Octan booster

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Octan booster

Indlægaf SneakyCreep » tors nov 10, 2011 23:04 pm

Har en Volvo t5-r 2.0 211 HK , chippet fra BSR til 240 HK .

For at få max ud af dem skal den bruge over 95 Oktan.. har kørt på Shell v-Power for at opnå det.. men har hørt at en billigere løsning er at tilsætte alm sprit.

Men jeg har ikke kunne finde hvilken form for sprit (alm husholdning ?) ell isopropyl ?.. og hvormeget og hvodan..

Har gennnemgået div. oktanbooster produkter og der er en stor del alm. isopropyl..

Nogen der har erfaring med pågældende ?

Sneak
SneakyCreep
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: Octan booster

Indlægaf Sander » tirs nov 15, 2011 11:30 am

hej jeg har søgt -oktanboost isopropyl- på google og fundet denne side som giver et svar nederst

http://www.gnttype.org/techarea/misc/octanebooster.html

i blandingen indgår transmission olie og toulene på dansk toulen = Organisk opløsningsmiddel, som også kaldes methylbenzen. Det bliver brugt i benzin, da det forhøjer oktantallet*. Det bruges også til trykning af reklamer og brochurer, fordi det er et godt opløsningsmiddel for trykfarver...... fra siden
http://www2.dmu.dk/1_om_DMU/2_akt-proj/ ... p?ID=10653

sidste del her har jeg sakset fra http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php? ... view=print En tråd omkring oktan boost og Shell V-power 99 oktan og som har overstående med men også tilføjet nedestående.

Og for at gøre forvirringen total... Oktan er ikke kun Oktan..
Citat:
The octane rating is basically an anti-knock rating. Engine "knock" is also sometimes referred to as "ping". It is basically pre-detonation of the fuel before the piston is in the correct position (either near top of it's stroke or on its way down on the power stroke). Ping occurs while the piston is on the upstroke. Essentially, it is the elevated combustion cylinder temperature mixed with the now elevated cylinder pressure (compression) that will cause fuel it ignite without the spark.

In the United States, pump octane is an average of 2 ratings, research octane (RON) and motor octane (MON). If you look at any gas pump in the United States, you will see a yellow sticker that says "octane by R + M / 2" That is the basic formula for an average. These 2 numbers mean different things. You could make an * to that of a blood pressure reading (systolic and diastolic). Research Octane number is always higher than Motor Octane number.

In Europe, they only report the RON. You may hear people discussing that in Europe, the octane is higher. Well, that is not exactly true. You see, in Europe, you might find 96 octane at a local gas station. (wow 96, highest we have here is 94). Well, that 96 is equivalent to 92 here in the States.

Så når de amerikanske tunere siger at bilen er indstillet til 93 oktan... Så skal man tanke 98 oktan her hjemme
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf gmtgmt » tors nov 17, 2011 20:57 pm

bliv ved med at bruge Vpower det er billiger i længden, jeg kan køre ca 100km længer på en tank vpower end alm 95

køre 964 med 2.9 aut køre ca 9-10 pendler hverdag 120km
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Kalundborg

Indlægaf Digi » tirs nov 29, 2011 10:34 am

@ gmtgmt, har din turbo?

for jeg kører V70 2,4 170HK, ca eneste V70 i verden der ikke kan chippes det vilde :)
jeg tanker også altid V-power, og "bilder" mig selv ind at der er mere skub i karaten + lidt bedre lyd når den ræser ud i gearne

MEN .... er det mon blot indbildning, for merprisen på ca 70øre pr liter x 70 liter kan da mærkes på penge pungen
hvis det ikke kan mærkes i bilen :mrgreen:
Superbruger

Indlægaf Balder » tirs nov 29, 2011 15:45 pm

Digi skrev:@ gmtgmt, har din turbo?

for jeg kører V70 2,4 170HK, ca eneste V70 i verden der ikke kan chippes det vilde :)
jeg tanker også altid V-power, og "bilder" mig selv ind at der er mere skub i karaten + lidt bedre lyd når den ræser ud i gearne

MEN .... er det mon blot indbildning, for merprisen på ca 70øre pr liter x 70 liter kan da mærkes på penge pungen
hvis det ikke kan mærkes i bilen :mrgreen:

Det er ikke bare indbildning , motorens elektronik kan får mere ydelse ud af motoren fordi knocksensoren slår sener til. Vet er nok ikke det voldsomme i en sugemotor , men i turbomoterer er det tydelig at mærkes , også med hensyn til forbrug. Men naturligvis kun under last , ved almindelig kørsel kommer det ikke fram.
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Digi » ons nov 30, 2011 9:21 am

Ja, det er nemlig det, turbo motorer får meget gavn, men om min uden gør, er det jeg ikke helt kan greje :?:
Superbruger

Tilbage til Diverse