Hjælp ! Tal mig lige fra det...

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Hjælp ! Tal mig lige fra det...

Indlægaf SuperSaxe » fre mar 10, 2017 21:57 pm

Ulrik Friis skrev:Pøjgåten er alt, alt for dyr for dig. Værditabet er enormt på en ny bil.

Har selv kørt Pøjgåt, og min skønne kone har en, men de kan ikke sammenlignes med en Volvo. Da jeg skulle skifte udstødning på Pøjgåten for 3. gang efter knap 200.000 km troede jeg jo at det var helt normalt. Min Volvo kørte i 12 år med samme udstødning. Når jeg skiftede pærer i baglyset på Pøjgåten knækkede plastiktappene tredie gang, så jeg måtte bruge gaffa tape og lign. Prøv at se godt på sådan en pærefatning til baglyset på en Volvo. Jeg har en gang vredet fatningen i stykker på forreste venstre blinklys i Volvoen, fordi vejledning sagde vrid mod uret, men jeg skulle vride med uret. Da jeg endelig fik begge stumper ud af lygten var de lige til at lime sammen. Og det holder endnu.

Sæderne i Volvoen fåes ikke bedre! Dens evne til at køre på glatte veje er også noget jeg har sat stor pris på. Jeg har kørt mange kilometer på vinterglatte veje i det nordlige Skandinavien, og Volvoen har ikke snydt mig.

Og helt objektivt: Pøjgåten kører ikke bedre end Volvoen! Og den passive sikkerhed i en Volvo har altid ligget i top.

Gadgets? Hvad mangler du i Volvoen? Det kan eftermonteres! Hvis du har lyst til at brænde 200.000 kr af på værditabet i en Pøjgåt, hvad så med at brænde 100.000 kr af på at gøre din Volvo bedre? Det er billigere og langt, langt, langt bedre. Har du motorvarmer? Har du wifi i bilen? Bruger du iPhone og iPad og den slags kan du få internet i bilen for under 2.000 kr. Du kan styre din motorvarmer med din smartphone. Osv. Mangler du hk? Også det kan eftermonteres. :) :) :)

Tak Ulrik'

Det var præcis sådan en "Volvo-peptalk" jeg havde brug for ! :)

Det iøvrigt tankevækkende og lidt morsomt, at mine 3 piger heri huset, har meddelt
mig, at de bliver meget kede af det hvis jeg bytter Volvo'en.

De elsker køre komforten, sæderne og sikkerheden ...

Volvo for life - jeg ruller videre i den svenske skærgårds traktor.

Kør klogt derude.
JS

I carporten:
2010 Volvo V70 D3 aut, (R5, 163 hk / 400 nm), status km 208.000 ( D5204T2 )
2017 Peugeot 208 Desire Sky HDI 100, status km 45.000
SuperSaxe
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Waltersdorff » fre mar 10, 2017 22:19 pm

Hej Supersaxe,

Her er argumentet som fjerner enhver tvivl - Skandinavien vs. Sydeuropa :lol:

https://youtu.be/4yeCG6SS5wI

Go weekend

Waltersdorff
I en Volvo sidder stjernen bag rattet

Volvo S60, 2.4, 188HK (BSR), år 2008; 0-100 km/t: 10,2 sek.; 228.000km.
BMW F800ST, 85HK, år 2012; 0-100 km/t: 3.9 sek; 24.000km.
Brugeravatar
Waltersdorff
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Schierbech » lør mar 11, 2017 0:03 am

Hej, jeg har en V60 fra 2010—vel en af de første der kom. Jeg købte den da den var to år, jeg valgte den da den på daværende tidspunkt var en af de eneste der havde en adaptiv fartpilot (den har også alt andet der kunne puttes i en Volvo i 2010)

Den kørt lige under 180.000 og jeg har også overvejet hvad jeg skal, men jeg vil ikke igen bruge så mange penge på en bil så det vil nok blive en VW—som jeg havde inden jeg fik min V60. Men jeg beholder min V60, at sætte sig ind i de velluftend sæder, her om vinteren er bilen varm pga. fyret, min unger har varme i bagsædet—alt virker stadig som da den blev lavet for godt 6 år siden, når døren lukker lyder det stadig som et pengeskab, den virker overhovedet ikke træt, ja så bliver jeg glad.

Min eneste grund til at skifte er bekymringen for hvor længe den holder—men nu skiver mange her på forum at de gamle 5cylinderet motoren kan køre længe så jeg tager chancen, nu har jeg også lige skiftet bremser—ja efter 170.000 det er da for ringe…

Hilsen Morten
Schierbech
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Volvos » lør mar 11, 2017 2:01 am

Waltersdorff skrev:Hej Supersaxe,

Go weekend

Waltersdorff

Hmmmmm: https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs
:mrgreen:
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf SuperSaxe » lør mar 11, 2017 18:33 pm

Volvos skrev:

Go weekend

Waltersdorff

... ja, gad vide om udviklingen de sidste 10 år har gjort, at en 2017 Peugeot 3008 er
mere sikker ved sammenstød end en Volvo V70 som min fra 2010 ?

... til gengæld er jeg 100% enig med Ulrik Friis i, at når man kører i sin Volvo i vintervejret,
i Alperne og i Norge, Sverige, så føles dens køreegenskaber og evne til at tackle glatte veje
på et meget højt niveau. På det punkt er der ikke mange biler og mærker der kan være med ! :)
JS

I carporten:
2010 Volvo V70 D3 aut, (R5, 163 hk / 400 nm), status km 208.000 ( D5204T2 )
2017 Peugeot 208 Desire Sky HDI 100, status km 45.000
SuperSaxe
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Waltersdorff » lør mar 11, 2017 22:47 pm

Volvos skrev:

Go weekend

Waltersdorff

Hej Volvos,

Husk at den video som "Fifth gear" lavede den gang imellem Volvo 940 og Renault, var motoren blevet fjernet fra Volvoen. Dvs. at der kun var karosseriet( læs højre skærm) til at stoppe den lille Renault med motor i motorrummet. Det kunne være sjovt hvis de havde lavet en test med motor i begge biler, men det syntes Renault sikkert ikke på det tidspunkt.
Jeg ved, at den video er meget kontroversiel - der er meget konspiration indover den video :D
Prøv evt. at Google "crash volvo 940 and Renault, was the engine removed?"

Waltersdorff
I en Volvo sidder stjernen bag rattet

Volvo S60, 2.4, 188HK (BSR), år 2008; 0-100 km/t: 10,2 sek.; 228.000km.
BMW F800ST, 85HK, år 2012; 0-100 km/t: 3.9 sek; 24.000km.
Brugeravatar
Waltersdorff
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Aarhus

Indlægaf Volvos » søn mar 12, 2017 0:21 am

:D Jeg synes blot jeg ville forsøge at bløde den lidt "ensporede" dialog op - og jeg har som sådan ikke en forudindtaget holdning til emnet.
Volvo er jo kommet med en del sikkerhedsmæssige tiltag i industrien og kendt for samme, men derfor kan man jo godt have en nuanceret og måske kritisk tilgang til tingene og ikke pr. definition sige at bare fordi det er en Volvo, så er det meget bedre biler end det andre bilmærker spytter ud af deres fabrikker.

De fleste biler i dag er jo udmærkede og nogle kan lide moderen, andre datteren - sådan er det jo bare. På de dyrere biler, som f.eks. Volvo, er der en del tekniske detaljer som er bedre/mere holdbart udformet end på billigere bilmodeller, men der er nok heller ingen tvivl om at man betaler en del for Volvomærket.

Nu er dette jo et Volvoforum, så det ville måske også være mærkeligt, at tingene ikke blev lidt "volvsporet"
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ulrik Friis » søn mar 12, 2017 3:08 am

Jeg har ikke noteret mig, at hverken Pøjgåt eller Citronen eller for den sags skyld Renault har været banebrydende på sikkerhedsområdet. Nye måder er blevet udviklet i de svenske skove.

Med en gammel Volvo holdende udenfor på vejen surfer jeg tit på den svenske bildelsbasen.se for at finde erstatninger for det ene eller andet. Og her bringer de faktisk billeder af donoren, og jeg har efterhånden set ret mange havarerede V70ere, hvor kabinen har været intakt. Jeg har endnu ikke stødt på en som ikke var intakt.

Måske skal man også tage den gældende sikkerhedsklassificering med et gran salt, da en lille lampe, som fortæller at man ikke har spændt sikkerhedsselen udløser en hel stjerne.

Nu var oplægget til denne tråd ret ensporet. Opgaven var klar. Så selvfølgelig får debatten slagside. Men en Pøjgåt fra 2017 kan stadig ikke måle sig sikkerhedsmæssigt med en Volvo fra 2010. Passagererne i den lettere bil bliver udsat for langt kraftigere G-påvirkninger, når de kører i en meget stiv bil, og det kan deres hjerner ikke holde til. Her vil Volvoen alene i kraft af sin tyngde score mange points. 3008eren er et par hundrede kg lettere end Volvoen.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Volvos » søn mar 12, 2017 21:12 pm

Med al respekt, så har jeg svært ved at forstå din argumentation mht. G-påvirkning af passagerne.

Hvis du kører direkte ind i en væg med 100 km/h, så er der ikke 25 atomfysikere, ph.d. indehavere i det ene eller det andet eller for den sags skyld professorer i hvad som helst, der kan bilde mig ind, at G-påvirkningen af mig/min krop/min hjerne bliver mindre fordi jeg kører en bil som er et par hundrede kilo tungere end hvis jeg kørte i en lettere bil... eller fordi den lettere bil er mere stiv i det.

Du må da gerne forsøge at overbevise mig ved at smide lidt facts på bordet.

Mht. banebrydende sikkerhed. Hvis du læser resultaterne af den svenske elg-test (den test hvor man bl.a. væltede med en Mercedes A-klasse da den blev lanceret), vil du, måske overraskende, kunne læse, at det er en halvgammel Citroën som ligger nr. et foran Audi, Porsche, Ferrari, VW, Volvo osv. osv. osv. - det er således en Citroën som har klaret undvigemanøvren langt bedre end de langt dyrere superbiler... f.eks. Audi R8 det er da tankevækkende.... og den halvgamle Citroën har ligget på førstepladsen i mange år :wink:
http://www.tv2.no/a/3940853/

Bemærk at den første Volvo der er nævnt ligger på en 15. plads :shock:

Dette er altså inden skaden sker, manøvredygtighed! - og hvem vil ikke hellere undvige sig ud af et problem i trafikken, frem for at sidde i en tank med 37 airbags og bare mose sig ind i ulykken :mrgreen:

EDIT:
Link: http://teknikensvarld.se/algtest/
Man kan sortere listen på de forskellige parametre.

Jeg anerkender fuldt ud, at Volvo laver nogle ekstrem dejlige biler, ingen tvivl om det, men jeg har svært ved ensporethed og sætte-op-på-en-piedestal-tankegang.
Som jeg tidligere har tilkendegivet finder man mange lækre detaljer på en Volvo - tag blot gennemføring af ratstammen på en V70'er... der er et rulleleje, hvor der på mange andre bilmærker, herunder de franske blot er noget plastic. Volvoen er dog også en hel del dyrere bil - og det skal jo ses på detaljer, komfort osv. - og ellers ville ingen jo kaste penge efter en Volvo.
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Strandvaskeren » søn mar 12, 2017 22:13 pm

Volvos skrev:Hvis du kører direkte ind i en væg med 100 km/h, så er der ikke 25 atomfysikere, ph.d. indehavere i det ene eller det andet eller for den sags skyld professorer i hvad som helst, der kan bilde mig ind, at G-påvirkningen af mig/min krop/min hjerne bliver mindre fordi jeg kører en bil som er et par hundrede kilo tungere end hvis jeg kørte i en lettere bil... eller fordi den lettere bil er mere stiv i det.

Nu er det så ikke vægge de kører ind i, men hinanden og der gør vægten en forskel.

Eksempel:

Hvis du og din datter på 7 år begge løber ind i en væg slår I jer nok ca. lige meget.

Men hvis du og din datter løber frontalt ind i hinanden, vil du ikke mærke ret meget, mens hun vil få en ordentlig flyvetur = langt større G påvirkning.

Volvos skrev:Dette er altså inden skaden sker, manøvredygtighed! - og hvem vil ikke hellere undvige sig ud af et problem i trafikken, frem for at sidde i en tank med 37 airbags og bare mose sig ind i ulykken :mrgreen:

Absolut!

Hvilket bringer mig til, der var engang hvor biler ikke havde elektroniske hjælpemidler, så hvis man ville have en bil der styrede godt var man nødt til at designe den hensigtsmæssigt fra starten af.

Så kom der en trend hvor biler skulle være så komfortable som muligt, hvilket ofte gik ud over køreegenskaberne. Understyring blev normen, i nogle tilfælde så grelt at bilerne ligefrem kunne krænge dækkene af fælgene (Corolla omkring 1990) og kulminerede med føromtalte A-kasse der ligefrem tog sig en rulletur hvis den blev bedt om at styre..

I stedet for at indrømme at balancen mellem komfort og køreegenskaber var nået ud på et sidespor gik man i stedet igang med at putte elektroniske hjælpemidler i bilerne, elektronik der fx. kan bremse hjul enkeltvis for at tæmme løjerne, hvilket der ikke er spor i vejen med - men kun så længe elektronikken virker eller i det hele taget er en del af pakken.

Kig engang på Fiat Fiorino aka Citroen Nemo aka Peugeot Bipper, præcis samme bil blot med forskellige badges - nååeja og så har Fiat'en ESP som standard mens Peugeot'en kun har det som ekstraudstyr og Citroen'en hverken har det standard eller som ekstraudstyr. Jeg har muligvis byttet rundt på hvem der har hvad, jeg husker bare en tysk test hvor den med ESP'en klarede en undvigemanøvre, mens en af de to andre tog en rulletur og de besluttede ikke at forsøge med den sidste der heller ikke havde ESP. Naturligvis køber man som bilist den med ESP, det siger sig selv, men hvad med dem der ikke så den pågældende test og ikke ved bedre eller ESP bilen som brugtkøb 10 år senere hvor sikringen til ESP'en er gået og det var en af de der ting man nok skulle have kigget på til næste service, men aldrig lige fik gjort?

Jeg er generelt ikke tilhænger af at elektronik bliver lappeløsningen på et dårligt bil design - tænk engang hvis nu man designede bilers undervogn og affjedring så de køret godt uden hjælpemidler og bagefter smed fx. ESP på som en ekstra hjælp for at gøre det hele endnu sikrere?

Nå, der gik vist lidt rant i den .. :)
Hygge..
Thomas
2002 S60 2.4 uden mølle
Strandvaskeren
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Lidt udenfor Roskilde

Indlægaf Volvos » søn mar 12, 2017 23:34 pm

Jeg er enig i, at vægten gør en forskel, hvis en tungere bil kolliderer med en lettere bil! - der vil jeg klart foretrække at sidde i den tunge bil.

Den nævnte elg-testvinder har en egenvægt på ca. 1450 kg, en Peugeot 3008 2,0 diesel 1640 kg (køreklar vægt - hvad jeg kunne finde), hvor en V70 2002 med 2,5L dieselkværn har en egenvægt 1550 kg (ligeledes hvad jeg kunne søge frem), så jeg forstår stadig ikke helt argumentationen om at vægten skulle være et sikkerhedsargument mellem Volvoen fra 2010 og fravalg af Peugeoten fra 2017 om end jeg ikke har kunne finde egenvægten på 2010 Volvo ???. En Peugeot ser jo ikke just ud til at være fremstillet af letvægtsglasfiber :-)

Man kan jo regne ud, hvor stor forskel i G-påvirken er.
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Peter57 » man mar 13, 2017 20:00 pm

Hej.

Min V70'er fra 2008 står til 1733kg. Så den lever op til sikkerhedsargumentet. Jeg ville aldrig vælge en Peugeot, så heller en gammel Volvo.
Med Venlig Hilsen.
Peter.
Volvo V70 III 2,5T med Polestar.
Ford Sierra Cosworth 4X4.
Peter57
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Egedal.

Indlægaf Volvos » tirs mar 14, 2017 21:23 pm

Ja, det er jo i sidste ende smag og behag og det kan jo ikke diskuteres :D

Her er en sammenligning mellem en Volvo og en Peugeot.
http://www.news.com.au/news/head-to-hea ... 2b7c1aa062

Ja, det er jo ikke at tale nogen fra noget, men alligevel en interessant artikel.
Mvh. Søren
Volvos
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ulrik Friis » fre mar 17, 2017 1:42 am

Volvos skrev:, men jeg har svært ved ensporethed og sætte-op-på-en-piedestal-tankegang.

Jeg vil godt gentage, at opdraget var ensporet!!! Skulle han beholde sin Volvo eller købe en ny Pøjgåt. Du er velkommen til at trække alle mulige andre biler ind i diskussionen, elgtest, manøvredygtighed mmm., men det var ikke det det handlede om.

Spørgsmålet er så om vores (mine) argumenter holder vand. Mht. G-påvirkningen er det glimrende forklaret af Strandvaskeren, bortset fra, at du vil slå dig mere end din 7 årige datter, hvis I begge går ind i samme væg med samme hastighed. Din overlegne tyngde skal stoppes, og det vil gå ud over din næse og andre dele som bliver trykket sammen. Så skaderne på dig vil være større end på din datter, som ikke vejer ret meget. Og en Volvo V70 fra 2010 vejer altså mere end Pøjgåten. Min V70 fra 2002 vejer i køreklar stand 1.750 kg.

Hvis vi skal skille sikkerheden op i den primære (manøvredygtighed) og den sekundære (bilens evne til at passe på passagererne ved et sammenstød), så tvivler jeg på at Pøjgåtten kommer bedre udenom en forhindring og er mere solid end en Volvo V70 fra 2010. Pøjgåten ser umiddelbart ud til at have et højere tyngdepunkt end Volvoen, hvorfor dens mulighed for en hurtigere undvigemanøvre er dårlig. Men vi ved det ikke. Det må tiden vise. Og vi ved også at udstyret i Volvoen er af en bedre kvalitet end det der puttes i en Pøjgåt. Både det elektriske og alt det andet, sæder, måtter, knapper og dimser.

Den svenske elgtest hvor en 18 år gammel Citroën Xantia Activa laver en hurtigere undvigemanøvre end en Porsche 997 GT3 RS - den skal de godt nok længere ud på landet med. Eller også sad min himmelfarne mormor ved rattet i Porschen. Kors i hytten noget vrøvl. Men Citroën har nu altid haft dygtige marketingsfolk.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Roadcruiser » man apr 10, 2017 9:39 am

men hvad er der så kommet ud af denne debat, har du købt en Peugeot eller beholder du din Volvo ?
Roadcruiser
Ny bruger
Ny bruger

ForegåendeNæste

Tilbage til Diverse