Startproblemer på V70 TDI.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Startproblemer på V70 TDI.

Indlægaf hhgrand » søn sep 11, 2011 13:13 pm

Hej Forum!'
'
Jeg har haft jævn nedadgående kurve på V70éren den sidste tid. Startproblemer om morgenen og besværet start resten af dagen.
Var igennem turbosystemet i går og fandt en knækket slange til turboen. Det hjælp helt vildt på de problemer jeg havde haft. Den sprang igang på første tørn.

Så her til morgen var den ski gal igen. malkede først godt og grundigt den startede og døde i samme runde. Prøvede igen og vupti så var den der i første hug! (hoppede lige op og ned et par gange som om den fik luft ind i pumpen)

Til middag da jeg skulle køre igen sprang den igang i første tørn uden nogen symptomer.

Min mistanke retter sig nu mod brændstofsystemet. Hvordan er det lige bygget op på V70 årg 1999 model 2000.
Jeg regner med at skifte brændstoffilter en af de nærmeste dage. Men er lidt usikker på hvordan brændstoffet kommer frem til filtret. Blliver det suget frem eller sidder der en pumpe mellem tank og filter.
Overvejer lidt om det kan være sugerøret i tanken der er tæret og den så lukker luft ind den vej - det er som regel værre når den er under halv fuld.

Det virker akkurat som om den står og lukker luft ind i brændstofsystemet hen over natten og så lige skal lave en selvudluftning eller noget den første gang den skal startes om morgenen.

problemerne startede efter et tandremsskifte.... den røg omgående tilbage til volvo og fik rettet indstillingen, som stod forkert - kan det have rykket sig igen. Og den kan vel ikke starte godt den ene gang og så dårligt den næste hvis det er tandremmen eller pumpen som står forkert.
V70 2,5 tdi aut. 00 - Alt tænkeligt udstyr... rigtig rejsevogn.
V50 1,6D VIP ( hertz bil ) 08
hhgrand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 7470 Karup

Re: Startproblemer på V70 TDI.

Indlægaf kalby » søn sep 11, 2011 20:42 pm

Pumpen er selvansugende. Problemet er altid at overløbsslangerne bliver læk, og derved løber brændstoffet tilbage til tank over natten. Derved får du en dårlig koldstart, og derefter starter den hver gang. Timingen af pumpen er extrem vigtig, og det skal måles med micrometerur. Det har de fleste volvo værksteder ikke... brug et VW værksted til den motor.
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Indlægaf hhgrand » man sep 12, 2011 22:44 pm

Jeg tror helt sikkert du har fat i det rigtige.

Slangen retur fra pumpe til filter ser godt nok lidt mør ud. (gummistykket mellem metalrøret og filteret)
Er det en kontraventil som sidder der hvor den enten kan sende det ned i filtret eller tilbage i tanken?

Men der er knastørt omkring den slange. Er der ikke tryk på den slange under drift??????

Er det den lille slange nævnt ovenfor du mener skal skiftes eller er det hele vejen retur til tanken.'
Tænkte om det kan være den ventiltingest på filtret som måske laver forkert cirkulation når bilen holder stille!

Det skal siges at det blev helt tosset kort efter jeg Kørte en gang bell ad service rens 1D gennem systemet (2 tankfulde siden). Derfor jeg tror der er skidt i filtret!

Men nu skiftede jeg ellers olie her i aften - kørte en motor Cleaner i olien inden jeg tappede. Fandme om så ikke motorstyringen gik i fejl mens det halløj var i. Det har jeg ligegodt aldrig oplevet før. Og en tur på godt 100 km. (aalborg - viborg) bagefter ændrede ikke noget ved det. (troede at det kunne være noget forureningshalløj)

Skal til volvo i morgen efter dieselfilter - så må de læse fejlkoden ud. I det mindste er der noget at gå efter nu :D .
Det underlige er bare at vi ikke kan mærke en dyt forskel på bilen i forhold til hvad vi plejer.
Er lige før jeg vil påstå den trækker bedre nu og ryger mindre. Men ser ud til at bruge lidt mere diesel! 7.4 Liter/100km mod 6.6 normalt på den tur. (måske det gik lidt stærkere end normalt)
hhgrand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf hhgrand » tors okt 13, 2011 19:47 pm

Nå men siden sidst er bilen helt død..... Der arbejdes på sagen.. Det er ved at blive underholdende. Først troede vi det var en sensor... den skiftede vi - uden resultat.
Overløbsslanger skiftet.
Pumpen tjekket for sugeevne.
Brændstofslanger tjekket.
Alt ok.
Så kom den i tester - fin forbindelse til bilens computere UNDTAGEN motorstyring.
Så har en mekaniker haft en eller anden specialting på pumpen så den kunne tvangsstyres - så starter den og dør.
Nu skal den i en anden tester så vi kan få styr på om styringen er død og det er derfor vi ikke kan få den i live.

Melder tilbage når vi har den vækket til live igen.
hhgrand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Black TDI » tors okt 13, 2011 23:40 pm

hej hhgrand

Der er noget der som måske godt kunne lyde en smule bekendt?

Da jeg skiftede tandremme på min 99ér, justeret med ur og alt, lidt bøvlet da der jo ikke er ret mange mærker på sådan en sag. :?
Startede fint - kørte fint et stykke tid - begyndte at køre underligt(hoppende motorgang :x ) -meldte fejl på krumtapføler, nå fik sådan en skaffet, og monteret - kontrollerde pumpe justeringen med ur igen, for at være sikker.
Startede fint - for så at gå helt i stå :( - tjekkede pumpen med ur igen - finjusterede - og den startede med det samme - for straks at gå i stå :oops: ???

Lang historie kort - strammerullen til pumperemmen har en alupil, som også er med til at holde rullen på plads - den alu ting var revnet/knækket, så strammerullen ikke holdt remmen stram nok til ikke at hoppe, virkede ellers ok stram pga. fjeder effekten i den.
Efter skift af denne strammer rulle, ikke flere problemer... :)
Måske?? Det kan også være at I har helt styr på den? Den drillede bare mig en hel del tid.

mvh. Per
Brugeravatar
Black TDI
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Egtved

Indlægaf hhgrand » man okt 17, 2011 0:29 am

har skrevet lidt om status på en ny tråd b-tdi!

Vi får ingen diesel ind i motoren... det skulle vi jo have selvom den stod forkert, det ville jo bare komme på et forkert tidspunkt.
hhgrand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj