Varmstart problem B6304F. Stadig ikke løst - Update 13/5/09

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Varmstart problem B6304F. Stadig ikke løst - Update 13/5/09

Indlægaf Volvo4life » ons maj 14, 2008 19:25 pm

Jeg har et problem med 960eren, som efterhånden er begyndt at irritere mig da jeg ikke synes at kunne komme med en løsning. Bilia har 2 gange forsøgt at løse problemet uden held.

Problemet består i at den ikke umiddelbart starter (Den tænder ikke på nogen cylindre) når det er varmt i vejret eller hvis den har stået 10min efter at være kørt driftvarm. Et lille tryk på speederen og den springer dog i gang med det samme. Er det køligere i vejret mindskes problemet. Har den været startet, starter den altid perfekt hvis den ikke står mere end 10min uanset temperatur.

Der er ingen fejlkoder, ujævn tomgang, eller nogle andre problemer. Alt virker perfekt når den først er startet.

Der er tale om en B6304F med Monotronic 1.8

Følgende er gjort uden effekt:

RPM sensor skiftet
TPS sensor skiftet
IAC ventil skiftet
Forreste temperatur sensor skiftet
Tændningsmoduler skiftet
Alle pakninger og rør mm. til indsugning skiftet
Tændrør skiftet
Oxygen sensor skiftet
Primær benzinpumpe
Benzinfilter
TCM enheden er kontrolleret for evt. fejl der kan påvirke ECM

Så vidt jeg kan se mangler jeg kun den bagerste temperatur sensor, dyser, samt kontrollere benzintryk ved start.

Vil en dysse der drypper kunne give dette problem?

De tidlige 960ere har en lille forpumpe i tanken. Nogen det ved hvordan den kontrolleres?

Hvis problemet er benzintryk, (defekt forpumpe, trykregulator eller ventil) vil bilen så ikke starte alligevel hvis man lader den primære pumpe ombygge tryk nogle gange?

Håber der er nogen der kan komme med et par gode ideer eller fortælle mig om der er noget jeg har overset?
Sidst rettet af Volvo4life ons maj 13, 2009 21:16 pm, rettet i alt 4 gange.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf kimmer » ons maj 14, 2008 22:01 pm

læste lidt om problemet på et par svenske forums, og du er vist ikke alene :?

Hvis mit svenske ellers ikke spiller mig et puds, har "killan här" samme problem som du. Mener han vil skifte den bagerste tem-giver. Han har dog en fejlkode som du skriver du ikke får :?
Bare et link til en mulig løsning.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 60#p192642

Fandt også et par af de vildere. Da du efterhånden har udskiftet hvad man må kunne forvente at være årsagen til problemet, studsede jeg over et par volvoejere som har haft samme problem som du. De mistænkte tændingslåsen og dermed startsspærren.

Er motoren helt død når den ikke vil starte? Kunne det være et problem med starteren?

Måtte undværre min volvo i sidste uge da motoren rykkede/huggede konstant. Forhandleren i Kruså sendte mig til Volvo Genbrug, i Hvidovre som skiftede en krumtapsgiver. På vej hjem er den gal igen. Bilen tager med Falck til Kruså, forhandleren kikker to minutter på den og skifter et deffekt tændkabel. Bilen kører nu perfekt igen......har du tjekket tændkablerne, der er jo mange på din motor 8)
Kim
Volvo V90 D4 aut. momentum årg. 2020

Tidligere:
Volvo V70 2.4 170 hk årg. 05 man. gear - momentum
Volvo V70 tdi 2.5 aut. 140 hk årg. 99
Volvo V70 2.5 144 hk årg. 97
Volvo 164 årg . 69 meget tørstig og hullet som en si
Brugeravatar
kimmer
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Næstved

Indlægaf Janus » tors maj 15, 2008 10:32 am

Tror ikke det er tændkaberne. På sådan en række 6ér sider der en tændspole til hver cylender. De sider skruet ned over tændrøret, så der faktisk ikke nogen tændkaber.

I og med at det gør en forskel at du trykker på speederen tror jeg du skal kigge nærmere på dit benzin føde system. Tror godt det kunne være en utæthed, eller måske en lettere defekt tryk regulator.

Kom lige til at tænke på om du har fået skiftet dit brændstof filter? det kunne faktisk godt være dette der er stoppet til.
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf Volvo4life » tors maj 15, 2008 15:35 pm

Tak for svarene.

Hvis mit svenske ellers ikke spiller mig et puds, har "killan här" samme problem som du. Mener han vil skifte den bagerste tem-giver. Han har dog en fejlkode som du skriver du ikke får
Bare et link til en mulig løsning.

Tror jeg må kigge lidt nærmere på den. Prøver at koble den fra og ser om det giver nogen forskel i første omgang.

Fandt også et par af de vildere. Da du efterhånden har udskiftet hvad man må kunne forvente at være årsagen til problemet, studsede jeg over et par volvoejere som har haft samme problem som du. De mistænkte tændingslåsen og dermed startsspærren.

Min model har ikke startspærre indbygget i nøglen så jeg tror tændingslåsen er uden for mistanke. (Den startspærre der er i bilen tager strømmen til startmotoren)

Er motoren helt død når den ikke vil starte? Kunne det være et problem med starteren?

Startmotoren virker som den skal - den tænder bare ikke på nogen cylindre.

I og med at det gør en forskel at du trykker på speederen tror jeg du skal kigge nærmere på dit benzin føde system. Tror godt det kunne være en utæthed, eller måske en lettere defekt tryk regulator.

Kom lige til at tænke på om du har fået skiftet dit brændstof filter? det kunne faktisk godt være dette der er stoppet til.

Tryk regulatoren er bestem under mistanke - det må nok blive en udskiftning. Benzinfilter (samt alle rør fra tank til motorrum) er blever skiftet.

Håber der bliver tid til at kigge på det i weekenden.
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo4life » lør maj 17, 2008 20:53 pm

Har haft temp-giveren frakoblet hvilket ikke gav nogen umidelbar forskel. Prøver at måle på den, når jeg får dataerne på den.

Har desværre den udgave hvor benzintrykregulatoren er monteret på (læs: under) fuel rail'en. Dyser mm. skal fjernes for at komme til og ifgl litteraturen kræves der special værktøj.

Nogen der har prøvet at fjerne fuelrail + dyser?
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo4life » ons apr 15, 2009 22:06 pm

Problemet er endelig blevet løst. Har kun måtte leve med det i et par år....

Efter flere andre forsøg, bl.a temp giver opgav jeg og sendte bilen til nogle særdeles kompetente mennesker (Autohjørnet) som skiftede to små grå indsprøjtningsrelæer fra Bosch og problemet er forsvundet. Det ene relæ må have haft en periodisk svaghed i forbindelse med at blive udsat for varme. Det tog iøvrigt <2 min at stille diagnosen.

Moralen i denne historie synes at være følgende:

Bilia kan ikke finde ud af en brik. Kan ligefrem forestille mig følgende; "Mester den er hel gal! Motoren vender forkert og forhjulstrækket virker ikke...."

Volvos originale værksteds manualer kan ikke slå erfaring. Har endnu ikke fundet de to relæer omtalt i bøgerne i forbindlse med min egen fejlsøgning af problemet.

Autohjørnet ved tydeligvis hvad de laver.

Mvh

En glad volvo ejer som snart skal adskille sin bil igen....
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » tors apr 16, 2009 17:16 pm

Volvo4life skrev:Bilia kan ikke finde ud af en brik.

Hørt!!!

Tillykke med sejren. Autohjørnet er godt!

Jeg var ellers lige ved at foreslå noget med luftmassemåleren, da mit hovede pt. er fyldt med luftmassemåler.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf permand » tors apr 16, 2009 19:04 pm

Autohjørnet.... :shock: hvor er det, er det den i Lyngby ?
Mvh Per
V60 D3 aut. 2012
V70 170 hk aut. 2006
Brugeravatar
permand
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 268 75 Tågarp

Indlægaf Ulrik Friis » tors apr 16, 2009 19:25 pm

Nix. Det ligger på Råbjergvej 2, Espergærde.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Volvo4life » tors apr 16, 2009 20:55 pm

Hmm. Må desværre oplyse efter en dag i selskab med bilen, at problemet er der endnu. Var ellers sikker på det var løst, men sådan skulle det åbenbart ikk være :evil:

Tror turen går til Autohjørnet igen, de må vel have en anden ide.

Er meeeget træt at bilen lige nu!
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Bilbro » lør apr 18, 2009 0:06 am

Prov at kigge på elledningene til motoren,det kan være dårlig forbindelse i samlingen i venstre siden i motorummet.
Bilbro
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Varmstart problem B6304F. PROBLEM LØST - troede jeg

Indlægaf VolvoTossen » tors apr 30, 2009 18:25 pm

Hej Volvo4Life.

En utæt indsprøjtningsventil.... evt hiv dem op og sæt giv den lidt tryk og se om de drypper... hvis ikke , så prøv at mål benzintrykket på "broen" om det falder inden for dine 10 min...
Hvad med gasspjældssensor ? Jeg kan ikke huske om din model har 3 måle steder ( tomgang mellem og fuldgas ) eller det er et "rigtig" potmeter..

Blot lidt tanker ved læsning af indlæg....:-)
V70R AWD 04'
264 TE V8 75'
Volvo S90 Stretch 98'
Volvo S80 Stretch 03'
Tidligere :
Honda CBR1100XX 99'
V70R AWD 98'
850 T5 94' st.car
760 GLE 83'
244 Turbo 84'
164 E 73'
CBR600F2
( KE70'er , AE82GT , EE101 , Taunus V6'er )
Brugeravatar
VolvoTossen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Volvo4life » tors apr 30, 2009 22:31 pm

VolvoTossen skrev: En utæt indsprøjtningsventil.... evt hiv dem op og sæt giv den lidt tryk og se om de drypper... hvis ikke , så prøv at mål benzintrykket på "broen" om det falder inden for dine 10 min
Benzintrykket er helt klart mistænkt, men da bilen starter perfekt når den er kold eller har holdt et par dage, tviler jeg på at det er problemet. Desuden tænder den på ingen cylindre og alle 6 dysser drypper næppe. Fejlmuligheden er dog stadig på listen.

VolvoTossen skrev: Hvad med gasspjældssensor ? Jeg kan ikke huske om din model har 3 måle steder ( tomgang mellem og fuldgas ) eller det er et "rigtig" potmeter
TPS sensoren er blevet skiftet da den startede med at give forkerte værdier til TMCen og senere ECUen. Start problemet var der før TPS blev skiftet, mens den var defekt og blev der da den nye kom på. Skal huske at sige at ECUen og TMCen blev nulstillet da den nye TPS blev monteret.

Har afleveret bilen til autohjørnet og bedt dem om at finde fejlen - jeg gider ikke mere!

Som er personlig kommentar så håber jeg at det snart lykkedes så jeg kan få bilen igen. Har netop brækket venstre fod og det er voldsomt trist at skulle køre i en bil med 3 pedaler...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf VolvoTossen » tors apr 30, 2009 22:52 pm

Ja det er R** kedeligt når det driller.. vi krydser fingre for at Henrik kan finde fejlen ( hvis han stadig er dér ) og det ikke koster alt for meget.

Trist med din fod :-(

Jeg fik renset mine dyser engang på 850'eren og efter det , så blev de piv utætte.. og så stod den og druknede motoren.. og det fordampede iløbet af natten så den ville nemt starte når den havde stået bare nogle timer men ikke lige efter en køretur.. så skulle man holde godt med gas på ( mere luft ) og ca 5-10 sek på starteren og så røg den godt de første 5 sek.. ( gu ved hvordan "katten" tog det )... og jeg kunne ikke mærke noget i tomgang eller ved kørsel.... så det blev 5 nye dyser :-)
V70R AWD 04'
264 TE V8 75'
Volvo S90 Stretch 98'
Volvo S80 Stretch 03'
Tidligere :
Honda CBR1100XX 99'
V70R AWD 98'
850 T5 94' st.car
760 GLE 83'
244 Turbo 84'
164 E 73'
CBR600F2
( KE70'er , AE82GT , EE101 , Taunus V6'er )
Brugeravatar
VolvoTossen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf tjoule » fre maj 01, 2009 9:22 am

Jeg har repareret en 960 med samme motor der havde de samme symptomer engang. Den havde også svært ved at starte når den var varm og nogen gange kunne den slet ikke starte.

Der var problemet at en af dyserne dryppede, så jeg er næsten 100% sikker på at problemet ligger der.

Bilen kan jo sagtens starte når den er kold, selvom en dyse drypper.
tjoule
Elitebruger
Elitebruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj