af Pede66 » ons jan 11, 2012 0:25 am
Tjaa det er åbenbart en typisk fejl på de her hvid blok motore.
Jeg har lige været samme symtomer igennem.
Min 850GLT var begyndt at tikke når den var kold, bare i 2-3 sek.
efter nogle dage ville den slet ikke starte før at man havde tørnet den på starteren i 5 min.
Hvis bilen kørte hver dag var der ingen problemer andet end lidt tikkerri, men skulle bilen stå i 2 dage ville den ikke starte.
Jeg snakkede så med Volvo om det og de sagde det var meget almindeligt og at kuren var at rense dem med Belladd eller lign. Og hvis dette ikke virkede startede de den op på ren dizelolie og holdt et vågent øje med olietrykket. Og kun gående i tomgang, sådan havde de "redet" mange.
Det der skulle ske er at olie løber ud af løfterne og når der er rendt nok ud kan knasten ikke åbne ventilerne, de køre i et vakum. Det tager så tid når man tørner den at få fyldt løfterne op igen.
Grunden er at hvis bilen ikke har været holdt med olie skift i tide, hober der sig en masse snavs op inde i motoren, når man så skifter olie begynder den friske olie at rense ud i det. Det går løst og sætter sig i løfterne.
Jeg var så ikke så meget for det med ren dizelolie, så jeg gjorde så det at jeg rensede den først en gang med Belladd, efter foreskrifterne, tapped olien af og rensede den så med "smoke doctor". Olien af og så frisk olie på, altså 2 olie skift i træk, den fik så lov at køre 1000 km så skiftede jeg olie igen. den fik selvfølgelig nyt filter hver gang.
Der har så ikke været noget siden.
Det jeg så har lært af det er, og som er pointen i mit indlæg er, at få skiftet olie tit og ofte. Jeg skifter hver 5000 km så jeg ikke skal stå med det problem igen.
PS jeg kan stadig ikke mærke forskel på originalt filter kontra uoriginalt filter, men jeg vælger at bruge det originale bare for en sikkerheds skyld.
Undskyld den lange "smøre" men måske nogle kunne få brug for det, jeg havde svært ved at finde noget på nettet da jeg stod med problemet.
MVH Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20