af Jesper Stokholm » søn jun 10, 2012 13:15 pm
Hej, er ny på sitet, men har ofte kigget med.
Jeg har en V70 D5 fra 2003 med 163 hk med manuel gearkasse. Jeg har haft den siden 2006, hvor jeg importerede den fra Tyskland med 128.000 km. Bilen er købt ved en autoriseret Volvoforhandler i Kaiserslautern, hvor den også er blevet serviceret. Fik alle fakturaer med til den.
Sidste år døde motoren på vej hjem fra LeMans ved Duisburg kl. 01.30 om natten - Fedt. Den kørte stort set nøjagtigt 260.000 km, hvilket jo er alt for lidt for sådan en motor. Scenariet var at den kørte varm uden at jeg opdagde det og selv lukkede ned. Havde kørt et stykke tid med 170-180 km/t, som jeg ofte har gjort på ferieturene til Italien. Vi havde den efterfølgende startet igen uden nogen mislyde, men efter få km. blev den varm igen, så vi måtte have vejhjælp sat i sving. Første melding var at termostaten havde sat sig, men da den kom hjem viste det sig at bunden var sunket som mekanikeren forklarede - noget med nogle aluforinger, støbt ind i blokken omkring stemplerne, som havde sat sig, så bund og top ikke kunne nå sammen mere, og derved smed vand ind til stemplerne. Vi fandt en bagendepåkørt S60 D5, der havde kørt 119.000, som så leverede motor inkl. turbo, kobling mm.
Kunne tænke mig at høre om andre har haft eller hørt om lignende oplevelser.
Det var den ene side af sagen. Jeg skal nemlig nu have skiftet olie på den og har altid selv leveret olie med til mine serviceeftersyn, så jeg vidste hvad der kom på. Den olie den gamle motor kørte på var Castrol Sport Edge 0/40, som Castrols egne teknikere anbefalede. Jeg kører den muligvis hårdere end gennemsnittet, da den, som tidligere skrevet, ofte på ferieturene til Italien har ligget på ca. 180 km/t i 2-3 timer i streg om natten, hvor den så går ca. 3700 omdrejninger.
Jeg er så nu blevet i tvivl om det er den rigtige olie jeg har kørt med, da jeg måske har kørt den for varm på langturene. Flere af jer skiver om 0/30 i stedet, og at den nye 0/30 udviklet af Castrol i samarbejde med Volvo skulle være fantastisk.
Ulrik gør mig så lidt i tvivl, da han i en anden debat skriver: "Kvalietetsbetegnelsen ACEA A5/B5 er kun beregnet til de motorer, hvor fabrikken specifikt kræver det. Olien er udviklet til lange serviceintervaller på 30.000 km. Ældre motorer må ikke køre på denne olie", og "Til D5eren skal det være ACEA A3/B4/C3". Ulrik skriver så i denne debat, at han selv har skiftet til den og aldrig vil køre med andet. Ulrik og jeg har vist samme type motor, så jeg føler mig fristet til at gå over på den nyudviklede olie 0/30.
Hvad synes du Ulrik eller I andre?
Jesper
V70 D5 2003