Man kan også lytte sig frem til når Volvos dieselmotorer ikke har max olie.
Min 163 hk D3 (2.0 l) blev ligesom "grovere i mælet" efter hånden som oliestanden sank. De 5-benede dieselmotorer bruger olie og det skal de.
Angiveligt har man nedsat den indre friktionsmodstand på motorerne, ved at lade stempelringene slutte mindre tæt end tidligere. Noget af motorolien kan presse sig forbi stempelringene og bliver forbrændt sammen med dieslen. Ja, det er i alle tilfælde hvad man fortæller mig...
Min nye D4 VEA-motor bruger angiveligt ikke olie. Men... Nogen hævder at man på disse maskiner risikerer den omvendte proces. Altså at der presses dieselolie ned i motorolien. Det lyder bestemt ikke godt, for dieselolie har langt fra de smøre-egenskaber som motorolie har
.
Jeg kan høre at motorlyden er blivet lidt mere rå, efter 15.000 km. Men olie-indikatoren (på midterskærmen) står fortsat på max. Så jeg er faktisk glad for, at det snart er tid til olieskift
Er der nogen af de indsigtsfulde herrer på forum der kan fortælle, om ovenstående er en "and"?