Fut i fejemøjet ?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Indlægaf Morten VJ » fre nov 28, 2008 10:56 am

Shadows skrev:På en almindelig motor varmer motoren altså hurtigere op end en vameren gør. Så derfor kan man ikke sige at fyret hjælper.

Nu har jeg været med til nogen eftermontager af tilskudvarmere, oliefyr osv, men jeg har endnu ikke set den el-forbindelse som styrer at fyret tænder automatisk, når motor starter og er kold. Men det har så også altid været Ardic og eberspächer.

Du regner på en lidt sjov måde!
1+1=1 :?
En ren varme tilførsel på 3-5 KW direkte i kølesystemet, det giver en forskel på motorens opvarmnings tid.
Den største forskel mærkes på varmen i varmeapperratet.
Men det er målbart hurtigere at motoren når sin drifts temperatur, hvis man bruger varmeren som tilskudsvarmer.

Jeg bruger min som tilskudsvarmer, når jeg har glemt at stille uret.
Eller ikke lige har tjekket vejrudsigten, og det har været koldt om natten.

Autostart af fyret når motoren er under en bestemt driftstemperatur, bør ikke være så svært at lave.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » fre nov 28, 2008 11:18 am

Godt så!

Vi bliver så kloge på diesel-fyr! :D

- men det er vidst ikke helt det tråden burde handle om :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Digi » fre nov 28, 2008 12:35 pm

jow jow det er helt okay :P nu er vi jo igang :P
og jeg har fået fine svar på de andre spørgsmål, så forsæt bare hvis der er mere der skal vendes :D
Digi
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Ulrik Friis » søn nov 30, 2008 21:41 pm

...så vil jeg godt lige tilføje, at anvendelse af V-Power til en motor uden turbo er spild af penge. Du får ikke større ydelse, den kører ikke længere på literen, og tilsætningsstofferne i benzinen har din motor ikke brug for. Og det gælder også for de andre selskabers superbenzin.

V-Power har for turboejere 99 oktan, hvilket er rent guf for en turbo motor.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Hr. SmåSur » søn nov 30, 2008 22:18 pm

Ulrik Friis skrev:...så vil jeg godt lige tilføje, at anvendelse af V-Power til en motor uden turbo er spild af penge. Du får ikke større ydelse, den kører ikke længere på literen, og tilsætningsstofferne i benzinen har din motor ikke brug for. Og det gælder også for de andre selskabers superbenzin.

V-Power har for turboejere 99 oktan, hvilket er rent guf for en turbo motor.

Ahhh... Nu er det lidt noget halv-sludder du kommer med... V-power benzin fra Shell, er 99 oktan - og er der noget "gamle" B18/20/30 motorer gerne vil have, så er det højoktan-benzin. I "gamle" dage var benzin mere almindeligt højoktan - og motorer var bygget til kompressionsforhold der krævede højere oktan-tal.

Oktan-tal og kompression i forbrændingskammeret er de to ting der er afhængige/står i forhold til hinanden og influerer på moterens ydelse mv. - så på dét punkt har det ikke meget med specifikt turbo-motorer at gøre.

Min 245 med B20 motor (konverteret til blyfri og ellers FULDSTÆNDIG standard) kører da MEGET friskere på V-power (o.lign.) og der er mere forskel at mærke på 245'eren med V-power end når jeg hælder V-power på min 945 turbo...

Kommer du forbi, skal du gerne få lov at køre en tur i en RIGTIG Volvo med og uden V-power..
Hvis vi er heldige, kan vi ramme en af de dage, hvor V-power benzinen alligevel koster det samme som alm. 95 blyfri..
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Ulrik Friis » søn nov 30, 2008 23:22 pm

Nu var udgangspunktet Digis V70 2,4 fra 2007...

Du har nok ret i, at de gamle motorer (måske) kan gøre brug af tilsætningsstofferne, men jeg vil godt se målinger på, at en B18/20/30 kører "friskere" med højere oktantal. Men du gør uden tvivl :) De målinger jeg har læst viste ingen forbedringer.

Hvis en sugemotor er konstrueret til 95 oktan, så får man intet ud af at hælde 99 oktan på andet end en tyndere tegnebog, da kompressionsforholdet ikke ændrer sig. En lille justering af tændingspunktet kan komme på tale, men det vil ikke give målbare forbedringer i hverken acceleration eller tophastighed.

Hvis motoren er konstrueret til 98/99 oktantal får man selvfølgelig alle de konstruerede HK ud af motoren hvis man anvender 99. Men en V70 2,4 fra 2007 er konstrueret til 95 oktan.

Nu har jeg ikke styr på elektronikken i en 945 turbo. Men hvis ikke den kan føle det ændrede oktantal, så er elektronikken enten gået i stykker eller ikke indrettet til det. Jeg ved at nogle af de gamle SAAB 9000 turboer skulle køres med fuld skrue i 2. el. 3. gear i et antal sekunder før motorstyringen havde lært lektien. Måske skal 945eren også det. Den er jo fra samme tidsalder.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Digi » tirs dec 23, 2008 12:35 pm

?? Hmmm synes nu altså helt ærligt jeg kan mærke forskel , no shiat, konen også, det er somom den er friskere ? altså med v power
Superbruger

Indlægaf ginge123 » fre dec 26, 2008 21:28 pm

Jeg er iht ikke i tvivl om Shell's V-power er godt for min motor/pengepung. Kører ca 1km længere pr liter og den har et væsentligt kvikkere optræk og der skal ikke trykkes så hårdt på pedalen for at holde en given hastighed.
Alt dette er jo logisk nok i og med man har en "hårdere" forbrænding pga oktantallet er højere.
Har prøvet at tanke 95 for 3 uger siden, og det er bare ikke det samme. Det er somom den ikke får nok at leve af.

Om det er spild af penge i "non-turbo" motorer skal jeg lade være usagt.

PS: Skal til tyskland på søndag. . . Der har de oktan100 v-power :twisted:
Brugeravatar
ginge123
Superbruger
Superbruger

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj