Klima problemer på 940gle 92

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Klima problemer på 940gle 92

Indlægaf Lass » søn sep 28, 2008 20:19 pm

Hej

Sidder der et relæ et sted til kølekompressoren på en 940gle b230fb fra 1992. Kompressoren slår ikke til når man trykke på knappen i kabinen. Og der kommer ikke spænding på ledningen tl kompressoren. Jeg har prøvet at slutte 12v direkte til kompressoren og da hvirken den fint og køler. Sidder der noget følervæsen eller et relæ der kan værer defekt.
Lass

Indlægaf Lass » søn sep 28, 2008 22:17 pm

Hej igen

Hjælp til selvhjælp..

Jeg søgte lidt på nettet og fandt denne post på Brickboard. Det ser ud som han har haft samme problem som mig.

http://www.volvo-forums.com/t3534---39- ... orking.htm
Lass

Indlægaf Lass » man okt 06, 2008 12:13 pm

Hej igen.

Så hvirker det igen :D :D :D

Det var præcis det sammen problem som der var beskrevet på Brickboard.com. Jeg Loddet den samme lodning som vist på billedet. Og der efter hvirkede det igen. Det er lidt bøvlet at få elektronikken ud af instrumentbordet. Man starter nede fra. Askebære --> Cigartænderkonsol --> Radio + Konsol --> Bærearm til klima kontrollen. Derefter at med ledningerne + vakuumstikket.

For at åbne styringen, skruer man tre små skruer ud af metallåget på boksen. Metallåget har et par ombuk, der griber om plastik delen. Dem retter man ud. Og så skulle låget værer til at tage af. Printet sidder med et par skruer man fjerner. Herefter kan man komme til printes underside og lodde. Det var nemt at se hvilken lodning det var galt med, da den havde en sort ring i lodning hvor tinnet var gnistet væk.

Man kan nu samle kontrolboksen og se om den hvirker. Først fuldvarme på varmeapparatet for at varme kabinen op. Der sidder en termosensor i kabinen, og hvis kabinen er kold, køler AC ikke. Når der er godt varmt, skiftes der til koldluft. Og nu skal køllekompressoren koble til. Hvis den ikke gør det , kan det være at der er for lidt tryk systemet og føleren på Kondensoren er lukket. For at testet dette kan man tage stikket af. og måle om der er gennemgang i føleren. Hvis ikke, er der for lidt kølemiddel på systemet. Man kan da gøre to ting. 1. køre til et værksted og få fyldt systemet op ca.3000kr. Eller sætte en lus i stikket for at teste om kompresoren hvirker.

God fornøjelse.

Ps.. Efter min succes med klima kontrollen, omloddet jeg også relæet til overgearet (aw70). Dette var begyndt at hænge så bilen ikke skiftede op i overgear. Her var det samme historie som klimakontrollen. En lodning var gnistet væk. Jeg loddet den og nu hvirker det bare.. :D
Lass

Indlægaf Hennicke » man okt 13, 2008 11:32 am

Lass skrev:Hej igen.

Så hvirker det igen :D :D :D

Det var præcis det sammen problem som der var beskrevet på Brickboard.com. Jeg Loddet den samme lodning som vist på billedet. Og der efter hvirkede det igen. Det er lidt bøvlet at få elektronikken ud af instrumentbordet. Man starter nede fra. Askebære --> Cigartænderkonsol --> Radio + Konsol --> Bærearm til klima kontrollen. Derefter at med ledningerne + vakuumstikket.

For at åbne styringen, skruer man tre små skruer ud af metallåget på boksen. Metallåget har et par ombuk, der griber om plastik delen. Dem retter man ud. Og så skulle låget værer til at tage af. Printet sidder med et par skruer man fjerner. Herefter kan man komme til printes underside og lodde. Det var nemt at se hvilken lodning det var galt med, da den havde en sort ring i lodning hvor tinnet var gnistet væk.

Man kan nu samle kontrolboksen og se om den hvirker. Først fuldvarme på varmeapparatet for at varme kabinen op. Der sidder en termosensor i kabinen, og hvis kabinen er kold, køler AC ikke. Når der er godt varmt, skiftes der til koldluft. Og nu skal køllekompressoren koble til. Hvis den ikke gør det , kan det være at der er for lidt tryk systemet og føleren på Kondensoren er lukket. For at testet dette kan man tage stikket af. og måle om der er gennemgang i føleren. Hvis ikke, er der for lidt kølemiddel på systemet. Man kan da gøre to ting. 1. køre til et værksted og få fyldt systemet op ca.3000kr. Eller sætte en lus i stikket for at teste om kompresoren hvirker.

God fornøjelse.

Ps.. Efter min succes med klima kontrollen, omloddet jeg også relæet til overgearet (aw70). Dette var begyndt at hænge så bilen ikke skiftede op i overgear. Her var det samme historie som klimakontrollen. En lodning var gnistet væk. Jeg loddet den og nu hvirker det bare.. :D

Øh hvor betaler man 3000 kr for at få fyldt aircon på. Det var godt nok dyrt. Godt det kører igen.
Lars
V40 2.0 årg. 2000
Hennicke
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Slangerup

Indlægaf Lass » man okt 13, 2008 12:50 pm

Hej lars

Jeg fik fyldt min Golf III vr6 op hos VW i Lausanne. Der er 800gr, ca det samme som en 940, og det kostede 1chf grammet . 1chf er 4.5kr. Så 800gr x 4.5kr =3600kr + diverse miljø afgifter osv . Det lyder som om jeg er blevet snydt , hvad betaler i for det ??
Lass

Aircon

Indlægaf Klågem » man okt 13, 2008 14:02 pm

Jeg fik renset mit anlæg. Kontrolleret for utætheder. Påfyldt olie - sporemiddel og kølemiddel (825 gram) hos Volvo i Fjerritslev Pris incl moms og arbejdsløn 1150 kr.
Så ja. Du er nok blevet snydt hos VW.
Da prisen på kølemiddel R134 er den samme uanset om det er hos Volvo Mercedes eller VW
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Volvo4life » man okt 13, 2008 18:34 pm

Har du fået konveteret dit ECC anlæg til R134 eller er det til R134 fra fabrik? Det var i starten af 90erne at volvo gik over til det. Har selv fået konveteret mit til R134 og det er fra modelår 1990.

Kan ikke lige huske mængden med de tidlige ECC anlæg skulle bruge en del kølemiddel.

Vedr. pris så er det normalt max 1000,- (uden spormiddel) hvis du skal betale moms...
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Lass » man okt 13, 2008 21:12 pm

Det ved jeg ikke.. Jeg har haft i bilen i 1 måned. Købten den i stedet for Golfen da den skulle til syn. R134 er det kølemiddelet??
Lass

Indlægaf Volvo4life » man okt 13, 2008 21:39 pm

Volvo brugte freon systemer indtil modelår 1993, så hvis din bil er fra før det skal den konveteres til det nye kølemiddel R134, hvis det er det der er blevet fyldt på.

Nogen der iøvrigt ved om man stadig kan få det gamle freon kølemiddel?

Jeg har et lille certifikat fra Volvo med dato, sted, teknikker osv. der fortæller at den bruger R134 istedet for freon.

Ifølge dette fremgår at de tidlige modeller (740/760) med ECC skal have mellem 1000-1100 gram kølemiddel. 940 med B2XX skal have 950 gram og 960 med B6304F 900 gram.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Hennicke » man okt 13, 2008 22:20 pm

Det "gamle" kølemiddel hedder noget med A12 (freon) hvis anlægget skal køre på R134 væske, skal alle oringe skiftes ud. olie samt gammel væske skal af - samt et nyt tørfilter. Så kan anlægget køre på R134 væske, har gjort det på en Audi 100 Q jeg havde. Men der findes noget erstatnings
væske for A12 anlægget køler bare ikke så godt med det i.
Lars
V40 2.0 årg. 2000
Hennicke
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Slangerup

aircon

Indlægaf Klågem » man okt 13, 2008 22:33 pm

Man kan stadigvæk få freon. Bare ikke hos bilværksteder.
Men kør ind til Termo-king eller et andet sted hvor lastbiler med køletrailer kommer til service. De bruger freon til kølemaskinerne. Og hvis man ved hvor meget det skal på anlægget kan man mange gange få det fyldt op der. Det er ikke billigt. Men det kan lade sig gøre. Husk at tage basser med til kaffen da det er noget som ikke er helt lovligt
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´