Jeg kan stadig følge dig mht uretfærdigheden i udenlandske biler på sorteplader, men ikke hele vejen. For det er ikke alle interesserede, som kan stilles tilfredse alligevel. Mere herom senere. Nr pladen dengang kunne nå at sidde på mange forskellige biler så i det lys er der en teoretisk chance for at finde en af original bilerne. Men da nr. pladen fulgte personen og ikke bilen, så har jeg på denne måde tilhørsforhold til kombinationen ZR 22.500 og jeg vil finde det rimeligt, hvis jeg fandt en tilsvarende Volvo i sverige eller en Humber i England at ansøge nummeret. MEN jeg ville ikke blive ked af, jeg ikke kunne få nummeret, men istedet ZR 23.419. Så kommer jeg til det med at ikke alle kan stilles tilfredse, for der har fra starten været plads til at man havde et ønske om blot et sæt sorte nr. plader , Uddrag fra motorhistorisk samråd
http://www.motorhistorisk.dk/index.php? ... &Itemid=50 "
De fleste vil gerne have et nummer og udseende der er tidstypisk, geografisk og historisk korrekt for netop deres køretøj. For at få et nummer, der matcher dine ønsker om periode og geografi, skal du til din ansøgning vedlægge en erklæring fra MhS. Gør du ikke det, vil SKAT automatisk tildele dig et fortløbende nummer fra den periode, dit køretøj er fra. SKAT tager eksempelvis ikke hensyn til, hvor du bor.................Med erklæringen fra MhS er du sikret at få et geografisk korrekt områdenummer og en tidstypisk korrekt plade. Ønsker du køretøjets første indregistreringsnummer, klarer vi som regel også det, bare du vedhæfter dokumentation........."
Hvis du læser det med fed, så har du hermed læst om muligheden for at "min" plade allerede kan være udleveret, blandt alle ansøgere med biler fra 1 april 1958 som blot ønsker sorteplader, men jeg synes også MhS tekst fortæller, at det også gør sig gældene for bilejere af 68-76, så disse også af SKAT kan tildeles et gammel "amtsnummer" selvom de da var "udgået".
Jeg synes, slet ikke jævnfør uddraget fra MhS, at der er grundlag for din antagelse "
Men hvis jeg havde knoklet som en hest med min Amazon og den skulle havde haft er Rudkøbing numre (ON), men de plader var endt på en importerer lunge, ville jeg gå i retten med den. Fordi det ville ikke være det mhs har kæmpet for i forbindelse sorte plader". at MhS har haft det i tankerne i bevæggrunden for at arbejde med emnet, at det alene skulle gælde i dk solgte biler.
Jeg vil tilføje at MhS i mine øjne faktisk på mange punkter kæmper for frihed for veteranejere. de er ikke vilde med alt fra FIVA. Nogle lande vil have FIVA-pas på bilen for at anerkende den som historisk. MHS givet eksempler på FIVA ideer, som kunne resultere i, hvis Giodo i Italien har modificeret Fiat Toppolinoen med en generator i stedet for dynamo eller ikke brugt lærredsisolerede ledninger, ja så kan kan ikke opnå de samme goder som naboen, der har holdt hans veteranbil 100 % original.
Lidt halløj er der vist, for MhS har på et tidspunkt skrevet i et af deres blade, at de ikke noget imod US og custombiler, men de at de vil opretholde opmærksomheden på, at en ombygget bilmodel skal have ombygningsåret som registreringsår, når den på væsentlige punkter, ikke har dele der kan hidrøre til den periode modellen blev produceret så at fx en årg 1938 efter ombygning, er en 2008er