Køb af Amazon Herregårdsvogn fra 1969

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Køb af Amazon Herregårdsvogn fra 1969

Indlægaf jankjerbye » søn maj 01, 2011 18:58 pm

Hej!

Er i min efterhånden lidt brede søgning efter en Volvo veteran faldet over en "hjemmerenoveret" Herregårdsvogn fra 1969.
Jeg søger på nettet efter reperations og vedligeholdelses bøger og skal nok forbi Køsters og finde noget litteratur om modellen, men det kunne jo være der var nogle af de klassisk interesserede herinde fra der havde lyst og tid til at give sit besyv med.

Den er røget gennem veteran syn sidste år og har stået med plader på siden.

Bilen har fået en ORDENTLIG gang hattelak med løbere og det hele, heldigvis i en original-lignende farve, men den skjuler HELT sikkert på en gang spartelhelvede.. det må jeg tage hen af vejen, der er lidt tid til at gøre det som "kørende" projekt.

Jeg har ikke pengene, lysten, pladsen, faciliteterne eller tiden til at gøre dether til et 100% i orden originalt showpiece og selvom der nok er nogle der vil rynke lidt på næsen, så mener jeg der er mange flotte velbevarede herregårdsvogne, det er ikke strengt nødvendigt med en mere. Planen (hvis jeg kan få handlet prisen derhen hvor jeg vil) er at holde den mekanisk og sikkerhedsmæssigt ved lige og tage det kosmetiske sådan lidt hen af vejen. En af grundende er også at de dage den skal køre en lille tur, er der en laaang grusvej ind og ud, som ikke just indbyder til en bil der står perfekt i lakken og chromen. Det bliver en "brugsklassiker" ligesom mine andre vogne. Vi må se hvor længe jeg kan holde liv i den uden at den skal igennem en større gennemgribende renovering. Der skal nok dukke nogle overraskelser op.. det er jeg vant til.

Forbroen skulle være i orden og vistnok endda galvaniseret. Bunden er lappet med store grimme lapper med mågeklatter, men den er tæt og hel. Motor trækker godt og er en B20.. ved ikke om det er en A eller en B. Gearkassen går fint i alle gear, kan høres men larmer ikke alarmerende og bliver i gearene. Ingen umiddelbare rystelser eller brummen fra kardannen, bagtøjet støjer ikke, den bremser snorlige, har fået uoriginale glasfiberforskærme og kabinen skal have en tur. Temperaturmåler uret virker ikke, men føleren giver signal (der er sat et andet ur på som ligger løst). Der skal skiftes bagpotte og svejses ophæng til samme i bag. Den knirker en DEL i fortøjet, hvad kan smøres op på sådan en gammel svend og hvad skal man bare skifte først som sidst?

Bagklap låsen skal skilles ad og fikses og førerdøren låser sig selv en gang imellem.. alt ialt en rigtig hjemmemekanikervogn, som nogle nok vil mene er "lavet for grimt" til at forsøge at gøre noget ved den. Men så tænker jeg at der er færre der vil blive stødte over min ide om "brugsveteranisme" :)

Hvad siger eksperterne derude, hvor ligger de skjulte fælder i sådan en vogn? Og hvad vil i give mig af råd med på vejen til på tirsdag hvor jeg skal over og kigge på den for 2. gang og måske handle den hjem til gården ?

Med venlig hilsen og håb om udstrakt tålmodighed med min naivitet :)

Jan Kjerbye
Brugeravatar
jankjerbye
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Kronjylland. Postnr: 8990

Re: Køb af Amazon Herregårdsvogn fra 1969

Indlægaf Hr. SmåSur » man maj 02, 2011 13:43 pm

jankjerbye skrev:...
Og hvad vil i give mig af råd med på vejen til på tirsdag hvor jeg skal over og kigge på den for 2. gang og måske handle den hjem til gården ?
...

1: STOP!
2: LAD VÆRE!
3: VENT!
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Hr. SmåSur » man maj 02, 2011 13:48 pm

Tag det ikke ilde op, at jeg ikke orker at besvare "alle" dine spørgsmål og kommentere alt det du skriver - tag i stedet ad notam, at alt du beskriver og spørger om, giver mig det klare billede, at sådan en bil skal man UANSET alle dine forsøg på at vedblive i troen om at det nok skal gå - holde sig langt væk fra. UANSET pris.

Det er rådet.

Det er efter min bedste overbevisning "ligegyldigt" at svare anderledes, for du spørger efter det bedste råd - jeg har rodet med Amazoner i 20 år.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf jankjerbye » tirs maj 03, 2011 22:03 pm

Tak for inputs.. Jeg FIK skrevet at jeg regner det som et projekt ikke? :)

Jeg tolker dine svar som:

Bilen er ved at rådne op en masse skjulte steder, dørene falder af under kørsel og den brækker midt over om 1/2 år af ren og skær tæring når spartelen brækker?
Er det nogenlunde det som du mener? Og at de grimme lapper der er lavet har varmet metallet op omkring dem og at det begyder at ruste MEGET hurtigt igen hvor det er lavet?

Kan du remse 2 -3 steder op jeg skal pirke, banke og lyse for at få bekræftet din dom?

Og at der er lavet så mange sjove hjemmeløsninger at jeg får svært ved at løse el-problemer uden at trække nye kabler o.s.v?

Eller er det nogle andre forbehold?

Jeg er klar over at man ikke finder en HGV til under 50000 kr som kan blive flot og original og som der kan køre et par år uden der skal laves mere end alm. service. Men hvis det ikke er målet at holde den flot og original, men bare holde den kørende til et par specielle lejligheder og så iøvrigt lære noget om modellen ved at mekke med den? Og at jeg accepterer stilstand ved nedbrud / reperation?

Jeg hæfter mig ved at mekanikken virker ret sund. Jeg får den på lift sidst på ugen ved en prof pladesmed der beskæftiger sig med veteranbiler til dagligt.

mvh

Jan Kjerbye
Brugeravatar
jankjerbye
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Sander » tors maj 05, 2011 10:25 am

1969 er den sidste modelår for hgv. Blev blot lavet i 2897 eksemplarer. Hvis det er en 1969 model har den Chassinr 70300 - 73196. Har i såfald 2 kreds bremser og størrer bremseforstærker og Bagtøjet har fået andet udveksling.
Hgv har på års modellerne 1965 til 1968 udveksling i bagtøjet på B18A 4,55:1 og B18B 4,56:1
Hgv har på års model 1969 udveksling i bagtøjet på 4,3:1. Så en 68 model og bagud støjer altså væsentlig når farten kommer over 85 og en overdrive er ønskeligt.
Til sammenligning har sedanerne 4,1:1 og 4,56:1 på Sport og GT. På model 69 fik GT 4,3:1

Steder jeg har set og hørt om. Hjulkassen bag baghjulet ind mod bagsædet. Det er ikke tit synsmanden banker midt på og jeg har set hvordan pladen er helt væk bag laget af sand og oliebehandling så omdrejnings hængsel til bagsædetsryglæn reelt fastholdes af sammengroet skidt. Monteringsstedet i vognbunden til hver af de langsgående arme fra bagtøjet. Skørterne under bagkofangerhjørnerne er nok møre, men går rusten op i bagskærmen? Skørter koster efterhånden 1000 kr stykket til hgv og lidt billigere til en sedan ( forskellen er blot at der er riller på dem til sedan) Hele bagenden er en rustfælde Der er masse af kringelkroge hvor der er grobund.
Tjek reservehjuls kassen og tankmontering. Bagagerumsbund ude ved siderne helevejen rundt. Prøv at trykke lidt i hjørnet ved hjulkassen og bagskærmen . Lys og kig inde bag sidebeklædning i bagagerum. Jeg har her et link til en som har taget billeder af sit Hgv projekt før og under. Han giver en fin beskrivelse af hvordan han har løst problemerne. Fx når der ikke kan ikke købes kofangerfæster og ophæng til udstødningen ved bageste lydpotte.

http://www.poulerikjoergensen.dk/amazonorangehvic.html
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf jankjerbye » tors maj 05, 2011 12:19 pm

Tusind tak for nogle meget præcise råd, det er MEGET brugbart.

Rigtigt godt link til at forstå udfordringerne.. jeg er meget taknemmelig..

Jeg får den ud af sit ladeskjul og på lift ved veteran-pladesmeden i aften.. skal nok prøve at huske billeder.

Jeg tager også en magnet med for at opdage store mængder spartel.

Håber der er plads her på Volvosnak til en naiv hjemmemekaniker uden originalitets eller udstillings ambitioner :)

/Jan
Brugeravatar
jankjerbye
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf nj » fre maj 06, 2011 8:38 am

Sander skrev:Hgv har på års modellerne 1965 til 1968 udveksling i bagtøjet på B18A 4,55:1 og B18B 4,56:1
Til sammenligning har sedanerne 4,1:1 og 4,56:1 på Sport og GT. På model 69 fik GT 4,3:1

4,55 har jeg aldrig hørt om, men jeg mener alle Hgv 1965 til 1968 har 4,56.
Sedan 1965 til 1968 har 4,56, hvis den er født med overdrive, altså nogle 122S og alle 123GT.
Niels Jørgen

Nuværende: 480ES 87, C30 11
Tidligere: 121 64, 142 68, 142 rallybil 73, 244 Jubi 77, 245 81, 740 85,
242 rallybil 77, 460 90, 460 Turbo 95, S40 1,8 97, Amazon 123GT 67,
P1800 62, C70 Coupè 2,5T 99
nj
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nykøbing Mors

Indlægaf Sander » lør maj 07, 2011 7:22 am

1967 model og frem af sport har ikke overdrive på udstyrslisten som 123GT og overdrive skulle derfor købes og efter monteres. Men Sport har stadigvæk 4,55 / 4,56 udveksling
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf jankjerbye » fre maj 13, 2011 10:38 am

Pokker.. Fik lavet aftale med sælger, der ellers var svær at få fat på, da han arbejdede hele tiden.

Fik lavet aftale med veteran pladesmeden om tid på liften.

Fik taget tidligere fri, hævet penge, aftalt hentning af knægten i børnehave.

Og da jeg så ringer for at sige "jeg kører nu og er der om 30 mins" så var svaret på drevent jydsk... "jææeehh.. ja haaar såål den.. " * suk *

---------

Nå.. jagten på noget klassisk Volvo fortsætter... I eftermiddag (hvis jeg er heldig denne gang) skal jeg ud og se på en 4 dørs 121 Amazon fra 63. :)

Wish me luck...
Brugeravatar
jankjerbye
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Diverse