Hej Lars,
Min V70T fik skiftet PCV. se mit indlæg her:
viewtopic.php?f=3&t=13452Hvis afgangen fra krumtaphuset IKKE er blevet rengjort for gunk vil der stadig være overtryk som kan kan blæse en handske op.
Alene forkortelsen PCV, der betyder Positive Crankcase Ventilation ~ aktiv krumtap udluftning, betyder jo at der altid skal være en lille smule undertryk i krumtaphuset og i de dele der er forbundet til det, som f.eks. topdækslet med oliepåfyldningsstudsen
-
Naturligvis kan du have noget 'blow-by' forbi et eller flere af stemplerne, men jeg ville tro at det kunne bemærkes på motorgangen.
Hvor mange km har motoren kørt?
Hvordan ser motorolien ud?
Hvordan ser tændrørene ud?
Ved utætte stempelringe kommer der meget hurtigt så mange forbrændingsgasser ned i motorolien at den bliver hurtig sort efter olieskift.
Hvis olieskraberingen er død får du sorte tændrør fordi der kommer olie fra bundkarret op i forbrændingskammeret over stemplet.
-
Bemærk at pakningen på et tændrør faktisk kun er beregnet til at blive monteret én gang.
Den bliver klemt sammen første gang tændrøret bliver monteret og spændt til moment og fungerer derfor ikke så godt anden og tredie gang.
-
Lidt snik-snak:
Da jeg var ung og kørte knallert (Everton) og senere da jeg kørte Renault 4L og Ford Granada var det normalt at skrue tændrøret ud af og til for at se om isolatoren havde den rigtige farve.
Dengang var der var bly i benzinen og det hjalp til at afgøre motorens tilstand: Hvid, lysebrun, mørkebrun eller sort, - lysebrun var målet.
I dag skal isolatoren på tændrøret være hvid eller meget lys grå.
Hvis det har en mørkere farve har man et problem
Jeg håber det ovenstående giver forstand
/oakey