Klågem skrev:Ulrik. Du er umulig at overbevise.
Nej. Hvis du kan diske op med fakta, så er jeg til at overbevise. Det der er på banen er nogle meget, meget få oplevelser som ophøjes til fakta: Fordi jeg kender til 10 eksempler på sådan ogsådan, så er det sådan. Gu' er det ej. Det er fakta når det er målt og vejet. Det der med olieskift opfatter jeg som en skrøne, for vi aner ikke en kæft om de omstændigheder der omgiver de famøse olieskift.
Du plejer normalt at være nøgtern og præcis, men ind imellem konkluderer du på et alt for tyndt grundlag.
Og med BMW og OK olie sagen er vi inde i hvad vi er manipuleret til at mene. BMW regnes af mange - også Volvo folk - til at være godt og solidt tysk kram. De har lavet mange rigtig gode biler, der ligsom de ældre Volvoer trækker på baghjulene. OK olien har imidlertid en helt anden plads inde hovedet på folk, fordi det er et Coop produkt, fordi det hører til et billig-mærke, og så kan man - uha uha - købe det i Brugsen, som sælger frosne ærter, mælk og dåsemad. Her kan man virkelig ikke købe olie, selvom det er Mobil i dunkene.
Klågem skrev:Tag nu et andet punkt.
Gå 3 4 år tilbage. Der havde vi en heftig diskussion omkring chipning af bilen.
Det gik Bla. Ud på at man ikke fik bedre økonomi ud af det.
Øh hvorfor er det så lige at du har fået chippet din egen?
Den med olien er jeg jo ikke den eneste der siger. Selv forhandlerne siger det.
Det er fanme da ikke pga økonomien, jeg har ændret bilens motorstyring. Det er for at få nogle mellemaccellerationer, der kan bringe mig derhen i trafikken, jeg gerne vil. Og det koster i brændstof. Når jeg "skubber rundt" med de 1.700 kg bilen vejer, så koster det. Jo kraftigere jeg accellererer jo mere koster det.
Sjovt nok at du kan huske den holmgang vi havde, for jeg kom også til at tænke på den. Og der er stadigvæk ingen der kan overbevise mig om, at en chipning forbedrer økonomien. Hvis der er forhandlere der hævder det, så er det ikke andet end en marketingsbeslutning. Hvis man ved en chipning kan forbedre virkningsgraden af motoren, så kan jeg overbevises. Men det kan man ikke med en normal chipning. Måske kan man forbedre den nogle promille med en decideret mapning, men så er det også højden og det vil ikke kunne måles på brændstofforbruget. Skal man forbedre virkningsgraden skal man også lave grundlæggende om på motorkonstruktionen, fx en anden knast, større ventiler, større turbo eller to turboer eller måske en kompressor. Så vil der sandsynligvis være en forbedring af virkningsgraden.
Virkningsgraden af en motor er, hvor meget af den tilførte energi den kan omsætte i bevægelsesenergi. Her ligger forbrændingsmotorer fortvivlende lavt. En turbo benzinmotor ligger omkring 28-30%, en uden turbo lidt lavere. En personvogns turbodiesel motor ligger helt oppe på 42-44%. Men den høje virkningsgrad for dieselmotoren hænger også sammen med at der en højere brændværdi i diesel. Så 1 liter diesel indeholder mere energi end 1 liter benzin.
En el-bil ligger meget tæt på 100%. Og forestil jer så hvor lidt energi vi skal bruge, når vi bliver i stand til at opsamle og opmagasinere og genbruge den brugte bremsekraft.
@oakey: Mistro er nok ikke den rigtige betegnelse. Skepsis kommer det nærmere. Og har man den nødvendige viden om tingene er det også ret nemt at gennemskue alt marketings ævlet.
Som alt andet der har med biler at gøre er det i sidste ende business for fabrikanter og underleverandører. Nogle har en mere spiselig forretningsmoral end andre, men i sidste ende udmåles også forretningsmoralen i kroner og ører på bundlinien. Hvis ikke den (for os) gode moral kan betale sig, så bliver den skrottet.