For mig, en skræmmende oplevelse..

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

For mig, en skræmmende oplevelse..

Indlægaf Kjær » lør jan 10, 2009 22:07 pm

Kommer kørende ad Vigerslev Allé lige efter Toftegårds Plads mod København. Man må køre 60 km/t, der er 2 spor og jeg ligger i inderbanen sammen med en forankørende bilist. Ca. 300 m. før krydset Vigerslev Allé/Vestrefælledvej observerer jeg en hurtigtkørende bilist i bakspejlet.. Den hurtigtkørende bilist er på min venstreside netop det sted, hvor yderbanen bliver til en venstresvingsbane – til Vestrefælledvej.

Tilsyneladende skal den hurtigtkørende bilist ikke til venstre og trækker derfor ind i inderbanen, uanfægtet at jeg allerede opholder mig der.. Situationen er ikke ualmindelig på det sted og jeg er derfor forberedt på scenariet.. Jeg trækker derfor lidt til højre, slipper speederen, så vores hurtigtkørende bilist får plads.. Jeg kan ikke dy mig for at honorere den hurtigtkørende bilists overblik og forudseendehed med et ”thumps up” Jeg får nogle fingertegn tilbage, som jeg ikke rigtig kunne tyde..

Af erfaring ved jeg at næste kryds også kan volde nogle bilister problemer.. Skæbnen ville at både den hurtigtkørende bilist og jeg skulle til venstre ad Enghavevej.. Efter endt venstresving er der 3 spor hvor man enten skal placere sig i yderbanen – lige ud på Enghavevej – eller inderbanen – højresvingsbane til Ingerslevgade. Midterbanen er forbeholdt busser, der skal lige ud ad Enghavevej.

Vores ven – den hurtigtkørende bilist – får placeret sig i busbanen efter endt venstresving – midterbanen - hvorved der er masser plads til mig i inderbanen – højresvingsbanen.

Imidlertid skifter den hurtigtkørende bilist mening og skal tilsyneladende til højre. Problemet er bare, at der ikke er plads i højresvingsbanen.. Jeg er dog allerede forberedt på situationen og har foden på bremsen og 2 tommelfingre på hornet.. ”DYYT” – der er godt nok lyd i sådan et Volvohorn.. Den hurtigtkørende bilist kaster sin bil tilbage i busbanen og idet jeg skal til at træde på speederen for at komme videre, ombestemmer den hurtigtkørende bilist sig endnu engang.. Han vælger mod al forventning at tvinge sit automobil ind i højresvingsbanen, foran Volvoen og mig, som nu for alvor må op og stå på bremsen..

”DYYYYYYT” – og denne gang for Volvoens horn den hurtigtkørende bilist til at standse helt op, trods det at lyssignalet viser grønt.. Jeg for standset Volvoen i god afstand – ca. 7-8 m. fra den hurtigtkørende bilists bil og afventer situationen.. Ud af den hurtigtkørendes bilists bil stiger 2 mandspersoner af anden herkomst end dansk, med direkte retning mod mig og Volvoen.. Føren af den hurtigtkørende bil kigger meget vredt på mig mens han målbevidst går op på siden af Volvoen og banker på ruden samtidig med at han tager i dørhåndtaget.. Heldigvis har jeg sat computeren i bilen til at låse alle døre ved igangsætning.

Da føren af den hurtigtkørende bil ikke har succes med at åbne døren banker han noget hårdere på ruden samtidig med at passageren i den hurtigtkørende bil prøver at åbne dørene i højre side af Volvoen.. Da jeg ikke føler at vi er på bølgelængde og ærlig talt er meget utryg ved situationen, sætter jeg bilen i gear og kører. Idet jeg sætter i gang, får Volvoen lige et spark bag i fra passageren i den hurtigtkørende bil samtidig med at føren af den hurtigtkørende bil slår ind i ruden alt hvad han kan..

Et stykke nede af Ingerslevsgade kigger jeg i bakspejlet for at se om jeg ville blive jagtet af den hurtigtkørende bilist.. – men må konstatere at han ikke er at se?.. Hvorfor og hvad der siden er sket, må stå hen i det uvisse..

En lille sand beretning fra dagens Danmark og husk for guds skyld at låse bilen indefra, når du bevæger dig ud i trafikken.. – man kan aldrig vide hvad der gemmer sig om næste hjørne..

/Kjær
Volvo XC60 D4 Summum 2017 aut
Brugeravatar
Kjær
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Hovedstaden

Indlægaf WankelKim » lør jan 10, 2009 22:49 pm

Sørgeligt at trafikken har udviklet sig til "Jeg har magten på vejene" scenarie.
Som jeg læser det har du ikke gjort noget forkert, jeg gør det samme, læser trafikken for- og bagudog tilpasser derefter.

Tog du reg.nummeret? I så fald ring og bed polisen om at tage en snak med de sinker. Ikke at de kan knalde dem for noget, men en irettesættende opringning er altid på sin plads.
Kim Kjersgaard Nielsen
'92 850 GLT
'81 RX-7
Brugeravatar
WankelKim
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Fårup i den umiddelbare nærhed af Hobro

Indlægaf Kjær » lør jan 10, 2009 22:57 pm

Fik desværre ikke nummeret - svensk - var al for rystet/choket over episoden.. :(

.. ja, det er skræmmende hvor egoistiske nogle bilister opfører sig - mig, mig, mig.. :(

/Kjær
Brugeravatar
Kjær
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf ginge123 » søn jan 11, 2009 1:23 am

hmmm, hvis det var mig havde beretningen taget en anden drejning.
Jeg havde godtnok sat igang og kørt frem.
Men det spark efter bilen, havde nok efterladt den i bakgear.....

...tænk jer til resten - Der findes desværre aaaalt for mange af den slags uverne snotunger af anden herkomst end dansk :evil:
Brugeravatar
ginge123
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ulrik Friis » søn jan 11, 2009 2:14 am

Så så - de almindelige blegfisede danskere af dansk herkomst kan også godt være med. Både når det gælder tåbelig kørsel og tåbelig adfærd.

Men husk på, at sådanne fyre har verdens mindste tissemænd, og de har et selvværd, der end ikke kan registreres på de tilgængelige måleapparater. Og så har de endnu ikke nået et udviklingsniveau, man kan kalde for civiliseret.

Selvfølgelig er man chokeret efter sådan en omgang, men adrenalinpumpen kom liiige op i omdrejninger og det er ikke usundt.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Re: For mig, en skræmmende oplevelse..

Indlægaf Peter_C » søn jan 11, 2009 17:30 pm

Kjær skrev:Jeg kan ikke dy mig for at honorere den hurtigtkørende bilists overblik og forudseendehed med et ”thumps up” Jeg får nogle fingertegn tilbage, som jeg ikke rigtig kunne tyde..

og 2 tommelfingre på hornet.. ”DYYT” – der er godt nok lyd i sådan et Volvohorn..

”DYYYYYYT” – og denne gang for Volvoens horn den hurtigtkørende bilist til at standse helt op,
/Kjær

Ikke at jeg ikke forstår din reaktion, men mit råd er alligevel: Lad være med at reagere på den slags hovedet-under-armen-kørsel.
Jeg har endnu til gode at se argumentet "Du er en idiot !" overbevise nogen om at de gjorde noget forkert, og finger-gestikuleren og dytten, har nøjagtig den effekt.
Da hverken airbag, selestrammere, eller piskesmældsnakkestøtter beskytter fortænderne mod knytnæver igennem sideruden er mit råd derfor:
Træk dig uden horn eller fingre, og lad dem køre. Glæd dig over at du har det overskud de så tydeligt mangler, og lad os så bare håbe at politiet eller et vejtræ får skovlen under dem i nær fremtid.
Sådan gør jeg ihvertfald.

MVH Peter C
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf Shadows » søn jan 11, 2009 18:10 pm

Du skal vist bare være glad for at de ikke ringede efter deres fætre!!!
Men jeg er enig med Peter_C - Et horn skal man nøjes med bruge som advarsel inden de kører ind i en, hvor man ikke selv har mulighed for at undvige.

Men derfor må det alligevel havde være en oplevelse man godt kunne undvære!
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf Kjær » søn jan 11, 2009 19:06 pm

Jeg er sikker på at jeg undgik en ulykke ved at dytte første gang.. - han burde i virkeligheden være taknemmelig for at jeg vækkede ham, så vi undgik at blive et tal i ulykkesstatistikkerne ;)

Men det er sgu en trist udvikling at vi som lovlydige borgere skal indrette os efter de mindre lovlydige for at undgå at blive offer for meningsløs vold.. :(

/Kjær
Brugeravatar
Kjær
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Florian » søn jan 11, 2009 19:36 pm

Heldigvis har jeg sat computeren i bilen til at låse alle døre ved igangsætning.

Er det noget jeg kan få min V70 fra '97 at gøre også?
Og i tilfælde det kan lade sige gøre, kan du/nogen fortælle hvordan ??
Volvo drives you home safely

V70 2.5 10v 1997
Florian
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Gedsted, Himmerland

Indlægaf Kjær » søn jan 11, 2009 19:55 pm

På vores V50 kan man komme ind i computeren ved at trykke på "menu" knappen lige under radioen.. - om det er det sammen på en V70 ved jeg ikke :?:

Inde i menuen kan vi ændre på en hel masse sjove ting.. - såsom hvor længe kabinelyset er tændt efter døren er lukket og om blinklysene skal give et blink, når man trykker på lås/luk op knapperne på fjernbetjeningen osv... :)

/Kjær
Brugeravatar
Kjær
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Florian » søn jan 11, 2009 20:28 pm

Uha, der skal naturligvis også være forskel på en '97 V70 og en nyere V50!! Suk...

(Er bange for at det ikke kan lade sig gøre på min bil.... :( ).

Men la' os nu se om der er andre der måske ved hvordan og hvorledes.

V70 2.5 10v 1997
Florian
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Morten VJ » søn jan 11, 2009 21:09 pm

tryk på låseknappen inden du tager sele på!!

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Shadows » søn jan 11, 2009 22:26 pm

Nemlig! Der sidder jo en knap i både venstre og højre fordør, hvor man kan låse alle døre.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf Florian » søn jan 11, 2009 23:30 pm

Ja ja, de ved jeg godt! Det andet er bare lidt smartere...! :)

V70 2.5 10v 1997
Florian
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Ulrik Friis » man jan 12, 2009 0:57 am

Kjær skrev:Jeg er sikker på at jeg undgik en ulykke ved at dytte første gang.. - han burde i virkeligheden være taknemmelig for at jeg vækkede ham, så vi undgik at blive et tal i ulykkesstatistikkerne ;)

Men det er sgu en trist udvikling at vi som lovlydige borgere skal indrette os efter de mindre lovlydige for at undgå at blive offer for meningsløs vold.. :(

/Kjær

Sagen er jo, at vi som lovlydige (og civiliserede) borgere altid vil ligge under for de kriminelle, da de ikke følger reglerne. Det gælder i trafikken som alle andre steder. Fx folk der kører for hurtigt og dermed presser andre trafikanter sætter jo dagsordenen, og tvinger folk der overholder reglerne til at foretage uhensigtsmæssige manøvrer, som i værste tilfælde kan blive skæbnesvangre.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Næste

Tilbage til Diverse