Ingemann skrev:For lige at vende tilbage..
Mht. til godkendelser af motore.
Så du mener ikke at man kan få godkendt en stor, gammel V8'er på 6,5 liter med 130 hk, men man kan godt få en vankelmotor med turbo og 600 hk godkendt i en Amazon i teorien, fordi en vankel vejer meget lidt og fordi en V8'er vejer rigtig meget? (Overdrivelse fremmer forståelsen)
Altså det har slet ingenting med effekt at gøre? Undskyld, men det er ikke hvad jeg har fået at vide af min kammerat, som har lavet den motorkonvertering, som jeg har skrevet om, og det er heller ikke det jeg har læst andre steder.
Du får aldrig Volvo's godkendelse på en ombygning, hvor den ilagte motor væsentligt overstiger den originale mht vægt, ja det mener jeg sq - og dette argument er netop årsagen til, at man skal vælge f.eks. Rover V8 motoren ved V8 konvertering, for den er tilpas lille i vægt (og OGSÅ i effekt - så denne regel heller ikke brydes).
Uden Volvo's godkendelse - INGEN synsmæsig godkendelse herhjemme. BASTA
Helt nøjagtigt hedder det at "..tilladte forakselvægt ikke må overstige den typemæssige godkendelse..".
Og nej, men kan heller ikke få godkendt en Amazon med en motor med 600 HK DIN.. Jeg skal med glæde opremse det helt nøjagtigt igen:
"Maksimal tilladt motoreffekt i Volvo Amazon er 100 HK DIN (15,5 kpm) UDEN at det er nødvendigt med ændringer i chassiset. Monteres der skivebremser for og vakumforstærker, kan der tillades effekter op til 150 HK DIN (20,0 kpm)".
Ja, ja, jeg ER godt klar over, at de fleste Amazoner jo allerede ER med skivebremser og vakumforstærker - men sådan foreskriver Volvo det for netop at dække sig ind.