køle slange spørgsmål.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

køle slange spørgsmål.

Indlægaf kentn » man nov 24, 2008 19:17 pm

hej. jeg har et spørgsmål ang slangerne til køleren på min 740 med b230a motor årgang 86.
når jeg mærker på slangerne efter en rimelig køretur er den øverste slange pænt varm, skal nok ca passe med drift tempuratur. men den nederste er helt kold. samtidig er expansisions beholderen kold.
er det normalt?
derudover syntes jeg den er rigtig dårlig til at varme i kabinen.
jeg har så lige konstateret at den drypper vand fra vandpumpen. ikke særlig meget men lidt. er der en sammenhæng mellem disse ting?
:?: :?:
kentn
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: randers-langå

Indlægaf Ingemann » man nov 24, 2008 19:36 pm

Hvad siger temperaturmåleren i instrumentbordet?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf kentn » man nov 24, 2008 19:52 pm

Ingemann skrev:Hvad siger temperaturmåleren i instrumentbordet?

den står lodret som den altid har gjort efter lidt kørsel. termostaten har jeg skiftes for ca 2 måneder siden i forbindeklse med skift at topstykke.
det er en 530 top hvis det har betydning.
kentn
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf VolvoSport » man nov 24, 2008 19:58 pm

Det kunne tyde på, at din termostat er kaput. Den står helt sikkert helt åben konstant. Mon ikke din bil er lang tid om at blive driftsvarm, hvis den i det hele taget kan tvinge temperaturnålen op og stå vandret.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Volvo4life » man nov 24, 2008 21:40 pm

Vil også gætte på termostaten.

Havde en 240er med B230A og der stod temp måleren på driftstemp efter <5min kørsel.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf kentn » man nov 24, 2008 22:08 pm

syntes da bare det er hurtigt hvis det er termostaten der er død allerede?
den har forøvrigt aldrig varet god til at varme.
men en ny termostat sammen med vandpumpen overlever jeg nok.
kentn
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ingemann » man nov 24, 2008 23:29 pm

Hmm.. Det lyder mærkeligt, hvis den aldrig har været god til at varme. Det plejer ikke at være noget problem for en volvo at lave luft, som man kan brænde sig på.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf kentn » tirs nov 25, 2008 0:16 am

Ingemann skrev:Hmm.. Det lyder mærkeligt, hvis den aldrig har været god til at varme. Det plejer ikke at være noget problem for en volvo at lave luft, som man kan brænde sig på.

altså nu kan jeg jo ikke sige aldrig, men det år jeg har haft bilen har den ikke rigtig kunne varme. selvfølgelig bliver der lidt lunt i kabinen men varmt bliver det ikke. og så var det i aften jeg så der lagde en plet under den efter en køretur at jeg kom til at mærke på kølerslangerne og konstaterede at den nederste er kold. kan jeg have en til stoppet køler? men ville bilen så ikke blive for varm? eller er det vandpumpen som jeg mistænker for at være utæt? mkan en sådan slides så der ikke cirkulerer så meget vand rundt?
kentn
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf VolvoSport » tirs nov 25, 2008 0:31 am

Jeg har for flere år siden været udsat for, at skovlvingerne ikke kørte med rundt i vandpumpen. Akslen var simpelthen knækket på en eller anden forunderlig måde. Termostaten stod helt åben pga. det varme vand i topstykket og den smule vand der kom gennem køleren, var nok til at køle motoren under normal transport. Men så snart bilen virkelig skulle trække hårdt eller på anden måde blev tvunget til at lave varme ved f.eks. kørsel med trailer, kunne den ikke køles tilstrækkerligt ned.
Jeg kørte med den i et par måneder lige ind til det blev så koldt udenfor, at jeg skulle have varme ind i kabinen. Og det plejede ikke at være noget problem. Da jeg efterforskede sagen, opdagede jeg fejlen på vandpumpen.

Det jeg skrev tildligere mht. termostaten, har jeg selv som problem på min Volvo 240 GLE lige for tiden. Jeg har kørt med det i ca. 1 uge og inden jeg starter om morgenen, klemmer jeg lige begge kølerslanger med hænderne. Det giver bevægelse i kølevandet og det får termostaten til at slippe, så den lukker helt og motoren bliver hurtigere varm. Jeg har lige i dag købt en ny termostat, så jeg kan skifte den i morgen :D

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ingemann » tirs nov 25, 2008 9:17 am

Uanset hvad, hvis din vandpumpe er utæt skal den skiftes.

Det kunne du jo så starte med, og se om det hjælper på dit problem.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf kentn » tirs nov 25, 2008 11:43 am

Ingemann skrev:Uanset hvad, hvis din vandpumpe er utæt skal den skiftes.

Det kunne du jo så starte med, og se om det hjælper på dit problem.

ja det har jeg også tænkt mig. det var egentlig også mere for om jeg skulle have andet med når jeg henter vandpumpen. men jeg må hellere få en termostat også. den koster da ikke en herregård.
kentn
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf kentn » ons nov 26, 2008 23:10 pm

nu har jeg skiftet vandpumpe og termostat. den gamle termostat åbner ved 83 grader, den nye ved 89 grader. syntes ikke rigtig det har hjulpet på varmen, men den er da ikke utæt længere. er der andre gode bud på mit varmeproblem?
kentn
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Klågem » tors nov 27, 2008 11:19 am

Ok. Så tager vi den lidt mere omstændige måde.
Du starter med at pille termostaten ud.
Så tager du både den øverste og nederste køleslange af køleren. (det er måske lettere at pille køleren helt af) Derefter sætter du en vandslange på det nederste hul i køleren og tænder for vandet (så du får skyllet din køler igennem.
Derefter sætter du vandslangen på den nederste køleslange (den på motoren) og tænder for vandet igen. (du skyller motoren igennem)
Til slut tager du de 2 slanger af der går ind i kabinen(dem til varmeapperatet) skruer helt op for varmen. Sætter vandslangen på den ene slange og tænder for vandet (du skyller dit varmeapperat igennem)
Hvis ikke der kommer særligt meget vand igennem dit varmeapperat kan det være din tempregulator der er stoppet eller i stykker.
Den sidder inde i kabinen lige ved siden af speederen (bag beklædningen)
Til slut samler du det hele igen og der skulle gerne være kommet varme på bilen.
Held og lykke
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´