Du må ud at køre i hhv en diesel og benzin.
Jeg har en 2,4 benzin 170HK - det er ikke en raket men den trækker fint. Jeg kan godt få den til at køre 10,5km/l - mindre hvis den køres friskt og meget bykørsel.
Jeg ansætter min til 10km/l når jeg regner økonomi på min.
Iflg.
http://www.spritmonitor.de ligger 163HK diesel på ca. 12,6 km/l i snit - nogen kører mindre/l andre mere/l. Der er vist flere herinde der ligger med et noget lavere diesel forbrug - men med dit kørsels mønster gætter jeg på at du kommer til at ligge på snittet. (kan ikke helt se hvad du kører dagligt - hvis de 25 km er dagligt går jeg ud fra at det er 12 km hver vej - det kalder ikke på diesel)
Ved 20.000km bruger du 2.000l benzin eller 1.587l diesel pr. år.
Ved 13kr/l benzin = 26.000,- ved 12kr/l diesel= 19.044,-
Jeg ved ikke om du slipper billigere i afgifter - men umiddelbart tror jeg ikke du har det store at spare på diesel - ihvertfald får du svært ved at tjene merprisen på diesel bilen ind på den mindre udgift til brændstof.
Jeg er selv ulden ved at købe diesel da jeg ved andre mærker - f.eks. ford - har set at det kan blive en rigtig dyr affære hvis f.eks. dyser eller dieselpumpe skal skiftes(på en Ford Focus koster det vist 15.000,- at få ny dieselpumpe sat i hos ford.....)
Jeg elsker selv bundtrækket i en diesel - men er glad for mine 5 benzin cylindre

Jeg skulle langt over 20.000km pr. år før jeg selv ville vælge en diesel.
Ud at prøv et par stykker. Prisen i Ballerup ser faktisk OK billig ud set i lyset af at det er en forhandler (uden at jeg kender forhandlerens omdømme) - forudsat at den ikke er tidligere skadet, kører godt osv.
Husk at du kan opgradere til 170 HK med software.(læs evt. denne tråd:
viewtopic.php?f=3&t=4024 )