PROBLEM LØST... for en nu glædesstrålende ny Volvo 960-ejer!

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

PROBLEM LØST... for en nu glædesstrålende ny Volvo 960-ejer!

Indlægaf Krone Bilen » ons jul 22, 2009 16:18 pm

Hej med jer,

Jeg har i desperation fundet frem til jeres dejlige forum, og håber på en hurtig hjælp, da jeg er ved at få tårer i øjnene!!

Jeg har købt en Volvo 960 2,5 st.car fra 96 (Den tidligere direktør for Volvo Danmark's!), men på vej hjem fra købet lyste Lambda-lampen.
Bilen kørte dog fint, og jeg bestilte derfor tid til service hos Volvo halvanden uge fremme.

Efter at have kørt i den i tre dage, dør den dog pludselig på vej til arbejde i en rundkørsel, men efter at have skubbet den ind til siden, kunne den starte igen og køre videre.
Efter arbejde startede den også perfekt (Stadig med lysende lampe), og vi kørte hjem uden problemer.
Næste morgen starter den så igen uden problemer, men i samme rundkørsel som dagen før dør den... Og så kan den slet ikke startes igen! (Den kører rundt uden mislyde, men den starter ikke).

Nu har den så holdt på værkstedet (Automester) i fire uger (Han har lavet lidt på den ind i mellem alle de andre han havde), og han har haft fat i Volvo i Frederikssund, og to andre med speciele i Volvo'er, men uden held!!

Den har fået skiftet tændspole og dysser, og starter fint, og står 100% rolig i tomgang, men når den bliver varm, så vil den ikke starte igen... Piller han så dyssebroen af, så springer den igang!!??

Det giver ingen mening, og udmålingen viser alle de rigtige tal i forurening, der er fuld kompression, og når de forskellige ting har været pillet fra, så melder den også fejl... MEN, når alle tingene er monteret igen/skiftet, så melder den ingen fejl, men lyser stadig i Lambda-lampen i instrumentbordet???

Please hjælp mig... Jeg købte den som min første Volvo, fordi vi skal have tvillinger rundt om hjørnet, og alle sagde, "den går aldrig i stykker"... Og nu står jeg med et seriøst problem, og en bil som ikke vil køre :(

Jeg håber virkelig på guldkorn, da jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre...

Mvh. Jacob
Sidst rettet af Krone Bilen tors jul 30, 2009 15:46 pm, rettet i alt 1 gang.
Man skal ikke slynge om sig med solide aggregater, hvis man selv habiterer et transperent domicil!!
Krone Bilen
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Vadsby Gods

Re: HJÆÆÆLP til en grædefærdig ny Volvo 960-ejer!!

Indlægaf Eg » ons jul 22, 2009 19:44 pm

Ku godt være en koldstarts ventil der hænger/ikke vil lukke ??
MvH Eg
Ex 245 DL 1975
Ex 242 DL 1984
Ex 244 Gl med skind 1985
Ex 480 1987
Ex 855 T5 1994
Ex Renault 5 med 480 Turbo maskine !

Nuværende 142 DL ´72 og 2 stk Toyota prius en 2007 og en 2000 årgang
Eg
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Volvo4life » ons jul 22, 2009 20:02 pm

Velkommen til.

Krone Bilen skrev: Jeg købte den som min første Volvo, fordi vi skal have tvillinger rundt om hjørnet, og alle sagde, "den går aldrig i stykker"... Og nu står jeg med et seriøst problem, og en bil som ikke vil køre
Beklager men du skulle have købt en 945 hvis du ønskede en stabil volvo der bare kører. 960eren kræver langt mere vedligholdelse og der er mange flere ting der kan drille. Som du sikkert har oplevet koster mange reservedele betydeligt mere end en 940. Personligt ville jeg aldrig turde købe en 960er med den alder uden at vide hvad man gik ind til. For at komme med et kendt citat: Der er ikke noget dyrere end en billig volvo 960...

Krone Bilen skrev:Jeg har købt en Volvo 960 2,5 st.car fra 96 (Den tidligere direktør for Volvo Danmark's!), men på vej hjem fra købet lyste Lambda-lampen.
2.5eren blev lavet i modelår 95 og modelår 96, hvorefter den udgik. Hvilket modelår er bilen da det er to forskellige versionen af motoren (1.8 eller 4.2) og det har stor betydning ved fejlsøgning. Hvad har bilen kørt? Købte du den privat? Har iøvrigt selv kigget på en 964er som sjovt nok også havde været direktionsbil hos volvo.

Krone Bilen skrev: Den har fået skiftet tændspole og dysser, og starter fint, og står 100% rolig i tomgang, men når den bliver varm, så vil den ikke starte igen... Piller han så dyssebroen af, så springer den igang!!??
Jeg forstår ikke. Hvordan kan den starte hvis dyssebroen mangler?

Krone Bilen skrev: Det giver ingen mening, og udmålingen viser alle de rigtige tal i forurening, der er fuld kompression, og når de forskellige ting har været pillet fra, så melder den også fejl... MEN, når alle tingene er monteret igen/skiftet, så melder den ingen fejl, men lyser stadig i Lambda-lampen i instrumentbordet???
Der er meget stor forskel på OBD systemet om det er version 1.8 eller 4.2. Hvem har udlæst fejlkoder? Hvis Lamdda lamben lyser er der en fejlkode!
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Krone Bilen » ons jul 22, 2009 23:24 pm

@Eg:
Tak for det tip... Det vil jeg lade gå videre til værkstedet i morgen, og så håbe på det bedste.

@Volvo4life:
Puha, sikke en masse spørgsmål... men det fik mig da til at tjekke data, og det var vidst meget godt, kan jeg forstå.

Jeg er da ked af, at jeg har valgt forkert... Nu har jeg kørt i talienske biler i mange år uden alle de problemer, som man altid hører, og nu vælger jeg så en Volvo med massere af plads, fordi alle folk sagde "de går aldrig i stykker"... hvor uheldig kan man være :( (Og helt billig var den altså ikke)

Pga. dine spørgsmål fandt jeg papirerne frem, og jeg tog fejl... Bilen er indregistreret i november 1994, og den har kørt 435.000 km. (Den har dog i 2003 ved 309.000 km. fået renoveret hele motoren hos Volvo Helsingborg pga. en fejl på cylinder 6... Og samtidig har den servicehæfte med 28 stempler kun fra Volvo, hvor af de sidste 19 er fra Volvo i Helsingborg, som altså også renoverede motoren - Den tidligere ejer valgte at få den "rigtige" motor renoveret i stedet for en ombytter, da han gerne ville holde bilen som den kom fra fabrikken)
Bilen er købt privat af ham som overtog den fra Volvo Direktøren, og han har ejet og passet den siden 1997 (Ham jeg har købt den af, har gudskelov tilbudt at dække udgifterne til reperationen delvist)

Mht. dyssebroen så må jeg melde pas, da jeg bare har fået det fortalt (Noget med at den fik mere luft!?)

Fejlkoderne er udlæst på værkstedet, og den melder flot fejl, hver gang de har skiftet noget... Men når alt er skiftet, og fejlene er slettet, så lyser Lambda-lampen stadig (Den orange med den grønne trekant), og når man sætter testeren på, kommer der ikke nogen fejlkoder!!
Da de fik den ind prøvede de også uden held til at starte med, og så var det, at de begyndte at udskifte ting, efterhånden som Volvo i Frederikssund kom med ideer, og SÅ kunne de udlæse fejlkoder... Så fejludlæsnings-dimsen virker altså fint, men lampen lyser, og den kommer ikke med en fejl!!

Jeg er ved at være så led og ked... Bilen skulle være vores store skridt som tvillingeforældre, og nu har vi bare en bil holdene på værksted uden udsigt til en løsning!! Og med kun sammenlagt tre dages kørsel bag rattet, så har vi ikke engang haft glæde af den endnu :(

Jeg er glad for de to foreløbige svar, og jeg håber virkelig, at jeres fine forum her, kan blive løsningen på mit problem og min efterhånden MEGET frustrerede hverdag!!

På forhånd tak for ALT hjælp.

Mvh. Jacob
Man skal ikke slynge om sig med solide aggregater, hvis man selv habiterer et transperent domicil!!
Krone Bilen
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf fugmann » tors jul 23, 2009 9:12 am

Æv en kedelig historie. Husk at Autohjørnet i Espergærde er super-dygtige til Volvo.
Held og lykke med reparationen!
Med venlig hilsen

Henrik Fugmann

C30 1,6D 2009
Tidl.
S80 2,4T Aut. 2001
940 2,3 Ltt. Classic 1995
V40 2,0i 1997
samt en barndom med adskillige 24x-modeller :-)
fugmann
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Rungsted Kyst 2960

Indlægaf nib » tors jul 23, 2009 9:17 am

Jeg ville selv aftale med Automester, at han har haft rigelig tid til at finde fejlen, lave en fornuftig pris med ham, da han jo ikke har lavet bilen og de ting han har rodet med ikke virker. Han gider jo heller ikke have en bil stående han ikke magter at lave.
Så få måske Automester til at køre bilen hen til Volvo og bed dem om en diagnose og sørg for fejlfinding, ikke er udskiftning af dele på din regning uden den udskiftning har nogen effekt. Det kan være en simpel lille ting, som bare kræver lidt erfaring at finde.
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Indlægaf Volvo4life » tors jul 23, 2009 9:30 am

Bilen er altså ikke en modelår 96.

1.reg siger desværre ikke meget om modelår. Er du sikker på at det er en 2.5er? Har bilen den "nye" front, dvs. smalle forlygter og tågelygter nederst i kofangeren?

Hvis det er ja til begge spørgsmål er det modelår 95 med (sandsynligvis) B6254F motor ver. 1.8 da det er en tidlige variant.

Hvis det er denne motor er den ikke helt OBD2 kompatibel, dvs at hvis du bruger en nyere fejlkodeudlæser er det ikke sikkert at du har adgang til alle muligheder eller kan nulstille evtuelle fejl. Husk at der er seperate systemer til tændning, indsprøjtning, aut.gear, elsæder, klima osv.

Du burde selv kunne udlæse fejl, uden brug af udstyr, hvis der sidder en lille boks i motorummet der kan blinke til dig. Husk at der er seperat udlæsning af koder for de forskellige systemer. Muligheden for at udlæse fejkoder selv forsvandt i løbet af 95.

Personligt ville jeg få fragtet bilen til et sted hvor de kan få løst fejlkodeproblemet eller kontroller om boksen er der og du kan gøre det selv.

Af ren nysgerrighed; Hvd blev der lavet da motoren blev renoveret? For nogle er en renovering nye pakdåser og en vandpumpe.

Kan bilen starte nu?
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Krone Bilen » tors jul 23, 2009 10:58 am

@Fugmann:
Tak for hintet... Jeg vil have det i baghovedet, hvis de andre ting glipper.

@Nip:
To ting... Automesteren skylder mig en stor tjeneste, så fejlfindingen har endnu ikke kostet mig noget, og mht. at køre den til Volvo, så har Automesteren haft Volvo i Frederikssund ind over, og de klør sig bare i håret, nu vor deres bedste bud (rensning og trykprøvning af dysser) ikke virkede!

@Volvo4life:
Nej, den var ikke modelår 96 (Det var det jeg mente med, at jeg var blevet klogere af at finde papirerne frem).

Det er den "nye" model med smalle forlygter og tågeforlygter nederst i kofangeren (Det første halve år af sit liv gik den på rundtur i de forskellige Volvo-forhandleres udstillinger, så det er formentlig en af de første af den "nye" model!

At den ikke er OBD2-kompatibel, forklarer det så, hvorfor Automester ikke kan udlæse fejlen med sin tester? Og vil de så kunne udlæse den hos f.eks. Volvo i Frederikssund?

Denne sorte boks, hvordan pokker finder, og bruger man den? (Står det i manualen)

Jeg ved ikke, hvad der er lavet ved renoveringen, da regningen ligger derhjemme, men han kunne vælge at få en "ombytter" eller få renoveret den som sad i, og han valgte så det sidste (Jeg kan dog huske at regningen lyder på omkring 36.000 svenske, og det er lavet hos Volvo i Helsingborg)

Og ja, bilen starter nu fint, når den er kold, og den står 100% rent og fuldstændig vibrationsfri... Men hvis han så kører en tur, og stopper bilen igen, så vil den ikke strate før den er kold? (Temperatur-føler er også skiftet!)

Jeg håber fortsat på jeres hjælp, og takker for de foreløbige guldkorn... Jeg håber bare snart, at jeg kan komme til at nyde den bil, jeg købte for snart halvanden måned siden.

Mvh. Jacob
Krone Bilen
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf nib » tors jul 23, 2009 11:43 am

Jeg er næsten sikker på jeg har en computer der kan udlæse den fejl, hvis bilen ellers er med OBD stik, da jeg kun har kablet til dette. Den er specielt lavet til Volvo og virker på de modeller der ikke er OBD kompatible. Jeg bor i Frederikssund, så det formoder jeg er tæt på dig. Jeg er dog først hjemme igen lørdag aften.
nib
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf tjoule » tors jul 23, 2009 13:07 pm

Det er garanteret en af dine indsprøjtningsdyser der drypper, så kan den nemlig ikke starte når den er varm og den vil lyse i lambdalampen.
Få din mekaniker til at tjekke dette.
Så vidt jeg husker, så er de meget dyre de dyser.
tjoule
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf nib » tors jul 23, 2009 19:53 pm

Tjoule, hvis den ene dyse drypper, kan bilen så ikke køre på 5 cylindre? Kan da huske min 240 ikke havde problemer med at starte og køre på 3 cylindre.
nib
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo4life » tors jul 23, 2009 22:05 pm

Krone Bilen skrev: At den ikke er OBD2-kompatibel, forklarer det så, hvorfor Automester ikke kan udlæse fejlen med sin tester? Og vil de så kunne udlæse den hos f.eks. Volvo i Frederikssund?
Såfremt motoren er med ver 1.8 vil den ikke være helt OBD2 kompatibel. Har selv en B6304F 1.8 og der skal der bruges en særlig fejlkodelæser. Volvo skal kunne udlæse disse koder.

Krone Bilen skrev: Denne sorte boks, hvordan pokker finder, og bruger man den? (Står det i manualen)
Såfremt den findes sidder den på støddæmpertårnet i førersiden. Der er et låg der kan pilles af og 6 huller, et stik og en rød lampe.

Krone Bilen skrev: Jeg ved ikke, hvad der er lavet ved renoveringen, da regningen ligger derhjemme, men han kunne vælge at få en "ombytter" eller få renoveret den som sad i, og han valgte så det sidste (Jeg kan dog huske at regningen lyder på omkring 36.000 svenske, og det er lavet hos Volvo i Helsingborg)
Tænkte på om der var byttet diverse sensorer, dysser mm. eller det var lejer, stempler, løftere osv.

Krone Bilen skrev: Og ja, bilen starter nu fint, når den er kold, og den står 100% rent og fuldstændig vibrationsfri... Men hvis han så kører en tur, og stopper bilen igen, så vil den ikke strate før den er kold? (Temperatur-føler er også skiftet!)
Husk at der er to temperaturfølere på den motor. En til ECU og en bil instrument.

Kan du få bilen i gang på nogen måde når det er kørt varm og har stået lidt? Eksempelvis vha af speederen? Grunden til dette spørgsmål kan du finde her: viewtopic.php?f=3&t=2159

Ikke for at tage modet fra dig, men jeg har haft en lignende problem i flere år nu, og flere værksteder har forgæves forsøgt at løse problemet. Jeg har desværre ikke haft tid til selv at gøre den "sidste" indsats. Har efterhåndes skiftet og målt på så mange ting at jeg kun mangler ganske få stykker og fejlen skulle jo gerne ligge der. Det kan være at du kan bruge min liste til inspiration.

Vi kan jo håbe på at det er samme problem.
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Balder » fre jul 24, 2009 0:04 am

Har i prøvet stelforbindelse til tændningsmodulen (2x2)på indsugningsmanifod?

MvH Balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Volvo4life » fre jul 24, 2009 8:43 am

Balder skrev:Har i prøvet stelforbindelse til tændningsmodulen (2x2)på indsugningsmanifod?
MvH Balder

Jeg har skiftet tændningsmodulerne. Hvor sidder stel på dem?
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Krone Bilen » fre jul 24, 2009 9:40 am

@nib:
Tusind tak for tilbudet... De har dog, i samarbejde med Volvo i Frederikssund, fået læst fejlene ud igennem den sorte boks, men de kan ikke slette dem (Og det den melder fejl på, er skiftet!?)

@tjoule:
Indsprøjtningsdysserne er blevet renset og testet i forbindelse med fejlfindingen, og samtidig er de vidst også blevet trykprøvet, så det er forhåbentlig ikke det... Men jeg giver det videre for en sikkerheds skyld.

@Volvo4life:
Volvo i Frederikssund har udlæst dem via den sorte boks (det vidste jeg ikke), men kunne ikke slette dem lige umiddelbart (De fejl den kom med, var i øvrigt kun på de ting, som blev skiftet i forbindelse med fejlfindingen?)
Mht. følerne så har jeg givet din besked videre, efter at jeg læste i din tråd (tak for link), at det bl.a. kunne være den bagerste temperatur-sensor!
Lad os håbe på, at det er samme problem, og at en af os finder fejlen SNART... Selvom min immisions-lampe lyser og din vidst er slukket!?

@Balder:
Tak for hint... Jeg ved efterhånden ikke, hvad de har skiftet, men jeg giver dit forslag videre, og krydser fingre!

Det går mig sgu virkelig på det her (Jeg har gudskelov to sommerbiler, som vi kan køre i, men snart er sommeren væk, og vores tvillinger kommer til verden, så jeg kan sgu godt mærke presset!! :( )

Tak til alle jer som hjælper... Så føler man i det mindste, at man gør hvad man kan!!

Mvh. Jacob
Krone Bilen
Ny bruger
Ny bruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj