnævnte Volvo-snob jeg er, gerne lige understrege, at det IKKE er Volvo original-kvalitet pladedele der er tilgængeligt - og paneler til en 140 kan man IKKE finde, men man må tilpasse dem fra 240.

Jan,
Man kan lappe alt - og jeg kan sagtens forstå dig - du må ikke tro andet. :) Når det så er sagt, er jeg også iskold når det gælder gamle "lig" - ud med dem.
Jeg er uenig i din bil-økonomi-forståelse. Du glemmer "afskrivning" og værdi forringelse/forøgelse.

Hvis vi LEGER, at den danske du har i kikkerten og den svenske (som eksempel) - koster det samme i "grundpris" (hjemme og i samme stand etc.) - er der stadig den væsentlige forskel, at den danske IKKE er steget i værdi af dine timer (og dem skal du lægge MANGE af!) - hvorimod den svenske højst taber tkr 5-7 indenfor en 2 årig periode.

- den svenske hiver du hjem - syner og betaler afgift på - og du fortsætter livet med konen + ny bil.

- den danske hiver du hjem - slås med og bander langt væk og kommer over tid til at hælde alt for MANGE penge i - stadig ingen ny bil - sur kone.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Klågem » fre dec 10, 2010 21:53 pm

Hr. Småsur.
Jeg skrev også "det meste kan købes endnu"
Og jeg regner ikke med at han vil købe originaldele.
Klokkeholm leverer da udemærket kvalitet.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf jankjerbye » lør dec 11, 2010 13:46 pm

Så har Jeg været ude og se på den. Jeg valgte ikke at købe, kan uddybe når Jeg kommer hjem hvis der er interesse.

*edit*
Brugeravatar
jankjerbye
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf jankjerbye » lør dec 11, 2010 18:08 pm

Så kom jeg hjem, og sidder og får en øl og kigger lidt på blocket hvad man kan få "hinsidan" .. eller hvad det hedder :)

I skal da ikke snydes for en kort sammenfatning af bilen.

Det positive der er at sige om bilen gør de negative ting ENDNU mere brandærgerlige. Håber i sidder ned.

Der var noget det lignede en næsten ny forbro på, der var satdig silkemat sort lak at se over det hele. Gummi så sundt og nyt ud. Motoren var flot og rimelig ren, den var tydeligvis renoveret for ikke så længe siden. Alt gummi var sort og uden mikrorevner, motorblokken var blank rød uden antydning af rust, ventildæksel var flot alufavet uden forvitringer, alle bolte var blanke, ophæng, kabler, generator og den slags så nye ud. Det eneste der havde rust var udstødningsmanifolden, og så var køleren gennemtæret og utæt. Og nu kommer det ærgerlige.. Ved et hurtigt løft på ventildæksel låget / oliepåfyldningen afslørede der sig store mængder slimet hvidgul mayonaise i olien.. øv øv øv. Mit gæt er at den er blevet kørt varm på grund af uagtsomhed kombineret med den defekte køler.. og så er toppakningen røget så der er blandet kølevand i olien. Der KAN selvfølgelig foreligge en tilspændingsfejl, eller at det er en forkert pakning der er brugt ved renovering eller lign.. men faktum står at det var et sørgerligt syn nede ved knasten og ventilerne.. ÆV...

Resten af karossen var ca. lige så slem som jeg havde regnet med til den pris, og jeg var fuld af gåpåmod og fortrøstning til at starte med, da der var helt nye fine bundplader og fodplader i torpedoen, blank ny lak (på torpedopladerne) og ... ja.. så holdt den ikke længere...

Forruden havde begyndede og ubehandlet tæring i bunden af rammen... og da det bare var ignoreret var tæpper gennemblødte af saltblandet vand og de næsten nye (et par år til 3 gamle er mit gæt på lakkens og samlingernes udseende) torpedoplader havde så meget påbegyndt tæring at jeg kom til at jage en skruetrækker igennem i førersiden... ærgerligt at det ikke var taget hånd om i tide...

Ligeledes bagpå hvor der var en ulden skærmkant... der var ikke blevet gjort noget og nu var tæringen på vej ned i panelet i begge sider.. foran og bagved i venstre side og bagved i højre.. i et ellers rustfrit panel :cry: Det må være skiftet samtidig med torpedo, forbro o.s.v. .. BRAND ærgerligt..

Ja og samme historie med skærmkasserne... dejlige utærede uden huller og lød sunde og ikke sprøde et eneste sted.. velbehandlede med beskyttelse og stadig fine og sorte uden revner eller noget.. MEN p.g.a. skærmkanter og torpedosamling med tæringer der havde vandret.. var rusten på vej ind i kasserne og der skulle skæres store stykker af for at få en god lige kant at svejse repstykker imod.. Igen noget jeg vil påstå kunne være udsat/sat i bero i tide med minimalt slibe/syre/male arbejde efterfulgt af rustbeskyttelse og deraffølgende meget mindre omfangsrigt rustarbejde... træls...

Gearkassen var fin, sæder og indtræk var ganske ok med få slidspor (måske var det 240 sidebeklædninger... er ikke så skarp endnu, men syntes de lignede) men selvom jeg nærmest havde fået den til skrotprisen var der bare ALT for meget ærgerlighed og arbejde i denher.. Den VAR jo også billig :)

Tak for de gode inputs indtil videre.. .jeg brugte de tips jeg fik og har nu et smule bedre overblik over hvad der gemmer sig hvor på sådan en skærgårdstraktor.

Så Jeg er på udkig efter en 145 hvis der er nogen der falder over en. Jeg ved ikke om Jeg kan overskue en tur til nordsverige (det kan jo se ud somom det kan blive nødvendigt), men hold jer endelig ikke tilbage. :D
Brugeravatar
jankjerbye
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf jankjerbye » lør dec 11, 2010 18:36 pm

Hvad er jeres erfaring med afgiftsniveauet på en 145 veteran hjem fra sverige?

Er det noget med en fast 40% af nyprisen som afgiften regnes ud fra?

Hvad var nyprisen på en 145? Nogen der har en gammel bilrevy fra 70erne?
Brugeravatar
jankjerbye
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Næste

Tilbage til Diverse