Jeg har for flere år siden været udsat for, at skovlvingerne ikke kørte med rundt i vandpumpen. Akslen var simpelthen knækket på en eller anden forunderlig måde. Termostaten stod helt åben pga. det varme vand i topstykket og den smule vand der kom gennem køleren, var nok til at køle motoren under normal transport. Men så snart bilen virkelig skulle trække hårdt eller på anden måde blev tvunget til at lave varme ved f.eks. kørsel med trailer, kunne den ikke køles tilstrækkerligt ned.
Jeg kørte med den i et par måneder lige ind til det blev så koldt udenfor, at jeg skulle have varme ind i kabinen. Og det plejede ikke at være noget problem. Da jeg efterforskede sagen, opdagede jeg fejlen på vandpumpen.
Det jeg skrev tildligere mht. termostaten, har jeg selv som problem på min Volvo 240 GLE lige for tiden. Jeg har kørt med det i ca. 1 uge og inden jeg starter om morgenen, klemmer jeg lige begge kølerslanger med hænderne. Det giver bevægelse i kølevandet og det får termostaten til at slippe, så den lukker helt og motoren bliver hurtigere varm. Jeg har lige i dag købt en ny termostat, så jeg kan skifte den i morgen
Mvh Christian