Klågem skrev:Horsens - Barcelona det tager 27 køretimer hvis man kører fuld skrald. (en gennemsnitshastighed på ca 79 km/t) man må køre 56 timer på 1 uge.
Dvs. At man kan nå at køre til Barcelona og hjem en på 1 uge. (2 timer til oplæsning og andet.)
Sætter man farten ned til de lovlige 80 km/t så skal man holde weekend et sted på motorvejen I Tyskland.
En fartbøde er meget billigere end en bøde for overskridelse af køre/hviletid. Som man kan straffes for i op til 12mdr efter forseelsen.
Fin pointe, selv om den ikke helt er "efter reglerne".
Man skal for øvrigt køre pænt stærkt for at holde en snitfart på 79 km/t.
Jeg kørte en tur fra Ballerup til Sønderborg, motorvej hele vejen lige pånær de første 3-4 km og de sidste 4-5 stykker, lå med 120 på speedometeret hele vejen (pånær de første og sidste km forstås) men endte alligevel med en gennemsnitshastighed på lige under 100 km/t - hvilket overraskede mig. Bare det at stoppe ved broen og stikke dankortet i automaten kostede adskillige km/t på snittet, på trods af det kun var et par minutter ud af en tur på over 3 timer.
Et par eksempler:
En 300 km motorvejstur, ingen trafik, fartpiloten sat på 120 km/t vil tage 2½ time = 150 minutter. Det giver overraskende nok en gennemsnitsfart på 120 km/t.
Tilsæt 3 minutter til at fumle med dankort ved broen, dvs. 300 km på 153 min = 117 km/t i snit. Skide 3 minutter ud af en tur på 2½ time koster hele 3 km/t på snittet.
En 10 minutters tissetår plus benzin på dyret, dvs. 300 km på 160 minutter og snittet er nede på 112 km/t.
..og ovenstående er forudsat at man kan holde 120 km/t resten af tiden, der er ikke taget højde for at farten skal ned og op igen ved broen/tankstationen.
Pointen er, at det ikke er skidenemt at holde snittet oppe, der skal overraskende lidt til at det rasler ned. 79 km/t i snit mellem Horsens og Barcelona kræver en pænt tung speederfod (for en lastbil) hvis der også skal være plads til en tissetår hver 3-4 time og måske et break til en gang frokost og en gang aftensmad.
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle