V50/1.8 - 2006 - Fordømte Gasspjæld!!!

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V50/1.8 - 2006 - Fordømte Gasspjæld!!!

Indlægaf LeFrere » fre jun 15, 2012 11:13 am

Hej jungs,

Min motorlampe lyser igen-igen-igen. Det er næsten blevet en vane, at have det ekstra lys i instrumentbrættet, men nu irriterer det mig grænseløst. Jeg har fået bilen udlæst hos Volvo og fejlen sagde, på klingende svensk, at det er gasspjældet der er noget galt med. Der var ikke nogen anbefaling til fejlrettelse så jeg har fået spjældet renset og det fjernede lampen i nogle uger, men nu er lyset tilbage. Bullocks!!!

Talte med en mekker (non-Volvo) i dag, som har rodet med den, og han sagde der nok skulle et nyt gasspjæld på. Det kunne han skaffe for ca. 2500,- og så skulle han have det kodet hos Volvo. Men - efter have læst lidt herinde synes jeg at have fået forståelsen af, at det helst skal være originalt og så er prisen en anden.

Hvad er folks erfaringer - hvis der er nogen - med et uoriginalt gasspjæld? Sucks eller ok? Vognen har gået 120K.

Hvad kommer et sodet gasspjæld af? For mange småture efter en liter letmælk på billig benzin fra Jet eller??

Mvh. Le Frere. Pænt træt af min V50'er for tiden........
LeFrere
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Taastrup

Re: V50/1.8 - 2006 - Fordømte Gasspjæld!!!

Indlægaf Pede66 » fre jun 15, 2012 16:48 pm

Ja for korte ture og ture hvor bilen ikke bliver brændt af.

Er du sikker på det virkelig er renset og jeg mener RENSET, mange værksteder sprøjter noget BellAdd ind i det som skulle rense det og det gør det som også bare ikke grundigt nok.
Det skal pilles af og så gøres rigtigt rent.

Mvh Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf LeFrere » fre jun 15, 2012 21:40 pm

Hej Pede66 - tak for input.

Jeg er helt sikker på han sprøjtede et eller andet halløj ind, som muligvis var BellAdd, for jeg stod lige ved siden af, mens kollegaen sad i bilen og gassede lidt op og ned. 5 minutter senere var det overstået og fejlen var væk.

Jeg aner ikke en flyvende fis om gasspjæld, men jeg vil prøve at rense det selv. Hvis det kan komme af, kan det sgu også komme på. :D

Men det er død irriterende, at have hakkende acceleration. Om 2 uger skal den køre 1500km til Kroatien. Vil sgu gerne have bare en smule respons fra motoren på Autobahn.

Mvh.
/Le Frere
LeFrere
Bruger
Bruger

Indlægaf Lars B » lør jun 16, 2012 8:15 am

det er nok lige som på div opeler , for at få fuld effekt af en rens , så skal det tages af og renses med bremserens og alle huller skal renses ud med et lille stykke svejsetråd, så man er sikkert på at det er renset helt igennem
Lars B
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Claus » lør jun 16, 2012 19:57 pm

Hej Lars
Jeg forsøgte med et gasspjæld som var renoveret det kostede 2450 kr det virkede næsten 10000 km så kunne det ikke mere.
Det blev naturligvis bytter til et andet også renoveret det virkede lidt over en tankfuld.
Det var kun en tur til volvo og købe et originalt med software og jeg har ikke haft problemer siden.
Jeg har bevist ikke nævne firmaet jeg købte det renoveret gasspjæld hos, men det er dansk.

Det er en dyr købt erfaring, men det er for dyrt at købe for billigt.
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Indlægaf ivor » søn jun 17, 2012 10:14 am

Hej
Hvad er fabrikatet på spjældet ? Jeg troede at det kun var de første årgange af V70/S60 der havde problemer med gasspjældene.
De hed Magnet marelli.
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Overlund Viborg

Indlægaf LeFrere » man jun 18, 2012 9:51 am

Okay - det er så ikke "bare lige", at rode med sådan et spjæld har jeg læst mig til rundt omkring (engelske/amerikanske sider).

I min søgen faldt jeg over Youtube videoer der viser ujævn tomgang, hvilket jeg også har. Når jeg starter bilen fiser omdrejningerne fra 500 til 1200 og sådan står nålen og hopper indtil den får noget gas. I går blev jeg overhalet af en FIAT 500 under acceleration - fedt at sidde med pedalen i gulvet og rykke frem som en dræbersnegl.

@Claus - det anede mig at man kom længst med originalt spjæld. Jeg tror jeg må finde opskriften på en helstegt kamel og så æde den, når regningen fra Volvo lander. Men jeg er sat'me skuffet over Volvo.

Hvilket bringer mig til et spørgsmål: Hvor meget Volvo er der egentlig i en Volvo V50? Er det Ford det hele, bare med svensk make over, eller findes der noget Volvo DNA derinde? Jeg troede jo - naivt måske - at jeg rent faktisk fik svensk kvalivare når jeg købte en V50'er, men når man åbner hjelmen står der Ford på det meste.....

/Le Frere
LeFrere
Bruger
Bruger

Indlægaf Pede66 » man jun 18, 2012 12:17 pm

Hvis den er så sløv så tror jeg ikke på at gasspjældet bare skal renses.
Men de må jo ha udlæst nogle fejlkoder.

Ja du har købt dig en Ford, det har de fleste herinde som køre i nyere Volvo'er :roll: :lol:
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf Kingo » man jun 18, 2012 12:35 pm

De ældre Ford focus gasspjæld havde (har?) en belægning på der ikke kan tåle at der sprøjtes rensemidler ind via indsugningen. Jeg ved ikke om det er samme ballade med dit. På dem var symptomet bl.a at omdrejninger stiger når man kobler ud når man kører mod lyskryds.

Prøv evt med spjæld fra en hugger?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf LeFrere » man jun 18, 2012 12:49 pm

Hej Kingo,

I lørdags da jeg koblede ud frem mod et kryds lavede den nummeret med omdrejningerne. Men den kan såmænd også gøre det lige når har startet den. Denne fejl var der også før rensning så jeg tror ikke det er afstedkommet af rensningen.

Har ringet til Hvidovre Volvo Genbrug for at høre hvad han skal have. Det lugter af et nyt spjæld til 7 kilo inkl. programmering og montage. Han ringer tilbage senere med endelig pris etc.

Ærgerlige penge, men nu vil jeg bilen til at køre ordentligt.

/LF
LeFrere
Bruger
Bruger

Indlægaf Kingo » man jun 18, 2012 14:28 pm

Hmmmmm... Det lugter lidt af det samme. Måske den har fået det tidligere end da din mekker sprøjtede det i...

Husk at spørg et Volvo værksted i Sverige. Der er mange penge at spare.
Har selv brugt bil bengtsson i sjøbo
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf LeFrere » man jun 18, 2012 15:18 pm

Nå - er blevet ringet op af Dan fra Hvidovre Volvo Genbrug. Det koster ca. 4500,- all in.

Han fortalte han køber et Ford spjæld, så er det billigere. Det har samme varenummer som Volvo, men koster et par hundrede mindre, hvilket svarede på mit spørgsmål om, hvor meget Volvo der er i en V50'er. Motor og undervogn er Focus :shock: - resten er Volvo.

Det bliver fikset onsdag. Inshallah! :D

/LF
LeFrere
Bruger
Bruger

Indlægaf Volvo-dennis » søn jun 24, 2012 19:43 pm

Hej.

På værkstedet har vi haft to V50'ere med 1.8'eren, hvor den har drillet med omdrejningerne. Umiddelbart tænker man gasspjæld. MEN under indsugningsmanifolden sidder der en stump slange, som revner og bevirker den trækker en del falsk luft. Så kan den ikke helt styre omdrejningerne.

Mvh. Dennis
Hold dem til Volvo, den holder til dem.

Vognen: http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=211864
Volvo-dennis
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Syddjurs

Indlægaf LeFrere » man jun 25, 2012 21:54 pm

Hej Dennis,

Tak for dit input. Dog er jeg ved at være derhenne, hvor jeg ikke aner hvad der galt med bilen da der efterhånden er en håndfuld ting på bordet, men dit input ryger på listen.

Hvidovre Volvo Genbrug tjekkede bilen sidste tirsdag og da jeg nævnte, at fejlen kom og gik og nogen gange blev der længe, tænkte mekanikeren på en "løs" forbindelse. Han tog derfor stikkene til gasspjældet af og sprøjtede noget kontakt spray i. Så slettede han fejlen og siden har den kørt som den skulle (nu skulle det ikke undre mig, at den efter disse linjer kommer tilbage) :shock:

Nu håber jeg bare bilen opfører sig eksemplarisk lørdag morgen når den skal på ferie ned gennem Europa. Hvis nogen af brugerne herinde er i Kroatien næste uge giver jeg gerne en Pivo hen over køleren :-D

PS. Nogle vil sikkert undre sig over at fejlen forsvandt da de sprøjtede BellAdd ind, men ved samme lejlighed mener jeg også de slettede fejlen. De havde i hvert fald computeren på...det kan forklare hvorfor. Ellers tror - og håber - jeg det er stikket der har skabt sig.

Mvh.
/Le Frere
LeFrere
Bruger
Bruger

Indlægaf Vad » søn aug 31, 2014 19:21 pm

Hej Le Frere og andre gode folk!

Var det så "bare" kontaktrens, som skulle til og dine problemer var løst?

Jeg har nemlig en v50 1,8/Focus 1,8 som på mange måder laver tomgangs- og accellerations-ballade for tiden!?

Med venlig hilsen Jonas Vad
Vad
Ny bruger
Ny bruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj