S80 - Rystelser i svingninger fra bagtøj/undervogn

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

S80 - Rystelser i svingninger fra bagtøj/undervogn

Indlægaf pbarner » søn apr 19, 2009 23:08 pm

Jeg havde en længere tur over fastlandet i denne weekend, og opdagde at min (for mig) nye S80 fra 2000, havde rystelser i hele bilen i svingninger.
En svingning tager totalt 1 min, hvor den går fra helt normal og rolig kørsel, til at hele bilen ryster (mærkes mest i sædet, ikke så meget i rattet), til den igen kører behageligt.
Det føles som det kommer fra bagtøjet (idet rystelserne ikke var så slemt i rattet), eller fra undervognen.
De er der konstant, både ved høj og lav fart. Den ryster så meget, at det medfører knirken i instrumentbordet eller samlingerne. Meget generende!

Er der nogen der har en idé til hvad dette kan skyldes? Hvad man kan gøre?

Skal lige sige, at da jeg satte sommerhjul på for lidt siden, sagde det et højt klonk eller bang fra venstre baghjul, efter jeg havde haft vognen hævet i siderne med en donkraft. Fandt ikke ud af hvad det var der lød sådan, kan det mon være noget i den forbindelse?

Mvh - Piet
Volvo V70 2,0 Aut. fra 2001.
pbarner
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf hhgrand » man apr 20, 2009 6:39 am

Tja har lige hjulpet min svoger af med tilsvarende symptomer, det var en bremse som hang. så bliver skiven varm og ryster indtil den har slidt klodserne tilpas ned til de glider fri igen, så skal bremsen lige køle og det går over igen - næste gang der røres ved bremsen sker det samme osv. osv.

En anden mulighed er en defekt støddæmper eller fjeder... Men om det er sandsynligt, tja jeg ved det ikke.

Det letteste du kan gøre for at tjekke den med bremsen er næste gang det sker så holde ind til siden mens det er værst og mærke om hjulene er væsentligt varmere i den ene side end i den anden.

Oplevede noget tilsvarende med min V70 foran her i vinter. Tog den lette løsning og skiftede skiver klodser og kaliber og styrebolte i et hug. Skiverne fik jeg åbenbart købt for billigt - tog den nærmeste forretning som tilfældigvis var en biltema, da jeg lige var i Aalborg for at besøge svigermekanikken og det var sidst på en fredag eftermiddag. De blev skæve efter den første hårde opbremsning efter ca. 10000 km. de var dårligt nok slidt til da det skete. så nu skal skiver og klodser skiftes igen - øv. Og denne gang skal der noget ordentligt kram på. Jeg bruger mine bremser meget i og med jeg kører med aut. gear. den motorbremser ikke så godt som en manuel. Men omvendt - Det er vist en anelse hurtigere og billigere at lave bremser end kobling!

Håber ovenstående kan hjælpe dig på sporet af dit problem.
V70 2,5 tdi aut. 00 - Alt tænkeligt udstyr... rigtig rejsevogn.
V50 1,6D VIP ( hertz bil ) 08
hhgrand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 7470 Karup

Indlægaf fugmann » man apr 20, 2009 7:29 am

Kunne det tænkes, at det er et defekt hjulleje?
Med venlig hilsen

Henrik Fugmann

C30 1,6D 2009
Tidl.
S80 2,4T Aut. 2001
940 2,3 Ltt. Classic 1995
V40 2,0i 1997
samt en barndom med adskillige 24x-modeller :-)
fugmann
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Rungsted Kyst 2960

Indlægaf tjoule » man apr 20, 2009 12:12 pm

Er det originale alufælge du har på din bil?

Ellers kan de symptomer tyde på at der mangler en centreringsring i dine fælge.

Prøv evt at efterspænde dine sommerhjul
tjoule
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf pbarner » man apr 20, 2009 13:10 pm

tjoule skrev:Er det originale alufælge du har på din bil?

Ja, det er originale 16" Volvo alufælge.

tjoule skrev:Ellers kan de symptomer tyde på at der mangler en centreringsring i dine fælge.

Hvordan checker jeg om der skulle mangle en centreringsring?

Jeg kunne jo sætte vinterdæk på den igen, og tjekke om der fortsat er de samme svingninger, så kan jeg jo udelukke om det er hjulene.
pbarner
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Volvo4life » man apr 20, 2009 19:53 pm

Håber på det er en af de nævnte ting, men har selv oplevet det med en brugt bil, hvor det viste sig at den havde været godt krøllet og efterføglende en ikke rettet helt ud. Bilen var generelt ustabil ved højere hastigheder.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf pbarner » tirs apr 21, 2009 10:17 am

Volvo4life skrev:Håber på det er en af de nævnte ting, men har selv oplevet det med en brugt bil, hvor det viste sig at den havde været godt krøllet og efterføglende en ikke rettet helt ud. Bilen var generelt ustabil ved højere hastigheder.

Det er heldigvis ikke tilfældet med denne, snakkede med den tidligere ejer igår, som har haft den fra ny, og han kunne bekræfte at den ikke har været involveret i nogen uheld, dejligt :)

Han fortalte også at han boede på en grusvej, hvor der ofte var store huller i vejen. Tænkte på om kørsel på en sådan vej hver dag i 9 år, kunne medføre særlig slid i nogle dele, der kunne give disse rystelser og svingninger i bilen :?:

Mvh - Piet
pbarner
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf S.Bunzel » tirs apr 21, 2009 17:44 pm

Jeg ville få checket bagbremserene. Som hhgrand skrev. Få din symptomer passer meget godt på en bremse der hænger :!:
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf pbarner » tirs apr 21, 2009 19:19 pm

S.Bunzel skrev:Jeg ville få checket bagbremserene. Som hhgrand skrev. Få din symptomer passer meget godt på en bremse der hænger :!:

Min S80 har automatgear, og jeg oplever ofte, at når jeg har bremset helt ned og skal igang igen, er det som om bremsen "holder fast" et par sekunder, inden den slipper og hjulene ruller normalt.
Har tænkt på om dette er normal, eller om det kan skyldes et problem med bremsen.
Tænkte at det kunne være en "feature" fra Volvo side, så ikke bilen straks begynder at rulle igen, idet man slipper bremsen.
Men oplever andre også dette, af dem der kører med automatgear, eller er det ikke korrekt at bremserne "holder fast" et par sekunder, efter bremsepedalen er sluppet?

Mvh - Piet
pbarner
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf fugmann » tirs apr 21, 2009 19:40 pm

Hej Piet,

Min gearkasse var programmeret til at "koble ud", når jeg holdt for rødt - selv om jeg var i "D". Det fik jeg ændret i forbindelse med softwareopdatering af gearkassen og gennemskylning med ny fin olie.
Jeg kan bedre lide, at gearkassen trækker lidt i bilen (som man kender det).
Med venlig hilsen

Henrik Fugmann

C30 1,6D 2009
Tidl.
S80 2,4T Aut. 2001
940 2,3 Ltt. Classic 1995
V40 2,0i 1997
samt en barndom med adskillige 24x-modeller :-)
fugmann
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Rungsted Kyst 2960

Indlægaf Volvo4life » tirs apr 21, 2009 21:34 pm

pbarner skrev:
S.Bunzel skrev:Jeg ville få checket bagbremserene. Som hhgrand skrev. Få din symptomer passer meget godt på en bremse der hænger :!:

Min S80 har automatgear, og jeg oplever ofte, at når jeg har bremset helt ned og skal igang igen, er det som om bremsen "holder fast" et par sekunder, inden den slipper og hjulene ruller normalt.
Har tænkt på om dette er normal, eller om det kan skyldes et problem med bremsen.
Tænkte at det kunne være en "feature" fra Volvo side, så ikke bilen straks begynder at rulle igen, idet man slipper bremsen.
Men oplever andre også dette, af dem der kører med automatgear, eller er det ikke korrekt at bremserne "holder fast" et par sekunder, efter bremsepedalen er sluppet?

Mvh - Piet

Det er en feature fra Volvos side, som skulle forlænge gearkassens levetid. Personligt kan jeg ikke lide det.
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » tirs apr 21, 2009 23:07 pm

Volvo4life skrev:Det er en feature fra Volvos side, som skulle forlænge gearkassens levetid. Personligt kan jeg ikke lide det.

Sådan en feature har jeg godt nok ikke hørt om før, men jeg har på den anden side heller ikke hørt alt. Slipper man bremsen skal den dælen dulme slippe. Min har ikke en sådan "feature", og hvis den havde var den blevet fjernet omgående.

Nu vi er ved bremserne, så skal du måske kigge dine håndbremse bremsebakker efter. Bremsebelægningerne kan godt blive afstødt fra bakkerne pgr.a rust, så de rutcher rundt i fri dressur inde i bremsetromlen. Det har rigtig mange svenskere og eders undertegnede oplevet.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Volvo4life » ons apr 22, 2009 9:17 am

Ulrik Friis skrev:
Volvo4life skrev:Det er en feature fra Volvos side, som skulle forlænge gearkassens levetid. Personligt kan jeg ikke lide det.

Sådan en feature har jeg godt nok ikke hørt om før, men jeg har på den anden side heller ikke hørt alt. Slipper man bremsen skal den dælen dulme slippe. Min har ikke en sådan "feature", og hvis den havde var den blevet fjernet omgående.

Jeg ved ikke præcis hvilke modeller der har den feature, men nyere xc90 og s80 har det.
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf hhgrand » ons apr 22, 2009 15:27 pm

Nu er det lidt off topic. Jeg har stillet spørgsmålet i en anden tråd uden at få svar. Når i snakker om at skylle autmatgear igennem. Hvad er det præcis og er det noget jeg selv kan lave eller skal jeg til et værksted.
Ikke at jeg har problemer - men nærmere som en levetidsforlængelse.
V70 2,5 tdi aut. 00 - Alt tænkeligt udstyr... rigtig rejsevogn.
V50 1,6D VIP ( hertz bil ) 08
hhgrand
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 7470 Karup

Indlægaf S.Bunzel » ons apr 22, 2009 19:13 pm

hhgrand skrev:Nu er det lidt off topic. Jeg har stillet spørgsmålet i en anden tråd uden at få svar. Når i snakker om at skylle autmatgear igennem. Hvad er det præcis og er det noget jeg selv kan lave eller skal jeg til et værksted.
Ikke at jeg har problemer - men nærmere som en levetidsforlængelse.

Det kan ud godt selv lave! Man der er en service km tæller som man kan nulstille. Der skal du have en obdII tester der kan det. Men det er jo ikke nødvendigt.
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Øst for Aalborg

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj