Endnu en utæthed på Zenith 36VN

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Indlægaf Søren B » tirs apr 15, 2008 0:33 am

Dette indlæg er i forlængelse af "Problem med utæt Zenith 36VN karburator".
Det viser sig, at der tilsyneladende også pibler benzin ud omkring spjeldakslen ved speedertrækket. Før troede jeg det var benzin fra det utætte indløbsrør, der blev presset bagud. Men nej! Det er et selvstændigt problem. Det ligefrem drypper ned på manifolden. Det sker dog kun engang imellem. Det sker i øvrigt også kun når motoren er stoppet, og altid kort tid efter endt kørsel, mens motoren stadig er varm. Når motoren er blevet kold, ophører problemet.

Hvordan kan dette problem stoppes?

Motoren går ellers helt fin. Tændrørene ser fine ud, og benzinforbruget er normalt!

På forhånd tak!

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Kristian » tirs apr 15, 2008 10:00 am

Der er nok kommet lidt skidt i svømmerventilen, så den ikke kan holde helt tæt. Måske kan den renses, ellers skal der en ny til.
Venlig Volvo-hilsen
Kristian
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru

Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf Søren B » tirs apr 15, 2008 19:12 pm

Tak for meldingen, Kristian.
Jeg undersøger og evt. renser svømmerventilen.
Jeg vender tilbage til dig, hvis det bliver nøvendigt med en ny ventil.

Mhv
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Søren B » tors apr 24, 2008 0:17 am

Hej igen, igen..,

Det viste sig, når jeg afmonterede luftfilteret og kiggede ned i indsugningen, at det dryppede voldsomt fra hoveddysen, så der endte med at være en hel benzinsø i bunden, som delvist trængte ud ved spjældaksen. Altså for meget benzin i svømmerhuset! Da jeg afmonterede svømmerhuset, var det næsten fuld af benzin. Svømmerventilen (der er ret ny, erindrede jeg) fungerede fint, ingen sandkorn e.lign i vejen der.
På et tidspunkt afmonterede jeg benzinslangen lige efter endt kørsel, og blev forbavset over, hvor kraftig og lang en stråle, der kom. Dermed forestillede jeg mig muligheden for, at trykket fra pumpen kunne være for stort til den lille svømmer, som så ikke kunne holde ventilen helt lukket..?!? Jeg prøvede i hvert fald at skifte til en gammel glasklokkepumpe, jeg havde liggende. Så kunne jeg evt. udelukke den mulighed. Men det skulle vise sig, at problemet forsvandt, da den gamle pumpe kom på..! Med ét forsavandt benzinsøen, når motoren blev stoppet. Den går faktisk også bedre i tomgang nu!
Christian Worm fortæller mig dog, at der ikke bør være trykforskel på de forskellige pumper til de forskellige motor-årgange.
Jeg tænker, at jeg måske ved en fejl har fået en forkert pumpe, da jeg købte den som ny. (Pumpen er IKKE købt hos Gadbjerg Reservedelslager!)
Nå.., men rart er det, at der ikke hørmer af benzin i kabinen mere!

Mvh,
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj