Frakobling af advarselslampe for seler på 240?

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Frakobling af advarselslampe for seler på 240?

Indlægaf michael240 » søn nov 08, 2009 20:39 pm

jeg er ved at blive sindssyg af den der røde lampe der blinker hysterisk hvergang jeg starter bilen og ikke har fået sele på endnu. :x
hvad er den nemmeste måde at koble den fra på, så jeg også får slået den der sidder bagi ihjel samtidig? jeg kan ikke lige finde en sikring for den, men der må vel være et relæ der går til begge lamper et sted man lige kan hive fra?
(volvo 240 fra 86)
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: frakobling af advarselslampe for seler på 240?

Indlægaf annelise » søn nov 08, 2009 21:32 pm

Det er blinkrelæet som trækker bæltepåminnerne.Der sidder 3 gule ledninger på stikket til blinkrelæet ud for ben 49a
på relæet ,den ledning der trækker blinket er på 1,5 kvardrat den skal blive siddende, de andre 2 som muligvis er tyndere
klippes og isoleres
annelise
Bruger
Bruger

Indlægaf VolvoSport » søn nov 08, 2009 22:41 pm

Du kan da vel bare træne dig selv op til, at tage selen på inden du starter bilen. Hvor svært kan det være.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Volvo 243 » man nov 09, 2009 0:24 am

Nu er der jo nogen som kun tager selen på hvis politiet er i nærheden
Brugeravatar
Volvo 243
Superbruger
Superbruger

Indlægaf michael240 » man nov 09, 2009 0:37 am

VolvoSport skrev:Du kan da vel bare træne dig selv op til, at tage selen på inden du starter bilen. Hvor svært kan det være.

det kunne jo tænkes at jeg gerne ville kunne bruge tiden mens bilen varmer op på alt muligt andet end at sidde fastspændt i sædet, ik'å.

og tak annelise, kigger lige på det.
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf annelise » man nov 09, 2009 8:51 am

Hvis du syntes det er lettere,kan du afmontere de 2 pærer til bilbæltekontrollampe, en for og en bag,da de også virker som arbejdsmodstand for relæet,så skulle det være løst.
annelise
Bruger
Bruger

Re: Frakobling af advarselslampe for seler på 240?

Indlægaf Amazon70 » lør nov 14, 2009 0:28 am

Hej
Hvad med bare at stikke sele i låsen så længe.
mvh
Søren

Jeg var engang til syn, hvor synsmanden gik højt op i at denne virkede korrekt.
Amazon70
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf michael240 » tors nov 26, 2009 0:59 am

Amazon70 skrev:Jeg var engang til syn, hvor synsmanden gik højt op i at denne virkede korrekt.

han må da have været fuld, det har da aldrig været lovpligtigt med den slags.
det er faktisk kun i min volvo jeg har set sådan en lampe før, (på ældre biler) så hvis det passer må der køre en del usynede biler omkring derude :)
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf VolvoSport » tors nov 26, 2009 9:55 am

Det er ikke lovmæssigt et krav, at en gammel bil skal have en tågelygte. Men hvis bilen er udstyret med en tågelygte originalt eller eftermonteret, så skal den virke. Ligeledes er det ikke lovpligtigt med seler i biler fra før 1969 (eller der omkring). Men sidder der seler i bilen originalt eller eftermonteret, så skal de være fuldt funktionsdygtige og overhole de specifikke krav der er til sikkerhedsseler. Og der kan nævnes mange ander ting, hvor det samme gælder.
Advarsleslampen for manglende brug af sikkerhedssele i en Volvo er en del af Volvo's sikkerhedsudstyr og det er vel derfor, at den skal virke. Om så det er noget der bliver tjekket til syn eller ej, er vel hip som hap.
Som jeg har skrevet før: Tag selen på. Så holder lyden op. Hvor svært kan det være?

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Hr. SmåSur » tors nov 26, 2009 15:15 pm

Nå!... Nu vil jeg blande mig lidt..

Lad os dele tingene lidt op:

michael240 skrev:...hvergang jeg starter bilen og ikke har fået sele på endnu...

Lovmæssigt, teknisk set - fører du jo bil uden påkrævet sele, når motoren kører - Med andre ord: Du skal ændre din adfærd: Selen på, start motor!

michael240 skrev:...jeg gerne ville kunne bruge tiden mens bilen varmer op på alt muligt andet end at sidde fastspændt i sædet...

Lige siden 1938 (eller tidligere?) har der i ALLE instruktionsbøger for biler, busser og lastbiler stået: Du skal ikke lade bilens motor varme op ved at lade den stå i tomgang. Det eneste RIGTIGE er at sætte i gang straks og køre afsted normalt, dog med en anelse mindre agressiv acceleration sålænge motoren ikke er driftsvarm. (Det er muligt at formuleringen har været en smule anderledes op igennem årene..)
Så løsningen er igen: Du skal ændre din adfærd: Løs alle opgaver inden du skal køre, tag selen på, start bilen og kør.

Og én af det mest latterlige stupide vaner folk har, er at skrabe is/sne af ruderne imens bilen er startet - det nytter INGENTING og er KUN til gene for alt andet i omgivelserne. INGEN bil når at opvarme hverken kølervand og slet ikke kabine, førend at selv den største Volvo er skrabet helt isfri!

Og så din sidste:
michael240 skrev:...han (Red: synsmanden) må da have været fuld, det har da aldrig været lovpligtigt med den slags...

Prøv nu at gå til synsmand-eksamen inden du gør dig klogere. Vi kan måske godt blive enige om, at en synsmand der går meget op i, om seleadvarsellampen virker, har god tid eller er en smule krakilsk, MEN! Det ændrer ikke ved, at en synsmands opgave er at kontrollere bilen, herunder dens "UDSTYR" - så er bilen forsynet med seleadvarselslampe - så skal den også virke. Helt enkelt.
Løsningen er igen: Du skal ændre din adfærd: Kør til syn og sig tak til synsmanden for at han gjorde sit arbejde og hjalp dig med at få øje på forskellige fejl og ting der måske kan udvikle sig til fejl senere.

Til sidst - håber jeg at du bemærker den røde tråd i løsningerne... ;)
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Ulrik Friis » fre nov 27, 2009 19:53 pm

Hr. SmåSur skrev:Og én af det mest latterlige stupide vaner folk har, er at skrabe is/sne af ruderne imens bilen er startet - det nytter INGENTING og er KUN til gene for alt andet i omgivelserne. INGEN bil når at opvarme hverken kølervand og slet ikke kabine, førend at selv den største Volvo er skrabet helt isfri!

Hmmm. Det må være lang tid siden du har skrabet is. Da jeg ikke havde oliefyr i bilen (i min præ-Volvo karriere) og satte mig ind i en fritskrabet bil, så skete det hverken værre eller bedre, end at al min udåndingsluft samt varmen fra krop og klæder fik luften i kabinen til at kondensere som en sej ishinde på indersiden af ruderne. Selvom "defrosteranlægget" kørte for fulde gardiner skete det alligevel. Man kunne ikke se en bjælde ud af de vinduer. Ergo måtte man vente med at køre indtil motoren producerede nok varme i rørene til, at defrosteren havde en virkning. En lille vissen fyr med sammensunkne lunger vil selvfølgelig ikke give samme effekt som en velvoksen prustende Volvo chauffør.

Jeg vil tilføje, at selv med de bedste iskrabeværktøjer, kan det godt tage endog rigtig lang tid før bilen er skrabet ordentligt fri. Mange bruger jo kun lige tre strøg henover forruden, og så er det det..

Du har dog ret i en ting: Det er til gene for alt andet i omgivelserne.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf michael240 » fre nov 27, 2009 20:13 pm

haha, fordommene om at det mest er småsure gamle mænd der kører volvo kommer ikke ud af ingenting hva :)
stop lidt tobak i piben og køl ned, hvis i gerne vil gøre alt i den korrekte orden som beskrevet i manualen så gør i bare det, men lad være med at blande mig ind i det.
den lampe har været røvirriterende fra dag 1 og derfor skal den dø, end of story.
(når jeg engang får kigget på den)

ang det andet så trækker min volvo ihvertfald ikke så godt med kold motor som den gør når den lige har varmet op i et par minutter, slet ikke når bilen er pakket med bagage eller passagerer,
så det vil jeg nu fortsætte med at gøre uanset hvad manual-mafiaen eller diverse miljøaktivister måtte have imod det.

hilsen michael. (som ALTID skraber is af ruderne med motoren tændt og varmeblæseren på max da det selvfølgelig er mere effektivt end først at tænde den når man skal til at køre.)
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Klågem » lør nov 28, 2009 23:14 pm

Pærene ud. Og så slukker blinkeriet.
Jeg vil dog lige understrege at jeg altid kører med sele. Og faktisk er lidt skuffet over vores "nye" Volvo. Der slukker lampen af sig selv efter et par minutter.
Dem der lader deres bil stå i tomgang imens de tager morgenkaffen,,,,,, Skulle bare eje en gl. 260 med en B28 a eller e. Det var den bedste måde til at aflive knasterne på. Den kunne ikke holde til tomgangskørslen pga af olietrykket ikke var optimalt til at smøre knasterne med kold motor i tomgang..
Så er der også de mennesker der sætter blæseren på fuld drøn med det samme. Og får rimfrost på indersiden af ruden (ulrik) Det siger jo sig selv. Du har et varmelegeme der er f.eks. -10 grader celsius. Og så blæser du luft igennem det og op på forruden.. Altså -10 grader kold luft blandet med din udåndingsluft /
fugt og kulde = rimfrost.
Man starter sin bil. Åbner vinduet en anelse. Og kører. Efter et minut eller 2 starter man blæseren og problemet er løst.
Og Hr. småsur..... Vi er helt enige på dette område.
Jeg kører som tidligere sagt lastbil. Og fatter ikke dem der holder i tomgang i op til 1 time før de kører. Jeg indrømmer dog at jeg starter min ca 5 min, før afgang om morgenen for at varme olien i gearkasse og motor en anelse op..
Tænk på miljøet
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf michael240 » søn nov 29, 2009 1:01 am

Klågem skrev:"Tænk på miljøet"

-Klågem
V70 D5 momentum 185hk 6 gears aut. 06´
Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´

:lol:
Brugeravatar
michael240
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Klågem » søn nov 29, 2009 12:17 pm

michael240 skrev:
Klågem skrev:"Tænk på miljøet"

-Klågem
V70 D5 momentum 185hk 6 gears aut. 06´
Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´

:lol:

V70 D5 er med partikelfilter.
855 var chippet <(optimeret) på rullefelt og havde bedre forbrænding end standard
765 var med kat og en B23ft

Så jeg ved ikke hvor du vil hen med den bemærkning
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´