B30 karburatorer

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

B30 karburatorer

Indlægaf Albjerg » tirs nov 04, 2008 23:25 pm

Hej.

Jeg har ingen Volvo på hjul men håber at I vil hjælpe alligevel. I min båd ligger en B30 motor angiveligt med 170 hk. Men jeg kunne godt tænke mig at høre om jeg kan udskifte de 3 Solex? karburatorer med en stor eller måske en anden løsning. Det er svært at få de 3 til at arbejde helt korrekt sammen (slidtage?) , men jeg giver ikke op. Og hvad med benzin-tilførsel? Vil det være bedre med en elektrisk benzinpumpe frem for den mekaniske der sidder originalt på motoren?

Ser frem til nogle spændende svar.
Albjerg

Indlægaf Hr. SmåSur » ons nov 05, 2008 0:09 am

Hej,

Jeg kan ikke direkte hjælpe dig - men jeg skynder mig, at gøre dig opmærksom på, at uanset hvor velment eventuelle svar vil være - er der STOR forskel på Volvo Penta motorer og f.eks. en B30 fra en Volvo 164. Hvis du monterer karburatoropsætning fra en 164 B30 på din Penta, vil du mest sandsynligt "underføde" din motor med det resultat, at din motor kører på for mager blandning - hvilket udvikler for høj driftsvarme - i værste fald med deformation af stempler til følge.

Du skal ikke spørge om den slags her - du kan med garanti finde meget bedre og kvalificerede svar på nettet - prøv f.eks. amerikanske og svenske sider om både - der er med garanti andre end dig der fifler med en Penta B30.

Selvfølgelig kan der være én herinde der kan hjælpe dig - men tag dig i agt for de "kloge" svar uden behørig dokumentation/henvisninger.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Ingemann » ons nov 05, 2008 9:38 am

Hvad med indsprøjtning?

Der findes jo en B30E - og der kan man vel relativt let sørge for at bilen ikke får for lidt.

Det var bare et skud fra hoften!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Ulrik Friis » ons nov 05, 2008 18:52 pm

En bådmotor er konstrueret til at køre med et konstant omdrejningstal - med små justeringer. Den belastes ikke på samme måde som en bilmotor, der jo kan tvinges til at trække fra få omdrejninger til mange omdrejninger. En bådmoter sejtrækker aldrig.

En skrue i vandet vil ikke lave samme modstand som en bil der skal trille.

Derfor er der god grund til at tro, at de valgte karburatorer til en Penta er konstrueret med det for øje. Der er sandsynligvis ikke megen accelerationspumpe i Solexerne. Det var det jeg ville frem til.

Jeg tvivler stærkt på, at dine Solexer er slidt. Hvis du har siddet og flået i gashåndtaget hele tiden, mens du har sejlet, så vil det aldrig komme op på højde med den slitage en karburator i en bil udsættes for. En karburator skal køre ihvertfald 150.000 km før der viser sig slør i lejer/aksler, og det tror jeg simpelthen ikke din bådmotor kommer i nærheden af. Den har snarere "kørt" noget der ligner 25.000 km.

Det der kan være slidt, eller snarere korroderet, er diverse kabeltræk m.m., men det er jo ikke værre end de kan udskiftes. Men det kan kræve sin mand at justere tre karburatorer ind så de følges ad.

Men du skriver ? efter Solex. Betyder det at du ikke er sikker? De gamle Volvo motorer jeg har kigget på i tidens løb blev primært fødet af Stromberg karburatorer. Den kunne jeg nemlig godt forestille mig ville være glimrende til en bådmotor.

Hvorfor vil du have en elektrisk benzinpumpe? Hvis den mekaniske ellers virker vil jeg da foretrække den, da den jo holder op med at pumpe når motoren går i stå. Set fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er det at foretrække. Hvis der ikke er benzin i kaburatorens svømmerhus vil det selvfølgelig kræve lidt mere kørsel med startmotoren for at få den igang.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj