Sorte Nr.plader

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Sorte Nr.plader

Indlægaf vestjyden » man mar 05, 2012 10:13 am

Har lidt overvejet at udskifte mine nr-plader til sorte plader, til min 544. Men har set på ansøgningen at man kan skrive sit ønske nr på, for at få dens tidliger nr, hvis den er fri. Er der nogle her inde der har søgt om et nr, uden en erklæring fra MHS eller andet, og som alligevel har fået sit nr. Jeg har en gammel reg. att. på bilen, men syntes ikke jeg gider at bruge yderliger 500kr på en erklæring fra mhs for at få det nr, for så bliver det sku nogle dyre blikplader der skal låses inde når de ikke bruges...
vestjyden
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: Sorte Nr.plader

Indlægaf volvobrynk » man mar 05, 2012 13:12 pm

Hej

Der er ændret i reglerne, på det område der hedder Sort nr./tidstypiske plader.
Der er en politiker der har * i det mht. det der tidligere hed tidstypiske korrekte nr.
Så punkt et: Det gælder ikke længere kun de org. sorte nr. fra før Medio-'58.
Punkt to: de skal ikke være korrekte til din bil! :shock:
Så nu kan de sidestille med ønskeplader, hvis det ikke er i brug får du det! Så du skal ikke engang havde haft det på en bil, eller bevise at det passer til din 544.

Det er derfor jeg bliver totalt harm, når jeg i en artikel i Veteranposten, ser en "finke" de har importeret en Engelsk roadster der har levet hele sit liv i Arizona. Så får hun Sorte plader på med 2 bogstaver og 5 tal. Hvor de to bogstaver repræsentere Kolding i det gamle "købstads"-register, og havde fem fiktive tal. Grunden til hun har valgt Kolding er at hun er født i Kolding! :shock:
Så nu kan der i teorien stå en mand i Kolding, som har restaurerer sin fars Anglia, til top stand, men kan ikke få de rigtige plader til sin bil, fordi at de i praksis sidder på en helt anden bil.
Det er IKKe fair!!!
Med det sagt, beklager jeg at havde brugt nedsættende skældsord om en fremmed kvinde, men når man gør noget forkert, må man leve med at der bliver sagt nogle grimme ting. Det er ikke grimmere ment end at jeg kan sige det til hendes ansigt.
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf vestjyden » man mar 05, 2012 14:48 pm

Kan sku godt følge dig, jeg syntes heller ikke det kan være rigtig at en bil der ikke fra ny har været dansk, skal kunne få dem. Som du siger, så kan sådan en bil få plader en anden faktisk har haft/burde have... Nå jeg prøver sku at sende en ansøgning, med ønske om det gamle nr. Gider bare ikke bruge yderlig 500 dask på en erklæring fra MHS...Så må jeg håbe at jeg får den...
vestjyden
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Sander » tirs mar 06, 2012 14:15 pm

1. Det er nu engang MHS som har jobbet med at administrerer tildelingen af sorte nummerplader med en bestemt kombination. Så du kan ikke spare de 500 kr.
2. Mht Volvobrynks indlæg. Ja det kan synes ikke fair med de udenlandske biler, men derudover, er der så et bedre alternativ, for du kan ikke begrænse dig ud af det uden adm. bøvl. Ja så skulle alternativet være at du kun kan få plader som oprindelig blev udstedet i det område du er bosiddende i. Men så vil jeg blive skuffet, for så kan jeg ikke få den plade som min farfar havde på sine forskellige biler op gennem 60erne nemlig ZR 22.500 registreringssted Holsted Esbjerg politikreds . Ja det var dengang hvor nummerpladen fulgte manden indtil han evt skiftede bopæl til et andet registreringssted.
3. Vestjyden du skal snart tage din beslutning. Det nye nr.pladesystem hvor forhandlere efter ansøgning kan for lov til at tildele nr.plader er, efter forsinkelse, sat til at skulle træde i kraft til juni / juli, i den forbindelse stopper muligheden for at kunne få sorteplader med kombination efter eget ønske/ansøgning. De ansvarlige for sorteplade ordningen vil herefter udlevere den " øverste i bunken".
Sidst rettet af Sander tirs mar 06, 2012 16:16 pm, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf vestjyden » tirs mar 06, 2012 15:51 pm

Arr så har jeg god tid, for tager bare et tilfældig nr. ville bare lige give det sidste til bilen, hvis den fik nr pladen den havde fra start, da jeg har alle dokomenter fra den blev købt i 61, men jeg gider ikke at skulle bruge 500 oven i prisen for at få det gamle nr, så kan jeg godt nøjes med et sæt sorte plader med et tilfældig nr... tak for hjælpen
vestjyden
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf volvobrynk » tirs mar 06, 2012 20:23 pm

Hej

Det burde efter min mening være sådan, at hvis de bil ikke har kørt med sorte plader skal de ikke havde de plader nu! Så hvis du vil havde din farfars nr. plade, må du købe din farfars bil. Det ville i en hver bog kunne betragtes som fair!!

Jeg syntes at det gør noget godt for en bil, at havde sorte plader. men ikke for en hver pris! Det er ikke nogle af mine custom 'zoner der skal havde sorte plader, de er bygget om og monteret med hvide plader da de var færdige. Men hvis jeg havde knoklet som en hest med min Amazon og den skulle havde haft er Rudkøbing numre (ON), men de plader var endt på en importerer lunge, ville jeg gå i retten med den. Fordi det ville ikke være det Mhs har kæmpet for i forbindelse sorte plader.
Jeg kan ikke se ideen med at man kan få sorte plader i fortløbende numre. Til hvilke biler er det godt nok med de forkerte plader? Udenlandske?
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf Sander » ons mar 07, 2012 12:34 pm

Jeg kan stadig følge dig mht uretfærdigheden i udenlandske biler på sorteplader, men ikke hele vejen. For det er ikke alle interesserede, som kan stilles tilfredse alligevel. Mere herom senere. Nr pladen dengang kunne nå at sidde på mange forskellige biler så i det lys er der en teoretisk chance for at finde en af original bilerne. Men da nr. pladen fulgte personen og ikke bilen, så har jeg på denne måde tilhørsforhold til kombinationen ZR 22.500 og jeg vil finde det rimeligt, hvis jeg fandt en tilsvarende Volvo i sverige eller en Humber i England at ansøge nummeret. MEN jeg ville ikke blive ked af, jeg ikke kunne få nummeret, men istedet ZR 23.419. Så kommer jeg til det med at ikke alle kan stilles tilfredse, for der har fra starten været plads til at man havde et ønske om blot et sæt sorte nr. plader , Uddrag fra motorhistorisk samråd
http://www.motorhistorisk.dk/index.php? ... &Itemid=50
"De fleste vil gerne have et nummer og udseende der er tidstypisk, geografisk og historisk korrekt for netop deres køretøj. For at få et nummer, der matcher dine ønsker om periode og geografi, skal du til din ansøgning vedlægge en erklæring fra MhS. Gør du ikke det, vil SKAT automatisk tildele dig et fortløbende nummer fra den periode, dit køretøj er fra. SKAT tager eksempelvis ikke hensyn til, hvor du bor.................Med erklæringen fra MhS er du sikret at få et geografisk korrekt områdenummer og en tidstypisk korrekt plade. Ønsker du køretøjets første indregistreringsnummer, klarer vi som regel også det, bare du vedhæfter dokumentation........."
Hvis du læser det med fed, så har du hermed læst om muligheden for at "min" plade allerede kan være udleveret, blandt alle ansøgere med biler fra 1 april 1958 som blot ønsker sorteplader, men jeg synes også MhS tekst fortæller, at det også gør sig gældene for bilejere af 68-76, så disse også af SKAT kan tildeles et gammel "amtsnummer" selvom de da var "udgået".

Jeg synes, slet ikke jævnfør uddraget fra MhS, at der er grundlag for din antagelse "Men hvis jeg havde knoklet som en hest med min Amazon og den skulle havde haft er Rudkøbing numre (ON), men de plader var endt på en importerer lunge, ville jeg gå i retten med den. Fordi det ville ikke være det mhs har kæmpet for i forbindelse sorte plader". at MhS har haft det i tankerne i bevæggrunden for at arbejde med emnet, at det alene skulle gælde i dk solgte biler.

Jeg vil tilføje at MhS i mine øjne faktisk på mange punkter kæmper for frihed for veteranejere. de er ikke vilde med alt fra FIVA. Nogle lande vil have FIVA-pas på bilen for at anerkende den som historisk. MHS givet eksempler på FIVA ideer, som kunne resultere i, hvis Giodo i Italien har modificeret Fiat Toppolinoen med en generator i stedet for dynamo eller ikke brugt lærredsisolerede ledninger, ja så kan kan ikke opnå de samme goder som naboen, der har holdt hans veteranbil 100 % original.
Lidt halløj er der vist, for MhS har på et tidspunkt skrevet i et af deres blade, at de ikke noget imod US og custombiler, men de at de vil opretholde opmærksomheden på, at en ombygget bilmodel skal have ombygningsåret som registreringsår, når den på væsentlige punkter, ikke har dele der kan hidrøre til den periode modellen blev produceret så at fx en årg 1938 efter ombygning, er en 2008er
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Sander » lør mar 10, 2012 10:35 am

Den digitale registrering DRM er for nylig fastsat til at træde i kraft 6 juni. vil man kun kunne få de ønskede bogstaver men ikke cifre. Biler og motorcykler før 1 april 1958 kan stadig få ønskenumre idet DRM kun påvirker 2 bogstavskombination. Dermed er det ikke muligt af få køretøjets første registreringsnummer. DRM starter fra AA og regner med at udstede 10 millioner plader over 40 år og MhS forhandlet sig frem til at der i hver nummer- og bogstavsserie reserveres et antal tilfældige numre, der er spærrede til de sorte plader. Der er reserveret ialt 150.000 numre til veteranbiler og 50.000 numre til motorcyker.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf nib » lør mar 17, 2012 22:10 pm

Kan du ikke bare slå nummeret op på bilviden.dk og se om det er optaget?
Selv om min bil ikke er synet med de sorte plader den lige har fået på sidste år, så kan man stadig finde den under den nummerplade.
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Indlægaf vestjyden » lør mar 17, 2012 22:44 pm

Det nr min havde fra ny er ikke i brug, hvis jeg slår den op på færdselsstyrrelsens hjemmeside eller på bilviden.dk...Jeg prøver at bestille sorte plader og skriver det nr på, som ønske nr, uden den erklæring fra MHS. Så må jeg se hvad jeg får, får jeg det gamle nr er det super, men får jeg et andet nr er det også fint...Må se hvad der sker, er ikke lige kommet afsted endnu for at bestille dem, men det gør jeg her i ugen..
:D
vestjyden
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Diverse