Så kom jeg hjem, og sidder og får en øl og kigger lidt på blocket hvad man kan få "hinsidan" .. eller hvad det hedder

I skal da ikke snydes for en kort sammenfatning af bilen.
Det positive der er at sige om bilen gør de negative ting ENDNU mere brandærgerlige. Håber i sidder ned.
Der var noget det lignede en næsten ny forbro på, der var satdig silkemat sort lak at se over det hele. Gummi så sundt og nyt ud. Motoren var flot og rimelig ren, den var tydeligvis renoveret for ikke så længe siden. Alt gummi var sort og uden mikrorevner, motorblokken var blank rød uden antydning af rust, ventildæksel var flot alufavet uden forvitringer, alle bolte var blanke, ophæng, kabler, generator og den slags så nye ud. Det eneste der havde rust var udstødningsmanifolden, og så var køleren gennemtæret og utæt. Og nu kommer det ærgerlige.. Ved et hurtigt løft på ventildæksel låget / oliepåfyldningen afslørede der sig store mængder slimet hvidgul mayonaise i olien.. øv øv øv. Mit gæt er at den er blevet kørt varm på grund af uagtsomhed kombineret med den defekte køler.. og så er toppakningen røget så der er blandet kølevand i olien. Der KAN selvfølgelig foreligge en tilspændingsfejl, eller at det er en forkert pakning der er brugt ved renovering eller lign.. men faktum står at det var et sørgerligt syn nede ved knasten og ventilerne.. ÆV...
Resten af karossen var ca. lige så slem som jeg havde regnet med til den pris, og jeg var fuld af gåpåmod og fortrøstning til at starte med, da der var helt nye fine bundplader og fodplader i torpedoen, blank ny lak (på torpedopladerne) og ... ja.. så holdt den ikke længere...
Forruden havde begyndede og ubehandlet tæring i bunden af rammen... og da det bare var ignoreret var tæpper gennemblødte af saltblandet vand og de næsten nye (et par år til 3 gamle er mit gæt på lakkens og samlingernes udseende) torpedoplader havde så meget påbegyndt tæring at jeg kom til at jage en skruetrækker igennem i førersiden... ærgerligt at det ikke var taget hånd om i tide...
Ligeledes bagpå hvor der var en ulden skærmkant... der var ikke blevet gjort noget og nu var tæringen på vej ned i panelet i begge sider.. foran og bagved i venstre side og bagved i højre.. i et ellers rustfrit panel

Det må være skiftet samtidig med torpedo, forbro o.s.v. .. BRAND ærgerligt..
Ja og samme historie med skærmkasserne... dejlige utærede uden huller og lød sunde og ikke sprøde et eneste sted.. velbehandlede med beskyttelse og stadig fine og sorte uden revner eller noget.. MEN p.g.a. skærmkanter og torpedosamling med tæringer der havde vandret.. var rusten på vej ind i kasserne og der skulle skæres store stykker af for at få en god lige kant at svejse repstykker imod.. Igen noget jeg vil påstå kunne være udsat/sat i bero i tide med minimalt slibe/syre/male arbejde efterfulgt af rustbeskyttelse og deraffølgende meget mindre omfangsrigt rustarbejde... træls...
Gearkassen var fin, sæder og indtræk var ganske ok med få slidspor (måske var det 240 sidebeklædninger... er ikke så skarp endnu, men syntes de lignede) men selvom jeg nærmest havde fået den til skrotprisen var der bare ALT for meget ærgerlighed og arbejde i denher.. Den VAR jo også billig

Tak for de gode inputs indtil videre.. .jeg brugte de tips jeg fik og har nu et smule bedre overblik over hvad der gemmer sig hvor på sådan en skærgårdstraktor.
Så Jeg er på udkig efter en 145 hvis der er nogen der falder over en. Jeg ved ikke om Jeg kan overskue en tur til nordsverige (det kan jo se ud somom det kan blive nødvendigt), men hold jer endelig ikke tilbage.