af Klågem » man dec 28, 2009 17:11 pm
Så er der nyt om vores problemer med bilen.
Efter at motoren er blevet renoveret er olieforbruget lig 0 Super.
Men bilen fortsatte med at rense partikelfilteret efter ca 14 dages kørsel. Og vi skulle køre meget pænt for at få den til at køre mere end 11,3 på literen.
Værkstedet skiftede lamdasonden. Og det hjalp en del på brændstofforbruget. Det faldt til ca 12,5 på literen. Men den ville stadigvæk gerne rense partikelfilteret hver gang man gav den en spand kul. Jeg lagde hovedet i blød og tænkte på kørestilen hver gang den rensede filteret. Og det viste sig at min teori var rigtig. Jeg kunne få bilen til at rense filteret når jeg ville have det. Og hvordan det er der sikkert mange som nu spørger!!!
Jo ved at køre ca 50-60 km/t og så træde speederen i bund til den nåede ca 140 (ved godt at man ikke må køre så stærkt herhjemme) og så lod den trille ned til ca 50-60 igen. For derefter at give den hvad den kunne trække igen til de 140. 3. gang jeg gjorde det begyndte den at rense filteret og med reducering af hk fra 185 til ca 80 hk.
Jeg snakkede med Løgstør auto om måden. Og de prøvede også at tvinge den til en rensning, og med samme resultat som jeg selv havde haft.
De sendte bilen op til Volvo i Fjerritslev og bad dem teste bilen i hovede og røv. og skifte hvad der var nødvændigt. For nu skulle den bil bare være iorden. Koste hvad det ville.
Fejlen viste sig at være den bagerste føler på partikerlfilteret der havde en fejlmåling ( der sidder 2 følere på partikelfilteret. 1 før og en efter. Og de registrere trykforskellen. Da den bagerste havde en fejlmåling blev det af bilens computer registreret som om filteret var stoppet og den begyndte at rense det)
Bilen fik en ny føler. Blev testet med Computer samt prøvekørsel. uden nogen fejl.
Vi har nu kørt i 3 uger og der har ikke været nogen problemer overhovedet.
Om det kan være det eller lamdasonden skyl at motoren var sodet til skal være mig usagt. Men jeg vil mene at det kan have en stor del af skylden.
Bilens dieselforbrug er også faldet ydeligere. Nu har vi et gennemsnit ved normal kørsel på ca 15-16 på literen.
Samtidig har bilen været til periodesyn idag. Og der var ikke nogen bemærkninger. Og dens udstødningsgas var så ren at der ikke kom noget udslag på deres apperat.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II
Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´