Er motoren i 940 TD færdig?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Er motoren i 940 TD færdig?

Indlægaf Volvo Benny » lør aug 08, 2009 23:14 pm

Hej. Jeg har en volvo 940 TD IC, Som jeg har snart har haft i 10 å¨r. Men nu benynder den på noget mærkeligt. Den Ryger meget hvidt, når den er drift varm. Det røg der kommer ud lygter af diesel lige som den plejer, men det er meget fugtigt. jeg plejer at kunne lave sort røg, hvis jeg lader den sej trækk, men det gør den ikke mere. den ligger bar en kæmpe tåge bane af hvid røg. jeg har trækket olien og den er helt sort og den bruger heller ikke olie. har trækkt vand og derer ikke olie i og den bruger heller ikke vand. har tjækket turboen for utæt heder og den er tæt. det jeg frygter mest er at toppn er flækket... har haft målt olietryk og deet siger: ca 1.5 bar vd tomgang og ca 4 ved 4500 rpm. Jeg kan heller ikke få den til at lave ordenligt lade tryk. Den skulle lave 0.9 til 1 bar ved 2400 den laver nu kun 0.5 hele vejen op til det røde felt. har haft tvunget westgaten lukket for at se om den kunne lav ordenligt tryk... Kan det ha noget at sige....

Den for skiftet olie og filtrer 1 gang om året. den har kært knap 700000.

ps. den er værten skruet i pumpen( sidder stadig plump på) og den er heller ikke hævet i lad tryk-...

TROR I DEN ER DØD...

Håber nogle kan hjælpe mig... vil så nødig a med den.

mange 1000 tak på for hånd.
Volvo Benny
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: Hjælp er min volvo død....

Indlægaf fugmann » søn aug 09, 2009 7:38 am

Jeg havde en SAAB 9-5, der havde de samme symtomer. De viste sig at det var turboladeren, der var færdig. På med en anden og problemet var løst.
Check evt. for slør i din turbolader. Der må ikke være aksielt slør, hvilket der var i min (ca. 2 mm) :shock:
Med venlig hilsen

Henrik Fugmann

C30 1,6D 2009
Tidl.
S80 2,4T Aut. 2001
940 2,3 Ltt. Classic 1995
V40 2,0i 1997
samt en barndom med adskillige 24x-modeller :-)
fugmann
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Rungsted Kyst 2960

Indlægaf Morten VJ » søn aug 09, 2009 13:07 pm

Jeg er helt enig i at det tyder på en defekt turbo.
Bare lidt olie i udstødningen, og den kan mørklægge en 6 sporet motorvej.
Aksialt slør må maks være 0,16mm
Radialt maks 0,102mm

På en t03 turbo.

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Balder » søn aug 09, 2009 16:05 pm

Jeg tror du skal kigge efter indsprøjtningsdyserne , er riemlig sikker på at fejlen ligger der. den hvide(grå?) røk tyder mere på uforbrendt diesel.
Mvh Balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Volvo Benny » søn aug 09, 2009 17:59 pm

Hej. Jeg har været ude og kikke på turboen. Der ikke noget mærkbart slør på langs, Men på tværs er der slør. hvis jeg gør det hurtigt fra side til side kan jeg få den til at sige Klonk klonk... hmm det kunne være at jeg skulle prøve at få tryk prøvet dysserne. Men hvis det var dårligt/uforbrændt diesel, burde det så ikke være sort???. pS jeg glemte at sige at motorn, banker meget i tomgang, men så snart jeg giver lidt gas, så holder det op kan det have noget at sige...
Volvo Benny
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf VolvoSport » søn aug 09, 2009 19:30 pm

Det tyder på, at det er dyserne eller brændstofpumpen den er galt med.
Hvis ikke motoren bruger olie, kan det jo ikke være turboen der er årsag til den hvide røg.

En dieselmotor der står forkert i pumpen eller har defekte dyser ryger omtrent hvidt og har en tikkende klang. Sådan er det i hvertfald på traktorer.

Mhv Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Balder » man aug 10, 2009 4:12 am

Volvo Benny skrev: Men hvis det var dårligt/uforbrændt diesel, burde det så ikke være sort???.

vis den FORBRENDER for meget diesel , røger den sort (det sker når den sejtrækker ) , men vis en dyse står åben , bliver temperaturen i forbrændningsrummet ikke højt nok at dieseln "cracker" , den banker og ryger hvid/grå. når turboen har for meget axialspill, så har du også en betydlig oljeforbrug - og motoen ryger blå/sort pga oljeforbrug.rent hvid røg er et tegn for hvand i systemet men det kan vi jå udlukke fordi du hat ikke nogen vandforbrug , ikke?

Mvh Balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Bettebror » man aug 10, 2009 7:46 am

havde en golf 3 td engang, den brændte turboen, og lavede det samme som din, så umiddelbart ville jeg også sige at din turbo er død, sker gerne på turbo biler der har kørt standard altid, og plusdelig bliver skruet op..
745GT (B204GT)
Bettebror
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Tybjerg(sydsjælland)

Indlægaf Volvo Benny » man aug 10, 2009 21:09 pm

Jo det er rigtigt, den har værten olie eller vand forbrug. nu kan det godt være jeg spørge dumt, men hvis der nu er for meget motor olie i, ca 1.5 gang over max på olie pinden, vil den så æde det. så det var grunden.
Volvo Benny
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Morten VJ » tirs aug 11, 2009 13:28 pm

Volvo Benny skrev:Jo det er rigtigt, den har værten olie eller vand forbrug. nu kan det godt være jeg spørge dumt, men hvis der nu er for meget motor olie i, ca 1.5 gang over max på olie pinden, vil den så æde det. så det var grunden.

Ja det kan være en god grund :shock:
Egentlig skal du se dig som heldig, når den ikke har trykket al ekstra olien ud ignennem krumtapshus udluftningen, og har kørt på motorolien.
Sikker død for motoren :evil: :evil:

Nu har den kun trykket olien ud igennem turboen, og ud i udstødningen.
Så der er en stor sandsynlighed for at turboen skal renoveres.

Men prøv at tappe olien af og mål hvor meget overfyldt den er.

Ps. skifter du selv olie? eller er det på et værksted med regning?

PPs. en dårlig dyse kan godt bevirke at oliestanden stiger.

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo Benny » tirs aug 11, 2009 16:11 pm

Hej. Nej nej. Det var kun et spørgsmål det jeg skrev. MIN bile har et olie nivo lige mellem min og max. Men ja jeg skifter selv olie og filter.
Volvo Benny
Moderat bruger
Moderat bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj