Fut i fejemøjet ?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Fut i fejemøjet ?

Indlægaf Peter_C » tors nov 27, 2008 11:41 am

Digi skrev:2. har benzinfyr i, af ren nysgerrighed :?: ved nogen hvor meget benzin et sådan et ca bruger pr gang ?? :P

Som andre også har været lidt inde på, så er et benzinfyr vel nærmest udgiftsneutralt og i øvrigt _hvis_ det skulle vise sig at koste lidt, så kan fornøjelsen ved en isfri varm bil altså ikke gøres op i penge. :wink:
At jeg ikke kan registrere et merforbrug når vi er i en kold periode hvor fyret bruges meget, tilskriver jeg at den smule fyret bruger tjenes ind igen når bilen ikke skal koldstarte.

Kort sagt ... en win-win-situation

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Midtsjælland

Indlægaf tjoule » tors nov 27, 2008 13:19 pm

Shadows skrev:????
Det bruger kun benzin når det er tændt. Dvs. Man har tændt det manuelt, via fjernbetjening eller vha timer funktionen. Det er kun på nyere små diesel motorer at det automatisk starter op når motoren startes kold, da motoren ikke selv kan afgive nok varme.

På min V70 D5 starter oliefyret da automatisk hvis bilen er kold, så det er ikke kun nyere og små dieselbiler der gør det:-)
tjoule
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Shadows » tors nov 27, 2008 13:28 pm

tjoule skrev:
Shadows skrev:????
Det bruger kun benzin når det er tændt. Dvs. Man har tændt det manuelt, via fjernbetjening eller vha timer funktionen. Det er kun på nyere små diesel motorer at det automatisk starter op når motoren startes kold, da motoren ikke selv kan afgive nok varme.

På min V70 D5 starter oliefyret da automatisk hvis bilen er kold, så det er ikke kun nyere og små dieselbiler der gør det:-)

My mistake, så jeg erkende at en D5'er er både ny og lille! ha ha...
Tilgiv mig for min uvidenhed :oops:
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf Ingemann » tors nov 27, 2008 14:53 pm

Kan jeg også nævne andre diesel-biler der gør :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Shadows » tors nov 27, 2008 15:03 pm

Så kan vi vel bare konkludere, at når de eftermonteret... Så gør de det ihvertfald ikke.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » tors nov 27, 2008 15:48 pm

Mine forældres mazda har et Webasto dieselfyr eftermonteret. Det tænder automatisk :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Shadows » tors nov 27, 2008 16:02 pm

Ingemann skrev:Mine forældres mazda har et Webasto dieselfyr eftermonteret. Det tænder automatisk :)

Meget mærkeligt, og i mine øjne total unødvendigt. Så længe motoren selv er i stand til afgive varme til kølevandet og så dermed til kabine, overhaler det fyrets effekt til afgive varme.

På føromtalte dieselbiler, er motoren så effektiv at den ikke afgiver nok varme til bl.a. kabine. Derfor leveres disse med et "halvt" fyr. Dvs. uden tidsstyring mm. Det starter bare når motoren er helt kold. Som et slags hjælpeaggreat. Dvs. fabriken har indset at motoren har brug for "hjælp". Når motor starter op. Denne aut. opstart må jo ikke forveksles med at fyret kører før motoren starter

Dine forældre har vel ikke vurdet "hmmm.. vi tror motoren har brug for assistance til opvarmningen"
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » tors nov 27, 2008 16:58 pm

Jeg ved ikke hvad du mener med det sidste, men du modsiger lidt dig selv.

Hvis motoren er så effektiv, at den ikke levere nok varme til kølvandet (specielt i kold tilstand), så hjælper et dieselfyr da meget. Man får hurtigere varme, og så snart motoren selv er varm, så slukker fyret. Der sidder vel en form for termostatstyring et sted.

Motoren vi snakker om, er den, som blandt andet også sidder i dieseludgaven af den nye S40 og V50. Altså en 2,0 som standard har 136hk, men i det her tilfælde 176hk, så skulle mene at den er ret effektiv :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Ulrik Friis » tors nov 27, 2008 22:32 pm

En dieselmotor udvikler langt mindre varme end en benzinmotor, da forbrændingen i dieselmotoren er på 700 grader og i benzinmotoren på 1100 grader. Jo hurtigere man får en varm motor jo hurtigere opnår motoren sin driftstemperatur og dermed max. ydeevne ift. forbrug, så det er derfor tilskudsvarmerne går igang så der kan komme kog i gryden. Og har man en varmer som kan startes inden kørslen er det en win-win situation, hvilket mange har svært ved at forstå.

Dieselmotoren har en større virkningsgrad end benzinmotoren, idet den kan udnytte omkring 45% af energien til bevægelse. En god turboladet benzinmotor kan i bedste fald runde de 28%. Resten går til varme, som ingen har glæde af.

Det hører med i beregningerne, at der er en større brændværdi i 1 liter diesel end i 1 liter benzin. Jeg mener forskellen ligger på ca. 10%.

Egentlig burde diesel være dyrere end benzin, men benzin er dyrere at fremstille.

Så hvis man er miljøbevidst, så kører man diesel. Mindre CO2 og mindre forbrug.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Digi » fre nov 28, 2008 9:37 am

:D smider lige denne i luften igen, den blev vist overset i motorvarmerkonflikten :D lol

hvad med et bedre indbygnings luftfilter, vil der være en fordel ??
ja ikke at man får en raket ud af det, men er det en fordel ?
Digi
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Morten VJ » fre nov 28, 2008 10:02 am

Digi skrev::D smider lige denne i luften igen, den blev vist overset i motorvarmerkonflikten :D lol

hvad med et bedre indbygnings luftfilter, vil der være en fordel ??
ja ikke at man får en raket ud af det, men er det en fordel ?

Spild af penge!
Hvis man skifter original filtret regelmæssigt.

Der er en så lille forskel i flow på et rent papirfilter, og et rent sports filter.
At effektforøgelsen er minimal.

Et gammelt beskidt filter er en anden snak.
Men der er intet der filtrere bedre end et papir filter.
Og olien fra et sportsfilter, kan være ødelæggende for Luft Masse Måleren.

Det er bedre at lægge sin energi på at studere rørerne til og fra luftfilter kassen, da de kan have nogle sjove udformninger, grundet støjdæmpning.
Og de kan være ødelæggende for luft flowet.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » fre nov 28, 2008 10:19 am

Men i en motor, som er standard tunet fra fabrikken, kan der da ikke meget mange hk at hente?

Hvad med en anden udstødning?

Bedre effekt og bedre lyd? (Og så koster det ikke alverden!)

En rustfri sportsudstødning fra kat og bagud koster hos Ferrita 5000sek.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Shadows » fre nov 28, 2008 10:23 am

Ingemann skrev:
Hvis motoren er så effektiv, at den ikke levere nok varme til kølvandet (specielt i kold tilstand), så hjælper et dieselfyr da meget. Man får hurtigere varme, og så snart motoren selv er varm, så slukker fyret. Der sidder vel en form for termostatstyring et sted.

På en almindelig motor varmer motoren altså hurtigere op end en vameren gør. Så derfor kan man ikke sige at fyret hjælper.

Nu har jeg været med til nogen eftermontager af tilskudvarmere, oliefyr osv, men jeg har endnu ikke set den el-forbindelse som styrer at fyret tænder automatisk, når motor starter og er kold. Men det har så også altid været Ardic og eberspächer.

Ingemann skrev:
Motoren vi snakker om, er den, som blandt andet også sidder i dieseludgaven af den nye S40 og V50. Altså en 2,0 som standard har 136hk, men i det her tilfælde 176hk, så skulle mene at den er ret effektiv :)

HK i den her snak, siger altså intet som helst om den er effektiv eller ej.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » fre nov 28, 2008 10:51 am

Hvordan mener du så?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann