motor i amazon...

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Indlægaf Hr. SmåSur » tors sep 20, 2007 23:01 pm

Ingemann skrev:For lige at vende tilbage..
Mht. til godkendelser af motore.
Så du mener ikke at man kan få godkendt en stor, gammel V8'er på 6,5 liter med 130 hk, men man kan godt få en vankelmotor med turbo og 600 hk godkendt i en Amazon i teorien, fordi en vankel vejer meget lidt og fordi en V8'er vejer rigtig meget? (Overdrivelse fremmer forståelsen)
Altså det har slet ingenting med effekt at gøre? Undskyld, men det er ikke hvad jeg har fået at vide af min kammerat, som har lavet den motorkonvertering, som jeg har skrevet om, og det er heller ikke det jeg har læst andre steder.

Du får aldrig Volvo's godkendelse på en ombygning, hvor den ilagte motor væsentligt overstiger den originale mht vægt, ja det mener jeg sq - og dette argument er netop årsagen til, at man skal vælge f.eks. Rover V8 motoren ved V8 konvertering, for den er tilpas lille i vægt (og OGSÅ i effekt - så denne regel heller ikke brydes).

Uden Volvo's godkendelse - INGEN synsmæsig godkendelse herhjemme. BASTA

Helt nøjagtigt hedder det at "..tilladte forakselvægt ikke må overstige den typemæssige godkendelse..".

Og nej, men kan heller ikke få godkendt en Amazon med en motor med 600 HK DIN.. Jeg skal med glæde opremse det helt nøjagtigt igen:

"Maksimal tilladt motoreffekt i Volvo Amazon er 100 HK DIN (15,5 kpm) UDEN at det er nødvendigt med ændringer i chassiset. Monteres der skivebremser for og vakumforstærker, kan der tillades effekter op til 150 HK DIN (20,0 kpm)".

Ja, ja, jeg ER godt klar over, at de fleste Amazoner jo allerede ER med skivebremser og vakumforstærker - men sådan foreskriver Volvo det for netop at dække sig ind.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Ingemann » tors sep 20, 2007 23:06 pm

Aha! Så var jeg ikke helt skævt på den alligevel!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Shadows » fre sep 21, 2007 7:32 am

Verden er ikke sort og hvid!

Der både ting/holdninger/gøremåder/osv som er grå eller næsten-hvide, og det er det ikke noget at gøre ved (gudskelov :D )

Men hvis man skulle revse alle som bare nærmer sig væk fra det perfekte, så fik man sgu travlt (i hvertfald nogen) og det er livet sgu for kort til.

Mht til at køre til syn, synes jeg altid det har være tidskrævende: Andre dæk skulle monteres, frontgitter afmonteres, lygter ændres, sæder montres, evt. tavler påsættes, ruder udskiftes, motorstyring reset'es, osv.

Ja, det er ikke bare lige. Især ikke når det bare er får at tilfredsstille en gnaven gammel mand, som ikke kunne klare sig som mekaniker. Mens hverdagens kontrollanter, politiet ikke har noget at sige til vognen.

Smil og respekter hinandens meninger, men kom istedet med gode input til (måske) bedre løsninger
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf snooz » fre sep 21, 2007 8:26 am

Kunne vi evt holde os til emnet i denne tråd ? :)

Jeg er klar over at det tager tid. Min coupe var skam slet ikke noget lille projekt da jeg startede den. Alt på den blev lavet om mere eller mindre. Hele undervognen fik en tur for at blive godkendt til 200+ hk og en mindre vægt forøgelse. det tog ca 4 år fra start til slut og der kunne laves mere.

Ang at lave den til vet bil med 8års syns tid. Jo kunne være fedt, men mener som Småsur skriver at den skal holdes i vet stand. Jeg kan sagtens forholde mig til 2 års syn, og mine prjokter skal laves helt færdige inden jeg stopper dem.

At have noget der syner ulovligt og ikke at være det. For at vende tilbage til min gamle kadett c coupe, jeg havde en hulens masse papire på den der gjode at selv med en række 6'er var den lovlig. Det var et projekt jeg vil mene var meget støre end dette jeg nu vil begive mig ud i. Men nok om opel. Nu vil jeg lige bruge weekenden på at få tegnet lidt små ide'er og se på hvilke muligheder der er. Jeg kommer nok lige tilbage med et par fra spørgekassen søndag/mandag. Ønsker sq at det her kommer til at funge :)
snooz
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Hr. SmåSur » fre sep 21, 2007 9:24 am

Shadows skrev:
Mht til at køre til syn, synes jeg altid det har være tidskrævende: Andre dæk skulle monteres, frontgitter afmonteres, lygter ændres, sæder montres, evt. tavler påsættes, ruder udskiftes, motorstyring reset'es, osv.

Ja, det er ikke bare lige. Især ikke når det bare er får at tilfredsstille en gnaven gammel mand, som ikke kunne klare sig som mekaniker. Mens hverdagens kontrollanter, politiet ikke har noget at sige til vognen.

Kære Shadows,
Din arrogante holdning er trist at konstatere - især når du udtaler dig i din "uniform" af redaktør. En synsmand gennemgår nu en temmelig solid uddannelse, skal være rimelig godt begavet (teknisk) og have en temmelig god og omfangsrig viden om bilers teknik mv. - så at "nedgøre" en synsmand til en person der "ikke kunne klare sig som mekaniker" - er da en smule "smart"??
Nå, men ja, ja, vi kender da alle en synsmand der har været tarvelig - men kender vi ikke også elektrikere der sprang sikringerne? - og så kender vi vist også alle en masse paphætter, der lader hånt om loven, fordi deres mini-ego ikke slår til på en havetraktor?..

Hvis du endda med al stolthed proklamerer, at du skifter en masse ulovligheder ud på din bil lige inden du stiller til syn med den, for at lovliggøre den, så har du vist hermed indskrevet dig selv i kategorien for paphætter.

Men du har da ret i én ting: Vi har alle lov at have vores forskellige holdninger! :)
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Hr. SmåSur » fre sep 21, 2007 9:38 am

snooz skrev:Kunne vi evt holde os til emnet i denne tråd ? :)

Ja, Nu lover jeg at holde mig til emnet:

Der er en masse der véd noget om at ombygge biler og der er en masse der TROR de ved en masse om at ombygge biler. (Selv dét, ved du selv - for du har jo tydeligvis været igennem nogle ombygninger før).

Lad os springe tilbage til udgangspunktet:
Ja, en Amazon er en god, solid og særdeles nem bil at gøre en hel masse sjov ved! Det er også relativt nemt at få godkendt forskellige ombygninger, fordi der i forvejen er godkendt en masse til netop denne bil. Derfor: Det er et godt valg at vælge en Amazon! Amazonen er en fed bil designmæssigt, fordi den jo ser kanonflot ud i tip-top originalstand med 100 liter lak - netop som den ser ligeså super-cool ud i matsort med flammer eller "Shelby-stripes" - osv!

Mht. ombygninger, motor og de tekniske detaljer, findes der godt med litteratur - og masser af gode fif, idéer og inspiration på nettet.

Jeg giver dig hermed tomlen op - for at du har valgt at gribe tingene an på den fornuftige måde! - afsøg muligheder, regler, viden og alt du kan komme i tanke om FØRST - INDEN du kaster dig hovedkuls ud i et dyrt og tidskrævende projekt!
Sidst rettet af Hr. SmåSur fre sep 21, 2007 15:28 pm, rettet i alt 3 gange.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Schroder » fre sep 21, 2007 14:04 pm

Hæ hæ....
Ja, rigtig mange "tror" de ved noget, så derfor kan jeg kun anbefale du komme lidt ud og ser folk til træf o.s.v.. Det har i ihvert fald været det nemmeste for mig.. Har simpelhen været så utrolig heldig at blive gode venner med en, som ved RIGTIG meget om denne dejlige bil...
Biler jeg ligger inde med:
Volvo Amazon 69
Opel Manta A 70
VW Golf 1 82
Jeep M151 A1
Brugeravatar
Schroder
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Ballerup Kbh

Chip

Indlægaf Klågem » fre sep 21, 2007 14:15 pm

Prøv med alle dem der har chippet deres bil.. Hvor mange af dem kører lovligt.
Jeg har iskrystaller i numsen af at der altid er en der skal brokke sig og ikke bare kan tage det med et gram salt.
I mine øjne ser det ud til at hr småsur og ingemann har en kamp kørende mod hinanden.
Brug dog fornuften og gør det over mail msm eller tlf. Så vi andre er fri for at se på det.
Jeg ved ikke hvem nogen af parterne er. De kommer begge med nogle gode råd og tips.. Men engang imellem er de til at brække sig over (deres diskutioner)
Dette er min helt personlige mening. Og dem der bliver sure eller stødt over det har et problem.
Det er bare sørgeligt at de sidste par måneder har der været meget med at rakke hinanden ned når vi ellers har haft et godt forum
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Shadows » fre sep 21, 2007 15:18 pm

Hr. SmåSur skrev:
Shadows skrev:

Kære Shadows,
Din arrogante holdning er trist at konstatere - især når du udtaler dig i din "uniform" af redaktør. En synsmand gennemgår nu en temmelig solid uddannelse, skal være rimelig godt begavet (teknisk) og have en temmelig god og omfangsrig viden om bilers teknik mv. - så at "nedgøre" en synsmand til en person der "ikke kunne klare sig som mekaniker" - er da en smule "smart"??
Nå, men ja, ja, vi kender da alle en synsmand der har været tarvelig - men kender vi ikke også elektrikere der sprang sikringerne? - og så kender vi vist også alle en masse paphætter, der lader hånt om loven, fordi deres mini-ego ikke slår til på en havetraktor?..

Hvis du endda med al stolthed proklamerer, at du skifter en masse ulovligheder ud på din bil lige inden du stiller til syn med den, for at lovliggøre den, så har du vist hermed indskrevet dig selv i kategorien for paphætter.

Jeg vidste du ville falde pladask for min syns-historie 8)

Det kan godt være du mener at jeg tilhører P-hætte kategorien, - men det er okay når DU siger det :wink: Men jeg kritiser ikke andre og deres handlemåder på en måde som kun kan karakteriseres som synmandskritik :twisted: . Kritik kan godt gives på en positiv måde, prøv det :D
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Hehe...

Indlægaf mikaelmtb » fre okt 12, 2007 0:02 am

Amazonen kan synes med taget sænket, alle biler indtil 1974 kan dette! Endda uden at der skal betales nogen form for afgift! Jeg har en kammerat der bygger en tagsænket turbo Amazon, han følger selvfølgelig motoren op med tilsvarende bremser fra Volvo´s R-serier, så det er heller ikke noget galt for at syne dette! Men der ryger selvfølgelig noget afgift på! Den bliver selvfølgelig ikke veteransynet, selvom den sikkert næsten kan årgangsbestemmes til dette! :-)

Hr.Småsur
Er en veteranbil der er monteret med periode/tidstypisk ekstraudstyr ikke længere berettiget til veteranforsikring og 8´års syn?

Mvh
Mikael
(En af ungdommens bøller der ikke altid følger alle regler, men er god til at bøje dem!)
Volvo 544 Sport 1959
Volvo 544 SII 1959
Volvo 544 1964 Racerbil
Volvo 210 1966 Herregårdsvogn
Volvo Amazon 121 1969

Chevrolet 1948 Coupé, kustom
Brugeravatar
mikaelmtb
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Århus / Sønderborg

Re: Hehe...

Indlægaf Hr. SmåSur » fre okt 12, 2007 10:00 am

mikaelmtb skrev:Hr.Småsur
Er en veteranbil der er monteret med periode/tidstypisk ekstraudstyr ikke længere berettiget til veteranforsikring og 8´års syn?

Hej mikaelmtb,

Først og vigtigst:
Syn og diverse love har som udgangspunkt INTET med forsikring at gøre.

At få sin veteranbil indregistreret som "Veteranbil" på registreringsattesten og i systemet, så man kan opnå den lempelige periodesyns-periode på 8 år, er strengt beskrevet mht. køretøjets fremtræden. Det skal være historisk korrekt - så ja, skal man tolke dette meget pernittengryn, må du ikke køre i Amazon under denne ordning med bredde forkromede 18" aluhjul. Køretøjet skal fremstå i original udførsel. Der kan således IKKE forekomme ombyggede/customiserede biler i denne ordning.
Er veteranbilen udstyret med tidstypisk tillbehör a la radio, handskehylde, spejle, etc. - har dette naturligvis ingen indflydelse på, om køretøjet kan opnå status som "Veteranbil".

Veteranbilsforsikring er en helt, helt anden snak!! - De forskellige selskaber der udbyder forsikring af veteranbiler har jo deres egen vurdering mv. af, hvad der er veteranbil og originalitet mv. Dog kan man som hovedregel roligt regne med, at man opfatter en "veteranbil" som værende et køretøj der fremtræder i original stand med originale specifikationer etc. - og dermed finder man formentlig ikke en hotrod Ford V8 med turboladet 650 HP motor i denne ordning.

Man kan roligt påregne, at der er kræfter i MHS (Motorhistorisk Samråd) og andre organisationer, der arbejder for at få skabt "orden i sagerne", da der jo desværre foregår en del udnyttelse af diverse ordninger og lempelser.

Min bedste vurdering er, at vi snart vil se, at diverse forsikringsselskaber tager tiltag til, at der foregår/forekommer en skarpere kontrol af, hvorvidt lovene overholdes mv.

Det er klart, at det er tiltrækkende at man kan anskaffe sig en pæn 1967 Volvo 140 og få den registreret til veteranbilkørsel og dermed få 8-års synsperiode - hvorefter man efter syn, suser hjem og tuner motor, monterer bredde hjul og hvad man nu ellers kan forestille sig af "ungdommelig" customisering - og på den måde "kører på frihjul" mht. periodesyn og måske enda "skjuler" de faktiske forhold overfor et forsikringsselskab - men, der er ingen tvivl om, at der vil forekomme øget fokus på netop de "huller" som loven har givet og der vil i takt hermed være øget kontrol.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Volvo 243 » man mar 09, 2009 20:34 pm

Jeg vil gerne puste lidt til ilden her, med risiko for at få en over snuden.

Min opfattelse af en veteranbil er en bil som har nået en hvis alder. det burde være 30 år i stedet for 35 år. Det er meget fint at vgtafgiften sættes ned, men den burde slet ikke findes på en så gammel bil.

Jeg har fået en pris hos mit forsikringsselskab som tangerer de så kaldte veteran forsikringer, men jeg må køre hele året. En forsikring som kun gælder om sommeren interesserer ikke mig. Det er da fint nok for dem som har en original gammel bil som de ikke nænner at køre i.

Men jeg anser altså at tidstypisk ombygning af bilerne er helt OK. Netop ombyggede biler er jo et udtryk for skaberglæde og selvstændig tankevirksomhed. Hvor var Volvo i dag hvis ikke nogen drenge lige syd for Helsingborg havde bygget dem om i firserne?

Derfor er en Amazon med V8 måske mere beværingsværdig en en standard bil. Hvis man ser dette lidt udefra med museums øjne er det jo også afvigelserne i tiden som er interesante.

helt ærligt så er der jo ikke meget ved at køre en original Ford T i dag, men hvis den har fået en V8 er den da federe. Så kan man argumentere om det skal være en sideventils eller en nyere. Det samme glder da Ford A. Væk med skærmene og bredere fælge, så kører det.

Det med at følge loven er jo meget fint, men lidt sund fornuft skader jo aldrig. Der er så mange ligegyldige regler når vi taler om biler her i landet. Oftest helt uden mening.
Tag nu bare et eksempel med anhængere til motorcykler. Det var forbudt i DK i mange år, men tilladt i hele Europa. Da den person, som sad i det som svarer til Færdselsstyrelsen i dag, gik på pension blev det pludseligt tilladt.

Man burde arbejde frem mod en lov som i Sverige hvor man kan godkende amatørbyggede køretøjer.

Men med de nye afgifter på guleplader er der nok flere som flytter derover. Jeg går da selv med tanken
Sidst rettet af Volvo 243 tirs mar 10, 2009 10:40 am, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Volvo 243
Superbruger
Superbruger

hot rods

Indlægaf volvobrynk » tirs mar 10, 2009 10:26 am

Der ingen tvivl om at der bliver luftet nogle stærke meninger i denne tråd! :roll:

Der vil altid være: Regel følgere, Regel bøjere og Regel brydere!
Den sidste Kategori tager jeg stærk afstand fra!!!
Jeg må dog indreømme at jeg nok befinder mig i Regel Bøjer- afdelingen.
Jeg ved godt at amazon ikke kan synes med org. 5.5" stålfælge, Men derfor syntes jeg at de passer godt på bilen (de kommer også på) :!:

Jeg syntes at der er plads og tidspunktet er modent til at lave regler om på området: Modificeret Veteranbiler!
Der er ting som der var højeste mode engang og som stadigt er lovligt, men som forhindre mig i at få "særlige vilkår".
F.eks Ultimo-70erne var det største mode at montere: Tilbagetrukket gearskifte, bagrudevisir, spoilere og Crager/Magslots fælge.
Disse biler blev tit malede med noget maling der ikke var "normalt" at se i vores lille land! Jeg ejer idag sådan en bil, den skal sættes istand også, den skal ikke tilbageføres, men SKAL se ud som da Knud byggede den i 1982.
Det er stor del af vores bilhistorie i lille DK og det er der ikke nogen der skal komme at lave om på!!! :evil:

Jeg kræver så heller ikke at folk med org. volvo'er bygger dem om med effekt lak og spoiler! Jeg syntes bare at Mig og Knud (Bilen hedder Knud, opkaldt efter ham der har bygget den), skal lukkes ind i det bedre selskab, hvad enten det er mig eller Knud, der er en Original!

Volvo er/var den skadinaviske Hot Rod!!!!!!!!!!!!!
Jeg syntes også at en VolV8 er tidsbestemt klasikker, men derfor behøves jeg jo ikke at bygge/købe én
(Overvejer dog at bygge en 284/VolV8 264).

PS. Det er ikke nøvendivis en dårlig ide at lytte til folk som Hr. små sur. :wink: Men i spørgsmål om smagssager har alle ret til en mening! Men når det kommer til Lovens Bogstav, er der altid kun én der har ret!
Sidst rettet af volvobrynk tirs mar 10, 2009 20:28 pm, rettet i alt 1 gang.
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Indlægaf Volvo 243 » tirs mar 10, 2009 10:51 am

Så vil jeg da bestemt kalde mig selv en regelbøjer/bryder for jeg har aldrig kunnet forstå hvorfor vi skal belemres med tåbelige regler som kun bunder i misundelse over at nogen har noget som de mavesure ikke har.

Et eksempel på tåbelig lovgivning er f.eks. at jeg altid har haft 4 fjermlygter på taget af min lastbil. Det fungerer rigtigt godt i Sverige hvor jeg kører. Men i DK er det forbudt, så hvert år til syn er de blevet afmonteret inden syn og monteret samme dag igen. Alle ved det. Synsmanden ved det og betjenten ude på gaden ved det. Men sådan er loven og så bukker vi nakken og spiller spillet.
Men det er totalt til grin.

I sin tid da jeg havde amerikanerbil svejsede vi VW fløjter i udstødningen for at dæmpe lyden til syn og så hjem og pille dem af igen. Det var samme problem med fælge osv.

Helt ærligt så forstår jeg slet ikke den type lovgivning. Hvorfor ikke tillade at bilen kommer til syn som den kører til hverdag. Så ville jeg nok være mere åben overfor synsmanden og hans gode råd omkring fælge osv.

Det man skaber med ligegyldige love er jo bare en massiv ligegyldighed med alle love og det er jo farligt.

Det rigtige var jo at man kunne komme ned i synhallen og få vejedning til hvordan man bedst kunne montere en V8 i sin Amazon osv.
Sidst rettet af Volvo 243 tirs mar 10, 2009 11:22 am, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Volvo 243
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ingemann » tirs mar 10, 2009 11:08 am

Jeg synes også at det er ærgerligt, at det skal være sådan.

Jeg ville heller end gerne føle at jeg kan køre til syn med min bil, uden at jeg har noget at skjule. Sådan tror jeg de fleste har det, men når man ikke kan få loven til at give mening, så synes jeg at det er svært.

Vi ligger vel alle sammen og kører over 110km/t på motorvejen fx?
Lovmæssigt er det en maximums-fart, men i vores hoveder, er det en minimumsfart...
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj