af Ulrik Friis » ons jan 12, 2011 20:55 pm
Lyden går væk i løbet af få sekunder, så jeg kan ikke engang nå at komme ud af bilen og om foran så jeg kan lytte hvor støjen kommer fra. Men forleden morgen purrede jeg så min søde kone, som så vred startnøglen mens jeg stod på lur ude foran. Skramleriet kom fra der hvor "kile"remmen kører rundt. Men det var jo bælgmørkt kl. 6.45, så mere kunne jeg ikke se på trods af en glimrende LED lygte.
Det underlige er, at lyden kun kommer om morgenen. Selvom det i en periode har været ligså koldt i løbet af dagen, så er der intet at høre når jeg skal hjem fra arbejde, hvor bilen har stået stille i en 8-9 timer.
Henrik fra Autohjørnet lokaliserede problemet til at være et friløbsleje på generatoren. Hvem kunne nu også vide, at der sad sådan et leje på generatoren. Han siger at de store ladeimpulser sætter systemet på arbejde. Lejet er blevet skiftet, men lyden er ikke helt forsvundet. De to sidste morgener har den været der, og jeg kan se, at når skramleriet ophører, lyser nærlyset en lille smule stærkere. Så der er nok ingen tvivl om, at problemet ligger i generatoren.
Nu vil jeg lige se tiden an. Skramleriet var meget tydeligt da det var koldt, og nu får vi en uges tid med tøvejr. Og det opstod lige pludseligt. Nu er lyden reduceret betragteligt, men ikke helt væk. Jeg har ofret ny elektronik til generatoren for kr. 1.000 + arbejdsløn og moms og nu er der så kommet et nyt leje til 600 kr. + arbejdsløn og moms (2.200). Omkostningerne har forlængst passeret hvad det ville koste med en ombytter. Det er ret træls.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002