Olie, Olie og atter Olie.

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Olie, Olie og atter Olie.

Indlægaf Klågem » fre feb 14, 2014 13:42 pm

René V70 skrev:Hvid motor - lig med alublok?
Er det hvad der er i min 2007 2.4 140hk?

Har selv foretaget seneste olieskift på min til Castrol.
Aner desværre ikke hvad der var på, og skyndte mig derfor også at skifte efter køb af bilen.
Jeg har så også oplevet et større olieforbrug, end hvad jeg kender fra tidligere køretøjer.
Men jeres erfaringer siger at det mindskes, hvis jeg bliver på samme produkt?

Din er den "hvide" maskine.
Ja. Forbruget mindskes.
Så lad vær at blive skræmt.
Der kan gå 10-20000 km før det er stabiliseret og normalt. Nogle gange kortere. Det er forskelligt. Bare fortsæt med den samme olie du er begyndt med.

Eksempelvis kan jeg huske på 850érn at der stod i tankdækslet at man skulle oliestanden ved hver tankning de første 5000 km da forbruget kunne være ekstremt højt i starten.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Pede66 » fre feb 14, 2014 13:50 pm

@Rene
Du kan intet udlede af det.
Du kan ikke sammenligne olie forbrug da det variere fra motor til motor også af samme type, model og mærke.

Hvis jeg var BMW så ville jeg klart også give olien skylden :-)

Mvh Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf lhb » lør feb 15, 2014 20:20 pm

Jeg har ikke bemærket at det har nogen betydning at skifte oliemærke. Køber altid et kendt mærke ( Esso, havoline, mobil1) når det er på tilbud, fuldsyntetisk 5w40 og topper ikke op mellem skift, men tjekker oliestanden for ca hver 1000 kørte km. Der er et målbart forbrug mellem skiftene bare ikke særligt stort
Kan se at jeg kører mellem 5500-12000 mellem olieskift, skifter 1 gang om året. Jeg har ført regnskab over de sidste 60.000 km (2006-2014)
Volvo S70 1997 2.3T R 346000 km sort
Brugeravatar
lhb
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Albertslund

Indlægaf måns » fre feb 21, 2014 0:24 am

Hvis Ulrik Friis får betaling får at være negativ,så må han dælme have mange penge :lol:
855 T5 94´
945 2,3 LT 210+hk 330+nm
745 SE 91´
544 B16 61´
måns
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: 4700 Næstved

Indlægaf Ulrik Friis » fre feb 21, 2014 1:54 am

danni-nielsen skrev:hmm i bund og grund kommer alt olie vel fra samme sted, nemlig jorden :wink: :wink: :wink:

Den syntetiske olie er syntetisk fremstillet. Den er ikke pumpet op af jorden. Men - nogle af de syntetiske olier indeholder elementer fra de mineralske olier - som er pumpet op af jorden. Jo, jo - jeg har set dine 3 :wink:

måns skrev:Hvis Ulrik Friis får betaling får at være negativ,så må han dælme have mange penge :lol:

Jeg har altid gået efter den seriøse og faktaprægede debat her i forum. Den holdning deler jeg ikke med alle, da megen rygtesnak uden reelt indhold også finder vej hertil. Derfor er jeg kritisk og skeptisk, hvilket ikke er det samme som at være negativ. Og engang imellem bliver det hårrejsende - selvom de få hår jeg har tilbage på knolden nok ikke rejser nogen steder.

Den røverhistorie 10musse disker op med indeholder alle elementer, der vækker min skepsis og som får mig til at reagere kritisk. Pede66 konkluderer faktisk rigtig fint på den historie, at hvis han var BMW ville han også klart give olien skylden - hvor det hele sættes elegant på plads.

Klågem har to eksempler på at to forskellige motorer bruger mere olie ved et mærkeskift. Min reaktion på en sådan oplysning er, at så drejer det sig om disse to motorer, og dem kan man ikke generalisere ud fra. Med andre ord er jeg ikke overbevist. Det er en skeptisk og kritisk holdning til de oplysninger, der fremkommer her.

Så @Klågem - du har ikke overbevist mig.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Klågem » fre feb 21, 2014 9:44 am

Ulrik. Du er umulig at overbevise.
Tag nu et andet punkt.
Gå 3 4 år tilbage. Der havde vi en heftig diskussion omkring chipning af bilen.
Det gik Bla. Ud på at man ikke fik bedre økonomi ud af det.
Øh hvorfor er det så lige at du har fået chippet din egen?

Den med olien er jeg jo ikke den eneste der siger. Selv forhandlerne siger det.
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf gälleryd » fre feb 21, 2014 13:52 pm

Hvordan overbeviser man en mand, der ikke tror på, hvad folk siger, selv har oplevet, eller andre har prövet osv ??????, og tror man på de forskellig olie-udbydere
som har brugt millioner kroner, tester, tid, og mm, i sidste ende er det jo også "bare" mennesker der siger det vidre til os andre, godt nok med noget på skrift, så vi kan sige til os selv, "ja det er helt rigtigt"......men er det nu også det ????
Jeg ville bare lige ytre MIN mening, på dette gode volvoforum :)
vh Jan.
venlig hilsen Jan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Indlægaf oakey » fre feb 21, 2014 15:21 pm

Der kommer sikkert bølle-bank ud af dette indlæg, - det må jeg leve med :-).

Jeg tror at Ulrik har en sund mistro vedrørende alt hvad der kommer fra den officielle bilbranche og så er det lige meget om det kommer producenter af biler, olie og brændstoffer, reservedele eller andre.

Er der nogen i dette forum der ville tro på alt hvad der kommer ud af munden på en politiker?
Måske nogle få...

Når nu vi ganger interessen for egen vinding med 1000, 1 mill. eller mere, er der så nogen der vil tro hvad der kommer ud af en marketing afdelingen i bil branchen?

Der er ingen tvivl om at oliebranchen bruger ufattelig mange penge på at udvinde, udvikle og bearbejde olieprodukter, men de gør det ikke for vores blå øjnes skyld.
Det er business, US - style. Der er ingen grund til at bruge penge på at gøre produktet bedre hvis det er billigere at forklare sig vej ud af problemet eller tage en retssag.
Tro mig, - been there - done that.

Motorolien bliver jævnligt bedre og da bilfabrikanterne til stadighed skal skaffe flere hestekrafter ud af stadig mindre motorer er der sandelig også behov for det.

Desværre er der ufattelig mange penge i omløb i denne branche og derfor resulterer selv små besparelser i meget store ekstra indtægter for de firmaer der leverer.
Det betyder at firmaerne i automobil og oliebranchen har råd til at sætte mange penge til side til advokater og sagfører - > hvis du ikke kan bevise din sag i en retssal så skrid!

Det er en del af 'The American Way of Life' og det er dem vi står overfor når vi læser på internettet at denne olie, motor eller bil er specielt god.

For en 'fattig bilejer' er der kun en mulighed: hold dig orienteret om andre bilejeres problemer.
Det er det vi gør i dette og lignende fora og derfor er det godt at Ulrik ikke bare giver sig.

Der er meget mere i posen, men jeg må stoppe her.

OK, - giv mig tæsk.

/oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Indlægaf Pede66 » fre feb 21, 2014 22:24 pm

Jeg må slutte op om Oakey og Ulrik Fris
Jeg syntes nogen gange der er en tendens til at konkludere på et noget tyndt grundlag.
Næsten lige som dem der sælger alternativ helsekost og deslige.
Bare der er en person der har oplevet en bedring så er der bevis for at det virker. Så behøver vi jo ikke snakke om de mange der har indtaget det og der ikke er sket en skid.

Kom så med de tæsk :-)

Mvh Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Klågem » fre feb 21, 2014 23:08 pm

Jeg er så ikke den eneste der har prøvet det?

En simpel søgning på Google gav dette indlæg
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=89&t=9917
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » lør feb 22, 2014 14:12 pm

Klågem skrev:Ulrik. Du er umulig at overbevise.

Nej. Hvis du kan diske op med fakta, så er jeg til at overbevise. Det der er på banen er nogle meget, meget få oplevelser som ophøjes til fakta: Fordi jeg kender til 10 eksempler på sådan ogsådan, så er det sådan. Gu' er det ej. Det er fakta når det er målt og vejet. Det der med olieskift opfatter jeg som en skrøne, for vi aner ikke en kæft om de omstændigheder der omgiver de famøse olieskift.

Du plejer normalt at være nøgtern og præcis, men ind imellem konkluderer du på et alt for tyndt grundlag.

Og med BMW og OK olie sagen er vi inde i hvad vi er manipuleret til at mene. BMW regnes af mange - også Volvo folk - til at være godt og solidt tysk kram. De har lavet mange rigtig gode biler, der ligsom de ældre Volvoer trækker på baghjulene. OK olien har imidlertid en helt anden plads inde hovedet på folk, fordi det er et Coop produkt, fordi det hører til et billig-mærke, og så kan man - uha uha - købe det i Brugsen, som sælger frosne ærter, mælk og dåsemad. Her kan man virkelig ikke købe olie, selvom det er Mobil i dunkene.

Klågem skrev:Tag nu et andet punkt.
Gå 3 4 år tilbage. Der havde vi en heftig diskussion omkring chipning af bilen.
Det gik Bla. Ud på at man ikke fik bedre økonomi ud af det.
Øh hvorfor er det så lige at du har fået chippet din egen?

Den med olien er jeg jo ikke den eneste der siger. Selv forhandlerne siger det.

Det er fanme da ikke pga økonomien, jeg har ændret bilens motorstyring. Det er for at få nogle mellemaccellerationer, der kan bringe mig derhen i trafikken, jeg gerne vil. Og det koster i brændstof. Når jeg "skubber rundt" med de 1.700 kg bilen vejer, så koster det. Jo kraftigere jeg accellererer jo mere koster det.

Sjovt nok at du kan huske den holmgang vi havde, for jeg kom også til at tænke på den. Og der er stadigvæk ingen der kan overbevise mig om, at en chipning forbedrer økonomien. Hvis der er forhandlere der hævder det, så er det ikke andet end en marketingsbeslutning. Hvis man ved en chipning kan forbedre virkningsgraden af motoren, så kan jeg overbevises. Men det kan man ikke med en normal chipning. Måske kan man forbedre den nogle promille med en decideret mapning, men så er det også højden og det vil ikke kunne måles på brændstofforbruget. Skal man forbedre virkningsgraden skal man også lave grundlæggende om på motorkonstruktionen, fx en anden knast, større ventiler, større turbo eller to turboer eller måske en kompressor. Så vil der sandsynligvis være en forbedring af virkningsgraden.

Virkningsgraden af en motor er, hvor meget af den tilførte energi den kan omsætte i bevægelsesenergi. Her ligger forbrændingsmotorer fortvivlende lavt. En turbo benzinmotor ligger omkring 28-30%, en uden turbo lidt lavere. En personvogns turbodiesel motor ligger helt oppe på 42-44%. Men den høje virkningsgrad for dieselmotoren hænger også sammen med at der en højere brændværdi i diesel. Så 1 liter diesel indeholder mere energi end 1 liter benzin.

En el-bil ligger meget tæt på 100%. Og forestil jer så hvor lidt energi vi skal bruge, når vi bliver i stand til at opsamle og opmagasinere og genbruge den brugte bremsekraft.

@oakey: Mistro er nok ikke den rigtige betegnelse. Skepsis kommer det nærmere. Og har man den nødvendige viden om tingene er det også ret nemt at gennemskue alt marketings ævlet.

Som alt andet der har med biler at gøre er det i sidste ende business for fabrikanter og underleverandører. Nogle har en mere spiselig forretningsmoral end andre, men i sidste ende udmåles også forretningsmoralen i kroner og ører på bundlinien. Hvis ikke den (for os) gode moral kan betale sig, så bliver den skrottet.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf ivor » lør feb 22, 2014 17:25 pm

Hej
Nu har jeg aldrig haft den ære at være ejer at et nyt automobil og derfor har de olieskift jeg har foretaget på mine biler altid været med et andet oliemærke end det de har kørt på før og derfor er min konklusion også at en motor kan få et olieforbrug ved skift af oliemærke for derefter helt at forsvinde og jeg har altid brugt kvalitetsolier Castrol, Elf Mobil Valvoline
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Overlund Viborg

Indlægaf 10musse » lør feb 22, 2014 18:10 pm

Lige et par ord her fra de øvre luftlag;

Ulirk Friis; Den røverhistorie 10musse disker op med indeholder alle elementer, der vækker min skepsis og som får mig til at reagere kritisk. Pede66 konkluderer faktisk rigtig fint på den historie, at hvis han var BMW ville han også klart give olien skylden - hvor det hele sættes elegant på plads.

Ved ikke hvad du hentyder til, men at du dels beskylder mig for, at tale usandt, dels fuldstændigt skøjter let og elegant herover mine egen erfaringer efterfølgende, er dybt useriøst - men ok der er bare nogle mennesker der ALDRIG vil lytte og bare nogen gange vil indrømme, at der måske også findes en anden virkelighed, uden for den osteklokke som man måtte opholde sig - dette er jo med alt tydelighed dette der er tilfældet her.
I garagen;
Volvo 164E TE ´74. 192.000 km.
Volvo 245 DL ´90. 112.000 US miles.
Volvo 855 T5R 444.444 km.
Volvo 855 2.3 T. 431.000 km.
Volvo 965 3.0 ´93. 267.000 km.
WV Phaeton 6.0 V.12 ' 09 63.000 km.
Mercedes E55 AMG Kleemann 367.000 km.
10musse
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord Sjælland.

Indlægaf Pede66 » lør feb 22, 2014 20:06 pm

Jeg har da ikke læst noget om at nogen skulle tale usandt?
Jeg er da sikker på din historie hos BMW er helt sand.
Jeg er bare ikke sikker på din konklusion er korrekt.
Det er din egen helt subjektive mening du lægger til grundlag for facts.
Jeg kunne godt tænke mig at se nogle anakendte videnskablige tests der understøtter det I siger?
Det samme med Klågem der også konkludere at fordi han selv og 2 eller 10 andre har oplevet det, så generalisere man og siger sådan er det.
Jeg er da helt sikker på at det er sandt når han siger, han har oplevet et større olie forbrug ved skift af mærke, men jeg er også sikker på lige så mange ikke har.

Mvh Pede
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Klågem » lør feb 22, 2014 20:52 pm

Man får da aldrig nogensinde en producent til at indrømme at en motor kan bruge ved skift til en konkurrents mærke.
Det er noget enhver selv må erfare.
Min teori til olieforbrug efter skift af mærke er meget enkel.
Man kører med et mærke.
Det har nogle forskellige additiver i sig som laver nogle aflejringer i motoren.
Så skifter man producent og de har nogle andre additiver i deres olie.
De fjerner så de som den tidligere har lavet. Og motoren bruger så olie indtil den nye olie har sine aflejringer.
Det er min teori.
Og jeg bygger den på mine egne erfaringer.

Husk at der er forskel på teori og praksis.
Det er ikke altid at de hænger .
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´