850 Glt Tikker når den er kold...

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

850 Glt Tikker når den er kold...

Indlægaf Jakob R » tors apr 30, 2009 10:22 am

Hej alle volvo-folk. Jeg har for nyligt erhvervet mig en 92' 850 Glt, efter mange års drømmeri! Bilen kører og ser fantastisk ud. Desværre tikker den ret kraftigt fra en enkelt ventil når den er kold. Har læst mig til det sådan set er meget normalt, men den stopper ikke før efter et kvarters tid, og det synes jeg måske er lige rigeligt. Fandt i dag ud af, at hvis jeg kører 3 - 4 minutter og stopper bilen, er fejlen faktisk væk når jeg starter igen et par minutter efter...

Har læst problemet muligvis kan skyldes forkert olie på motoren. Ved ikke hvad der er på motoren nu, har kun haft bilen lidt over en uge. Hvilken olie kan anbefales at prøve? Eller skal jeg springe ud i at skifte ventilløftere... I så fald, skifter man så alle 20, eller kan man lokalisere den dårlige?

Mvh Jakob
Jakob R
Ny bruger
Ny bruger

Re: 850 Glt Tikker når den er kold...

Indlægaf VolvoSport » tors apr 30, 2009 13:57 pm

Hej Jakob

I instruktionsbogen står følgende:

Motoren har hydrauliske ventiltrykkerer, hvilket gør, at ventilspillerummet er selvjusterende. I nogle sekunder efter start, medens motorens olietryk opbygges, kan man høre en tikkende lyd fra de hydrauliske ventiltrykkere. Efter lang tids stilstand kan lyden høres i op til 15 minutter uden, at der er tale om nogen fejl.
BEMÆRK! Overskrid ikke 3.000 omdr./min., medens lyden kan høres.

Ventiltrykkerne kan jo sagtens skiftes, men det kan under ingen omstændigheder betale sig kun at skifte én ventilløfter. For du risikerer bare at en af de andre begynder at tikke dagen efter operationen.

Jeg har på min tidligere Volvo 850 prøvet at give den en rensetur med BellAdd. Det renser de små oliekanaler i topstykket der leder olie til ventiltrykkerne. Det hjalp på tikkeriet.
I følge den lokale Volvo ekspert Kurt Mejer egner Shell Helix sig ikke til Volvo motorer med hydraliske ventiltrykkere. Det havde jeg ellers kørt med i et års tid. Efter rensekuren skiftede jeg til Q8 delsyntetisk 10W40 olie. Og tikkeriet endte med næsten at forsvinde lige indtil motoren døde ved 498.000 km.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Re: 850 Glt Tikker når den er kold...

Indlægaf VolvoTossen » tors apr 30, 2009 18:05 pm

Hej Jacob.

Når de volvo motore har kørt forholdsvis langt ,så kan de godt snakke lidt i ventilløfterne som også volvosport skriver..
Man skifter ikke kun én.. operationen er ikke "bare" lige... hele "topdækslet" holder på knastakslerne.. og dækslet sidder med ret mange bolte.. og så kan det godt sidde fast.. pakdåserne blir løse og skal udskiftes , så skal knasthjul af .. og tandrem osv..
Der ligger ingen "fast" pakning imellem topstykke og topdæksel.. det er en orange flydende pakning ( brug nu volvo's ) og lad vær med at svine for meget med det.

Jeg har også hørt om mirakelkure til olien og jeg forsøgte mig oz med et produkt ( dyrt) men det hjalp ikke.. så jeg udskiftede dem (175.000) Nøj den blev helt stille :-)

Du må ikke gå under 5/40W på de motore dér , hvis nogle siger du skal prøve med tynd / tyk olie.
V70R AWD 04'
264 TE V8 75'
Volvo S90 Stretch 98'
Volvo S80 Stretch 03'
Tidligere :
Honda CBR1100XX 99'
V70R AWD 98'
850 T5 94' st.car
760 GLE 83'
244 Turbo 84'
164 E 73'
CBR600F2
( KE70'er , AE82GT , EE101 , Taunus V6'er )
Brugeravatar
VolvoTossen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj