nj skrev:renebergqvist skrev:skal hele kassen ud fra motorrummet mens thermostaten hænger og dingler - kassen er jo skruet sammen bagfra ?/ Rene
Ja, præcis, det er lidt besværligt at man for at skifte ventilen, skal have varmeapparatet adskilt.
Da jeg skulle skifte en varmehane i sin tid spurgte jeg mig også for, ved en volvomekaniker, for at høre hvordan røret var monteret inden i kassen. Jeg fik at vide at "den er bare stukket ind" Altså jeg skulle stikke det nye rør ind i siden af kassen igen når jeg havde fået den gamle rør trukket ud. Så jeg løsnede 2 - 3 af stjerneskruerne nede i bund/ siden af kassen, og stak det nye rør ind, lige foran spjældet, fik et lille stykke karosseri kit på pladeværkstedet, til at ligge imellem, inden jeg igen spændte kassen sammen. Jeg kan ikke huske om jeg fik trukket hele det gamle rør ud eller om jeg måtte klippe den til slut. Det var jo også en mindre vigtig detalje. Dengang købte jeg en til en 140 serie. Jeg kunne få den hurtigere og 200 kr billigere, før moms og så kunne volvo give 20 % i kunderabat oveni. Varmehanen til amazonen, lå på classiclageret til en 3 dages levering med en lille avance for volvoforhandleren og dermed 5% rabat. Ulempen er at 140 serie varmehanens slangestudser er vinklet, ude i motorrummet, over mod batteriet. Så der går lidt mere slange til. Jeg mener at jeg kunne bruge den ene slange igen og fandt en anden i rodekassen. Men en god lejlighed til at få tjekket om de 2 slanger også er friske i den anden ende.
Varmehanen i min amazon var så utæt, at jeg efter en tur på 75 km opdagede af der løb en lille stråle vand ud, únder højre dør, og kunne konstatere at at hele bunden ved passagerens fødder sejlede. Men gummimåtten, filten og de åbne vinduer, havde holdt den karakteristiske sødligt agtige lugt fra den varme kølervædske væk fra mit næsebor.