V6 scorpio i amazon

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Indlægaf lani » lør mar 07, 2009 20:03 pm

Hej Niels, her kan du læse lidt om holdbarheden for en hårdt pumpet B20 motor :wink:

Dengang jeg havde en amazon. Der lagde jeg en B20 fra en 240 ned i hullet. Dertil blev der taget 3mm af toppen. Den fik en knast der ikke stod noget på. Men en gammel Volvomand sagde at den var god for 140 hk.(det var ikke en jeg købte af ham) Der blev sat et par stromberg på og en 2.5" udstødning.
Bilen kørte fint i tomgang (ca 1000 omdr.) Og den trak helt sindsygt mellem 4000 og 6500 omdr. Jeg fik den rullet og der lå den på 153 hk ved ca 5800.
Tophastigheden vides ikke men den trak 7000 omdr. i 4 gear.
Jeg fandt dog ud af at en oliekøler var nødvendigt.
Den holdt ikke andet end 25000km

Fakta er.. Man kan let rive nogle HK ud af en motor. Men skal det holde så koster det.

"jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter"
lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Hennicke » lør mar 07, 2009 23:26 pm

Jeg har ejet en Amazon med Rover v8 monteret med holly 4 port
og anden knast, den gik godt. Nu skriver du om Ford v6 hvad med
Chevy 350 v8 eller denne her Bmw 6 benet.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=27586
og her Chevy http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29446
Lars
V40 2.0 årg. 2000
Hennicke
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Slangerup

Indlægaf lani » lør mar 07, 2009 23:39 pm

jo det er da fedt, men hvis den skal godkendes her i dk, så er der jo både noget med motorvægt, efffekt og moment grænser der skal overholdes :cry:
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Hennicke » søn mar 08, 2009 0:16 am

lani skrev:jo det er da fedt, men hvis den skal godkendes her i dk, så er der jo både noget med motorvægt, efffekt og moment grænser der skal overholdes :cry:

Desværre rigtigt, men Chevy 350 har jeg også set herhjemme i 142
ved ikke med Amazon.
Lars
V40 2.0 årg. 2000
Hennicke
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Volvo 243 » søn mar 08, 2009 2:18 am

Man kan jo vælge at dyrke sin interesse i gamle biler på mange måder. Selv er jeg mest til at holde tidsperioden hvor min bil var fremme. Altså alt egter 1990 er ude.

Men vi skal huske på at dengang man lagde andre motorer i en Amazon var udvalget jo begrænset. Det er da udemærket at nogen fører interessen op til nutiden. En V6 fra en Scorpio kan jo fås billigt. Har lige set en komplet bil til 4500 i Sverige.

Formerne og linierne på både Pv og Amazon er jo tidsløse så hvorfor ikke smide en ny motor i?
Brugeravatar
Volvo 243
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Hennicke » søn mar 08, 2009 12:45 pm

De er faktisk en 544 tilsalg på bilgalleri, tror ejer er gået surt i opgaven.
http://www.bilgalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=676351
Men det må være muligt at monter andet end Rover 3500.
har også set den lidt større Rover motor monteret
mener det er en 4.7 l den må også veje mere.

Lars
V40 2.0 årg. 2000
Hennicke
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ingemann » søn mar 08, 2009 17:20 pm

VolvoSport skrev:
for der findes ikke smukkere lyd en V8"ers sagte bulder
Ja men da ikke i en Volvo.
Men det er jo smag og behag. Jeg synes lyden af en hårdtpumpet Volvo stødstangsmotor er noget af det fedeste :D .
Der er nemlig RIGTIG VOLVO LYD og ikke noget Rover, Ford eller andet "skrammel" :wink:

Mvh Christian

I kommer bare forbi - jeg giver gerne noget rigtig Volvo-lyd :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Bronco » søn mar 08, 2009 23:22 pm

Vi tager lige det hele forfra !!!!
En Amazone kan synes med max 150 HK og 20 kpm i drejningmoment.
Dette er hvad Volvo siger OK til og så er de sådan set ligeglad med hvad pokker for en motor man bruger, den må blot ikke veje hverken for meget el. for lidt !! Altså må man ikke ændre på vægtfordelingen i bilen, for så skal man pludselig til at lave nye beregninger for bremsefordelingen og det vil Volvo selvf. ikke rodes ud i med sådan en gammel model.
Med hensyn til de motorer I foreslår så er de faktisk alle sammen væsentlig tungere end B20 motoren (og Roveren) og det er jo totalt ødelæggende for køreegenskaberne. Det kan da aldrig være befordrende for køreegenskaberne at have en næsetung bil. Jeg tuner da min bil for at den bla. skal blive hurtigere i acceleration, men hvis det meste af vægten er på forhjulene så mister den jo greb på baghjulene og så kan Jeg jo have 700 HK men det hele vil jo gå op i hjulspin.
Iøvrigt vil Jeg nødig lave en undvigemanøvre i f.eks den røde 142 Jeg så på Kolding Volvotræf sidste sommer, den var netop med en Chevy smallblock motor. Det er simpelthen det absolut tungeste der er plads til i sådan en bil og Jeg må sige at Jeg tror, indtil det modsatte er bevist at den først er synet med en Rover motor og så bagefter har de puttet Chevymotoren i.
Men som sagt Jeg kunne ikke drømme om køre en tur på offentlig vej i sådan en dødsmaskine..
PS: Da Jeg fik min Amazone vejet i forbindelse med syn første gang, vejede den totalt 1060 kg -- foraksel tryk 480 kg bagakseltryk 580 kg
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf Hennicke » søn mar 08, 2009 23:39 pm

Hej Bronco.

Det med vægt og hk. ved jeg godt, har haft en gul Amazone
med Rover 3500 i. Men der må være andre motorer der kan smides
i bilen. Ved godt at Chevy 350 vejer godt til. Men hvor meget ved jeg
ikke.
Lars.
V40 2.0 årg. 2000
Hennicke
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Volvo 243 » man mar 09, 2009 0:10 am

Jeg har lige fået en bog hjem fra USA som fortæller lidt om hvordan man ligger en smallblock Chevy motor i en 240/260.

Volvo 200 series V-8 Conversion manual

De bygger på en diesel volvo da diesel motoren er den tungeste standard motor i volvoen. Ved at flytte batteri osv lykkedes det at få den rigtige vægtfordeling i vognen. Der er en udførlig beskrivelse af hvor meget der skal bankes i gulvet for at få plads til transmissionen, hvilken køler som kan bruges osv. Der bygges et nyt motor ophæng osv.
Det er en meget omfattende opgave og husk nu på en ting, det er altid svært at få bilen til at fungere godt med så mange ændringer.

Jeg lagde engang en diesel motor fra en Dronningborg mejetærsker i en pickup og der gik da det meste af en sommer inden det hele fungerede.
Brugeravatar
Volvo 243
Superbruger
Superbruger

Indlægaf VolvoSport » man mar 09, 2009 1:02 am

Såvel som der er forskel på sværhedsgraden ved montering af de omtalte 8-cylindrede motorer, når de skal stoppes ned i motorrummet på en Volvo personbil, er der også forskel på dieselmotorerne fra Dronningborg.
Der ligger den lille 50 hk's 4-cylindret Perkins motor i en Dronningborg 900 og en kæmpe 240 hk's 6-cylindret Valmet motor i en Dronningborg 9000 Jumbo.
Og jeg tror nu nok, at den fra DB 900 er noget lettere at montere end den fra Jumboen :D

Men en anden detalje er jo, at den Valmet motor nok "passer bedre", da Valmet og Volvo traktorfabrikkerne fusionerede i starten af 1980'erne.
Og derfor bør en Ford motor vel også passe bedre i en Volvo :wink:
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf lani » lør mar 14, 2009 23:43 pm

Så har jeg lige tjekket motorvægte..... read it and weap Bronco :wink:

Rover V8 3,5 = 318 pound
Ford V6 2,8 = 305 pound

Ps. hvad vejer en B20 ?
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Volvo 243 » lør mar 14, 2009 23:57 pm

En B20 vejer ca 155 kg

Hvad med den motor som sidder i en Chevrolet Astro Van. Det er en V6 på 4,3 l med automat gearkasse. Den kunne måske også være en ide

/Shane
Brugeravatar
Volvo 243
Superbruger
Superbruger

Indlægaf lani » søn mar 15, 2009 0:12 am

så spare man ca. 16 kg ved at lægge en scorpio motor i i forhold til en original støbejerns B20 :D
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Hennicke » man mar 16, 2009 23:06 pm

Bronco skrev:Vi tager lige det hele forfra !!!!
En Amazone kan synes med max 150 HK og 20 kpm i drejningmoment.
Dette er hvad Volvo siger OK til og så er de sådan set ligeglad med hvad pokker for en motor man bruger, den må blot ikke veje hverken for meget el. for lidt !! Altså må man ikke ændre på vægtfordelingen i bilen, for så skal man pludselig til at lave nye beregninger for bremsefordelingen og det vil Volvo selvf. ikke rodes ud i med sådan en gammel model.
Med hensyn til de motorer I foreslår så er de faktisk alle sammen væsentlig tungere end B20 motoren (og Roveren) og det er jo totalt ødelæggende for køreegenskaberne. Det kan da aldrig være befordrende for køreegenskaberne at have en næsetung bil. Jeg tuner da min bil for at den bla. skal blive hurtigere i acceleration, men hvis det meste af vægten er på forhjulene så mister den jo greb på baghjulene og så kan Jeg jo have 700 HK men det hele vil jo gå op i hjulspin.
Iøvrigt vil Jeg nødig lave en undvigemanøvre i f.eks den røde 142 Jeg så på Kolding Volvotræf sidste sommer, den var netop med en Chevy smallblock motor. Det er simpelthen det absolut tungeste der er plads til i sådan en bil og Jeg må sige at Jeg tror, indtil det modsatte er bevist at den først er synet med en Rover motor og så bagefter har de puttet Chevymotoren i.
Men som sagt Jeg kunne ikke drømme om køre en tur på offentlig vej i sådan en dødsmaskine..
PS: Da Jeg fik min Amazone vejet i forbindelse med syn første gang, vejede den totalt 1060 kg -- foraksel tryk 480 kg bagakseltryk 580 kg

Nu er det ikke os alle der går med livrem og seler :) . Er godt klar over det skal kunne synes, og tror det er muligt med flere forskellige motore.
Jeg har haft en gul Amazone med 3.5 men kan godt se det sjove i at
monter en motor ikke andre har i deres bil.
kan godt huske dengang man kørte knallert puch flagskib og monterede
en mz 150 motor det var tider, der var ikke andre der gjorde det efter, jeg gik fra alle de andre, men den skulle heller ikke synes. :D
V40 2.0 årg. 2000
Hennicke
Superbruger
Superbruger

ForegåendeNæste

Tilbage til Diverse