olie under topdæksel

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

olie under topdæksel

Indlægaf søvni » søn nov 09, 2008 9:44 am

hej

jeg skulle lige skifter tændrør på bil v70 r men da jeg skruede dæksel af var der olie inde under hvor tændrørhætterne sat ......... :(

hvorfor er der det ..?

jeg har hørt lidt om det er udluftningen på bilen hvor meget skal der af for at rense det hele på den, og hvad skal der bruge af pakinger og ting der skal købes inden man går igang med det
søvni
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf VolvoSport » søn nov 09, 2008 21:48 pm

Det er ret normalt, at der ligger olie i hullerne under skjoldet på toppen af motoren. For der spildes let en smule olie, når der hældes olie på motoren og det render ned i hullerne. Og det syner hurtigt af meget, hvis ikke det tørres op med det samme.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf søvni » man nov 10, 2008 17:56 pm

men der er ikke hældt noget olie på siden jeg vaske det væk så det kan ikke være det :)
søvni
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf VolvoSport » man nov 10, 2008 18:50 pm

Så er det nok gummitætningen på låget til oliepåfyldningen, der er blevet hård.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Volvo4life » man nov 10, 2008 22:26 pm

Det er ret normalt, at der ligger olie i hullerne under skjoldet på toppen af motoren. For der spildes let en smule olie, når der hældes olie på motoren og det render ned i hullerne. Og det syner hurtigt af meget, hvis ikke det tørres op med det samme.

Så er det nok gummitætningen på låget til oliepåfyldningen, der er blevet hård.
To gode gæt, men kan det være noget andet? Har selv en smule olie under dækslet på min og jeg har skiftet pakning, og renset alt væk ved sidste olieskift.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Re: olie under topdæksel

Indlægaf lhb » lør nov 15, 2008 15:40 pm

søvni skrev:hej

jeg skulle lige skifter tændrør på bil v70 r men da jeg skruede dæksel af var der olie inde under hvor tændrørhætterne sat ......... :(

hvorfor er der det ..?

jeg har hørt lidt om det er udluftningen på bilen hvor meget skal der af for at rense det hele på den, og hvad skal der bruge af pakinger og ting der skal købes inden man går igang med det

Hvis det ikke er oliespild fra oliepåfyldning, kan det være en utæt pakning ved dækslet til oliepåfyldning, som nævnt af andre. På en svensk hjemmeside læste jeg om et lignende problem, hvor vedkommende skiftede pakningen, uden at det løste problemet. Her var det udluftningen til krumptabshuset, der var stoppet og skabte overtryk i motoren. Det gav oliespild ved pakningen. Efter rensning blev problemet løst.
Omfanget af opgaven kan du se her
http://pettson.info/reng-vevhusventilation.html
Da jeg lavede det brugte jeg, en del spændbånd, ny oliefælde og et nyt rørsæt, der går fra oliefælde til indsugning ved turbo samt ny pakning til indsugningmanifold. Omkring kr. 800 i dele

Her er en beskrivelse af hvordan det virker
Billede
1.Oil trap
2.Cylinder head inlet hose
3.Cylinder block inlet hose
4.Oil pan return connector
5.crankcase ventilation hose
6.PTC-nipple
7.Vacuum hose
The crankcase gases are removed from the cylinder block and to a certain extent the cylinder head to the flame trap (1) where the oil is separated from the gases and returned to the oil pan. The pressure differences between the upper and lower sections of the engine are equalized by the hose to the cylinder head.
When the turbocharger cuts in the crankcase gases pass through the PTC nipple (6) in the crankcase hose (5) to the fresh air intake.
When the engine is idling and lightly laden the vacuum in the fresh air intake in front of the turbocharger (TC) is missing and there is very little crankcase gas. Because of this a vacuum hose (7) is routed from the PTC nipple to a calibrated intake downstream of the throttle so that the crankcase gases are led directly to the intake manifold when lightly laden.
The PTC nipple is calibrated to give a controlled flow of crankcase gases. Power to the PTC nipple is supplied by the engine management system main relay and prevents water vapor in the crankcase freezing in the fresh air intake terminal which would otherwise occur at low temperatures.
The PTC nipple stabilizes at approximately 80°C just after the engine is started.
Volvo S70 1997 2.3T R 346000 km sort
Brugeravatar
lhb
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Albertslund

Indlægaf søvni » lør nov 15, 2008 16:36 pm

mange tak..... :D

det var lige det jeg skulle bruge ......... men jeg har lige selv tjekket det ved at tag den slange der hedder nr 6 af og dækse af også puste igennem slangen med kompresserne der komme da luft op af dæksel så det kan ikke være det,,

men pakingen dæksel er nu skrftede .....
søvni
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Klågem » ons nov 19, 2008 11:37 am

søvni skrev:mange tak..... :D

det var lige det jeg skulle bruge ......... men jeg har lige selv tjekket det ved at tag den slange der hedder nr 6 af og dækse af også puste igennem slangen med kompresserne der komme da luft op af dæksel så det kan ikke være det,,

men pakingen dæksel er nu skrftede .....

Jeg havde også problemer med pakningen på oliepåfyldningsdæksjet (langt ord). Bilen begyndte at lugte af brændt olie når den var godt gennemvarm. Og olien rendte ud bag på motoren og dryppede lige ned på turboen. En ny pakning hos Volvo til 19,95 og problemet var løst
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´