Indsprøjtnings topstyk B18/B20

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Indsprøjtnings topstyk B18/B20

Indlægaf vestjyden » lør jul 25, 2009 15:18 pm

Har et topstyk fra en B20, med indsprøjtnigsdyser på, og med store ventilsæder, er der noget speciel ved sådanne en, eller er den ikke vær at gemme på. jeg køre kun med B18 motor, så skal ikke bruge den. men har engang et eller andet sted hørt at sådanne en er fra 1970 og frem,til Blyfri benzin, og at jeg kunne lukke dyserne af og sætte den på B18 og køre på blyfri. nogen der kender til disse topstykker.

Frank
vestjyden
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: Indsprøjtnings topstyk B18/B20

Indlægaf Ingemann » lør jul 25, 2009 18:33 pm

Det er ikke beregnet til blyfri benzin. Det er der ingen af de motore der er.
Du må IKKE smide det ud! Som du selv siger, er der større ventiler og så er der også højere kompression.

Om du kan bruge det til en B18, ved jeg ikke. Jeg har selv sådan et topstykke på min bil.

Det er penge værd, hvis du vil sælge det. Lidt mere end et almindeligt topstykke.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf VolvoSport » søn jul 26, 2009 22:01 pm

Det kan da sagtens være forberedt til blyfri benzin, når nu Frank skriver, at det er udstyret med store ventilsæder. For montering af ventilsæder, er jo netop en af omforandringerne, når topstykkerne til B18 og B20 ombygges til at kunne klare blyfri benzin, da de oprindeligt ikke er med løse ventilsæder, men "bare" er slebet direkte i topstykket.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Ingemann » man jul 27, 2009 13:50 pm

Jeg forstod det bare sådan at når ventilerne var større, så var sæderne også større. Det var bare lige min logiske sans, men det kan da godt være jeg tager fejl?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Hr. SmåSur » man jul 27, 2009 17:09 pm

Det bliver noget vrøvl efterhånden... Jeg fatter stadig ikke hvorfor man svarer på noget man ikke kender svaret på..

1 - B20F motoren på det amerikanske marked er ganske rigtigt forberedt på at køre på blyfri benzin - teoretisk kunne dit topstykke altså være fra en amerikansk bil - og dermed klar til blyfri benzin.

Du er altså nødt til at finde ud af, om topstykket er fra en F eller E motor. (E-motoren er den "europæiske" udgave og IKKE forberedt til blyfri benzin).

Det koster i omegnen af kr. 3000 at få konverteret dit B18 topstykke til blyfri benzin - og i den pris får du alting gået efter (ventilstyr mv. og nye ventiler mv.). Ved en sådan operation fræses der ud i topstykket og indsættes sæder af hærdet stål - der skiftes IKKE ventilstørrelser/type eller lign.

Da verden i al evighed fremover vil være fuld af unge håbefulde drenge - er det bare at sætte dit topstykke i den blå avis - beskrive det som det er, herunder fremhæve at det er med store ventiler og en smule højere kompression - så skal du bare se, så går der ikke længe førend at du har 1500-2000 hjemme til at få lavet dit eget topstykke for - hvilket er KLART den bedste vej at vælge - at sætte B20 topstykke på din B18 motor bliver noget rod og du kommer ikke 4 mm. hurtigere frem.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Bronco » tirs jul 28, 2009 1:26 am

Hej Vestjyden/Frank Nu kommer vi lige ned på jorden og så får du lige en forklaring på dit topstykke fra en Volvomek. uddannet sidst i 70"erne, og som som har rodet med de moterer lige siden, især tunet på dem på alle mulige og umulige måde.... Altså --- Det topstykke du har der er en B20E standardtop. Og hvad kan man så bruge den til. (glem alt om at den er forberedt til blyfri) Jo - det er faktisk et racetopstyk, hvis du fjerner dyserne og blænder dysehullerne ( svejse el. Gadbjerg har proppper) så har du nemlig et topstykke hvor ventilerne er større og kompressionen er hævet, indsugningskanalerne er forarbejdede. Kort sagt dette topstykke kommer meget tæt på det topstykke som Volvo i sin tid solgte i deres Steg 2 tun sæt.
Altså. Smid det på din B18 - el. B20 med en tynd toppakn. 2 SU. Karb. en C. el en D. Knast og du har en superfrisk motor til små penge..........
Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf vestjyden » tirs jul 28, 2009 12:55 pm

Okay nu er jeg med, så må det være en b20 E top, jeg vidste nemlig ikke hvor den kom fra, eller hvor jeg selv har den fra, da jeg aldrig har kørt med B20. men tak for alle de svar, der er en der har henvendt sig, som nok kan bruge den, så det får han lov til, da den ellers bare vil komme til at ligge.
vestjyden
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj