Motor-/kabinvarmer

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Indlægaf Ulrik Friis » fre mar 06, 2009 21:01 pm

Digi skrev:Hvor store Batterier har i (Amp) for at trække motorvarmeren, for med mine korte køreture, blir batteriet den underlynme hurtig træt sku jeg hilse at sige, jeg skal nærmest ha batterilader på en hel søndag, hver søndag, for at kunne bruge varmeren hver morgen (og kun om morgenen) :shock: men køre også max 4 km om morgenen (børnene skal afleveres, derfor bil) :P

Det nytter ikke noget at putte et større batteri i. Uanset om det er stort eller lille, så skal det lades op bagefter. Et stort batteri har dog to fordele: Der går lidt længere tid før det bliver kritisk, og det er hurtigere at lade op under forudsætning af, at der er brugt den samme mængde strøm.

Jeg ved ikke hvilken størrelse en 2,4 benzin bruger, men jeg vil gætte på 60-70 Ah. Det burde være alt rigeligt. Men hvis dit batteri ikke har det helt godt, så taber det jo også pusten lidt hurtigere. Men du har jo en lader, så du skal nok klare dig. Selvom den har stået og ladet i mange timer, så kan den godt indikere at den stadigvæk lader, da det jo er en pulslader du har købt :)

Mit batteri er på 95 Ah, men det er fordi det er en diesel, som kræver ret mange ampere, når startmotoren skal trække en kold motor rundt. Nu er motoren så heldigvis ikke kold :)
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf jelver » lør mar 07, 2009 13:30 pm

Min har et 80 Ah, men den er jo også at regne for en knallert i forhold til en D5 :roll:
Jeg har faktisk været ude for, at den klagede over for lidt strøm, da jeg skulle til at starte motoren, men da havde jeg udover motorvarmeren også haft GPS'en til opladning- og den sluger uhyggelige mængder strøm :shock:
Ellers klarer jeg mig med korte ture til hverdag (4 km) og lange ture i weekenden...
2008 S40 1.6D
2004 V40 1.8
1996 Renault Megane 2.0 RT (UPS!)
1988 340 1.7
Brugeravatar
jelver
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf thor » lør mar 07, 2009 19:07 pm

Måske skulle man bare være tilfredse med at have motor-/kabinvarmer hvis ikke for andet end for komfortens skyld og lade være med at tænke for meget på detaljer omkring nogle få sparede kroner i brændstof. Men det irriterer mig at der ikke ligger nogle beregner for hvordan man bedst drager nytte af så dyrt udstyr.

Morten VJ siger at muligvis er det i mit tilfælde tale om 0 løsning rent brændstofsmæssig da fyret kører automatisk så snart bilen starter kold. Det har du nok delvist ret i Morten. Men Ulriks V70er har også en automatiskt start af oliefyret og alligevel mener han at han sparer olie på at lade det køre i forvejen. Det samme skrever Tjoule også. Du nævner 60-80 km længere på tankfuld Tjoule. Er det om sommeren eller vinteren du har målt på dette?

Tak for tip Morten VJ. Jeg fandt både Websto og Eberspacher lyddæmper udtødninger her hos Auto112 (klik på enten Websto eller Eberspacher. I listen er lydæmperne ca. for midten) . Jeg aner ikke om de passer til min. Men det skulle ikke være den store videnskab at få dem tilpasset.
Mvh. Thor Svensson

- VOLVO V50 1.6D Life 2008 -
Brugeravatar
thor
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Ålborg

Indlægaf Ulrik Friis » søn mar 08, 2009 1:38 am

thor skrev:Morten VJ siger at muligvis er det i mit tilfælde tale om 0 løsning rent brændstofsmæssig da fyret kører automatisk så snart bilen starter kold. Det har du nok delvist ret i Morten. Men Ulriks V70er har også en automatiskt start af oliefyret og alligevel mener han at han sparer olie på at lade det køre i forvejen. Det samme skrever Tjoule også. Du nævner 60-80 km længere på tankfuld Tjoule. Er det om sommeren eller vinteren du har målt på dette?

Så har jeg nok formuleret mig forkert. Det eneste jeg med sikkerhed kan sige er, at om vinteren kører jeg ca. 12,5 km/l hvor jeg om sommeren kører ca. 13 km/l. Men men men - der er rigtig mange ubekendte faktorer i dette. Selvom jeg bruger motorvarmer til at varme før jeg begynder at køre, så er motoren stadigvæk kold ift. en driftsvarm motor. Jeg kan i infocentret se her-og-nu forbruget, og det er markant lavere ved en forvarmet motor end med en hel kold motor. Og nogle gange bliver jeg nødt til at starte med helt kold motor, da enhver køretur ikke nødvendigvis lader sig planlægge 1 time i forvejen.

Det højere forbrug om vinteren skyldes sandsynligvis det øgede forbrug ved kørsel med "kold" motor - kølevandet varmes op til en 20-30 grader, men olien er stadigvæk kold. Luften har større tæthed om vinteren, hvilket giver bedre ydelse og økonomi, så det trækker i den anden retning. På længere ture vil økonomien være bedre end om sommeren. Jeg kørte en lang tur i marts 2008 til Sverige (med slæb), hvor jeg kørte næsten 15 km/l. Jeg har desværre ikke en tilsvarende sommertur jeg kan sammenligne med. Så det hele er plus minus en stor træskolængde.

Når jeg mener det er en win-win situation med en motorvarmer, så er det komforten ved at sætte sig ind i varm (og isfri) bil, samt at motoren slides mindre og den kører længere på literen umiddelbart efter start. Men om jeg kan sige, at jeg generelt kører længere på literen p.gr.a. motorvarmeren ved jeg ikke, det er nok en 0 løsning når alt kommer til alt: Varmerens dieselforbrug sat overfor motorens lavere forbrug efter start.
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » søn mar 08, 2009 1:49 am

jelver skrev:Min har et 80 Ah, men den er jo også at regne for en knallert i forhold til en D5 :roll:
Jeg har faktisk været ude for, at den klagede over for lidt strøm, da jeg skulle til at starte motoren, men da havde jeg udover motorvarmeren også haft GPS'en til opladning- og den sluger uhyggelige mængder strøm :shock:
Ellers klarer jeg mig med korte ture til hverdag (4 km) og lange ture i weekenden...

Hvis du ikke kører mere end 4 km/dgl. i en diesel bil, så skal du nok være opmærksom på, at den ikke soder til. Og måske skal du også skifte olie lidt tiere end angivet. En diesel skal helst opnå fuld drifttemp. for at have det bedst.

Så en lille dunk "dieselrens" hver anden måned før du kører en lang tur vil ikke skade.
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf jelver » man mar 09, 2009 9:53 am

Ulrik Friis skrev:Hvis du ikke kører mere end 4 km/dgl. i en diesel bil, så skal du nok være opmærksom på, at den ikke soder til. Og måske skal du også skifte olie lidt tiere end angivet. En diesel skal helst opnå fuld drifttemp. for at have det bedst.

Så en lille dunk "dieselrens" hver anden måned før du kører en lang tur vil ikke skade.

Tak for rådet. Jeg kører mere end 4 km/dlg, men det er som regel småture :oops: . Jeg håbede at sommerhus-turene i weekenden fik renset ud i soderiet? Og så bruger jeg jo altså motorvarmeren flittigt :D Hvor finder jeg 'dieselrens' og hvad er prisen?
2008 S40 1.6D
2004 V40 1.8
1996 Renault Megane 2.0 RT (UPS!)
1988 340 1.7
Brugeravatar
jelver
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf thor » man mar 09, 2009 22:49 pm

Jeg takker alle jer der har bidraget til at jeg er blevet smule klogere på oliefyr i en bil. 8)

Jeg har selvfølgelig også læst tidligere emner om sagen på forumet samt søgt en del om dette på internetet.

F.eks fandt jeg frem til denne beskrivelse og beregninge på brændstofs besparelse på svensk side. Godt nok er der tale om elektrisk varmer i rapporten. Men til at gøre det kort, så kommer svenskerne frem til en besparelse på 1 svensk krone pr. koldstart afhængig af kørestil og klima hvis elektrisk motorvarme er brugt.

I en Websto brochure fandt jeg også dette graf:

Billede

Konklusionen af denne diskussion om oliefyrs fordele må så være: Udover milljømæssige fordele og mindre motorslid er forvarming af tilskudsvarmet diselmotor rent brænstofsmæssigt en 0 løsning, plus minus en træskolængde! Kabinvarmer giver derudover øget sikkerhed i form af dug- eller isfrie ruder og så selvfølgelig komforten ved at sætte sig ind i en varm bil kold vintermorgen.

Jeg har dog ikke helt lukket sagen fra min side. Da jeg vil forsøge mig med mine egen målinger de næste uger eller måneder. Jeg skal nok melde ind med resultatet af det til den tid.

Angående støjende oliefyr i min V50er: Jeg har hørt at mange bilproducenter bruger enten Ebersprächer eller Websto oliefyr. Også at Ebersprächer støjer rigtig meget. Er det nogen der ved hvilke type Volvo bruger i sine biler?
Mvh. Thor Svensson

- VOLVO V50 1.6D Life 2008 -
Brugeravatar
thor
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Ålborg

Indlægaf Volvo 243 » man mar 09, 2009 23:11 pm

Jeg er exportchauffør til hverdag og kører rigtig meget i Sverige. Volvo er jo konstrueret til at kunne køre i minus grader vi aldrig ser i DK. Foran de fleste firmaer er der opstillet standere med strøm hvor alle sætter deres bil til når de ankommer om morgenen.

Der er så en timer som man stter et par timer før man skal hjem igen. Alt afhængigt af hvad bilen er monteret med, motorvarme, kupevarme og batterilader, vil bilen så være klar når man skal hjem. Det er jo rart når det er minus 20 til grader om dagen i det nordlige sverige.

Nu ved jeg ikke om det er vandfyr eller hårtørrere I har i jeres biler, men de bruger altså en del strøm, så det var nok bedst at fastmontere en batterilader og så sætte stikket i om natten.

Når det er lavere end - 10 til -15 grader stopper jeg ikke motoren i lastbilen om natten. Der er stor risiko for ikke at kunne starte igen om morgenen.

Faktisk bliver olen så stiv at man ikke kan starte når det er så koldt. Jeg husker engang hvor det var minus 28 at jeg så hvordan de varmede olien op til løftebagsmæken på en lastbil. Det var med en stor gasbrænder under tanken.

Den diesel man tanker om vinteren er frostsikret og derfor går bilen mindre på literen om vinteren. Hvis dieselen er opvarmet kan det spare op til 10% på en lastbil.
Sommetider ser vi lastbilen som har tanket nede sydpå, hvor dieselen er billig, som har store problemer med at der dannes parafin i tanken som så stopper filtre osv. Det kan være direkte livsfarligt i kulden. Vi fandt en franskmand for et par år siden som havde siddet i 10 timer uden varme i sin lastbil i - 18 grader. Der var frost på indersiden af ruden i bilen.
Brugeravatar
Volvo 243
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Shadows » tirs mar 10, 2009 0:12 am

thor skrev:Angående støjende oliefyr i min V50er: Jeg har hørt at mange bilproducenter bruger enten Ebersprächer eller Websto oliefyr. Også at Ebersprächer støjer rigtig meget. Er det nogen der ved hvilke type Volvo bruger i sine biler?

Tidligere i hvertfald, lavede Volvo Flygmotor oliefyr. Senere hed de Ardic.
Det er det jeg har i min.
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf Ulrik Friis » tirs mar 10, 2009 0:15 am

Jeg er helt enig med Volvo 243, en fastmonteret batterilader kan ikke anbefales nok.

Det er vel både hårtørrer og vandfyr (det er faktisk et mini oliefyr) vi har i bilerne, og strømforbruget ligger omkring 3-5 A, så den kan sagtens stå og brøle i en times tid uden at det bliver kritisk. Men hvis man kun kører en kort tur, så BLIVER det kritisk fjerde, femte, sjette gang, da batteriet ikke når at lade op.

I denne tråd http://volvosnak.dk/viewtopic.php?t=2816 gennemgås især fordele ved batterilader. Jeg mener helt bestemt at jelver skal have sig sådan en indretning. Holder man sit batteri fuldt opladet altid, så kan det holde 10-15 år. Hvis man aflader det én gang holder det max. 3 år. Det er ikke noget man tænker på om sommeren, men sommeren er faktisk den værste periode for et batteri. :!:

Dieselrens køber man på en tankstation - øøeeh den gang de ikke serverede pølser, bajere, rundstykker o.lign. Nogle tanke har det dog stadigvæk, men ellers kan det købes hos Bilka, THansen, Harald Nyborg. Og hvis du vil betale 20-30% mere for det, så køb det i en autoudstyrsforretning. Det kan også købes på nettet. Og det koster ca. 50 kr. for en dunk på 0,50 - 0,75 liter.

Tager man det sikkerhedsmæssige aspekt med, så er det jo en win-win-win situation, hvis man ellers kan sige det ;)
mvh
Ulrik
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Foregående

Tilbage til El-system og Instrumenter