210 '69, montering af starter knap?

El-systemet, instrumenter (herunder de mekaniske) - strøm og teknik.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

210 '69, montering af starter knap?

Indlægaf TonnySvendborg » lør okt 10, 2009 11:38 am

Hej
Jeg ku godt bruge lidt hjælp til at få indsat en starter knap i min volvo 210 fra 69.
Inden for 6 mrd. har jeg knækket 2 nøgler ved at vride dem over og jeg har ikke flere,
jeg vil gerne ku bruge nøglen til at sætte tænding på, og så bruge en knap til at starte,
jeg er lidt i tvivl om hvilke ledninger jeg skal bruge til det. jeg har vedlagt en tegning.
håber nogen ved hvilke farver der skal bruges.
Tonny
Vedhæftede filer
Tændningslås.JPG
Tændningslås.JPG (40.54 KiB) Vist 2632 gange
TonnySvendborg
Bruger
Bruger

Geografisk sted: Ollerup - Svendborg

Re: Starter Knap

Indlægaf Lass » lør okt 10, 2009 14:19 pm

Hej

Prøv at finde et eldiagram over en p1800, den køre med start knab. Så kan du sammenligne og se hvordan de har gjort det.

Ellers ville jeg finde ud af om startrelæet aktiveres med 12v eller ved stelforbindelse. Aktiveres det med 12v skal du have en trykkontakt mellem en ledning der kommer spænding på ved tænding og relæet. Og så skal du sætte kontakten et sted hvor du ikke kommer til aktivere den når motoren er igang.
Lass

Re: Starter Knap

Indlægaf Bronco » lør okt 10, 2009 21:26 pm

Jeg ville ringe til Gadbjerg Reservedelslager 75876244 -- han får snart helt nye tændingslåse på lager, man har jo ikke kunnet få dem længe, men nu har Kristian i samarbejde med en partner i udlandet fået fremstillet en serie nye tændingslåse. Hvornår de er på lager ved Jeg ikke, men kontakt ham selv, det vil selvf. være det mest korrekte/originale og også det mest tyverisikre........
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: 210 '69, montering af starter knap?

Indlægaf Ingemann » ons okt 14, 2009 23:49 pm

Er der ratlås i sådan en??

Jeg har lavet det på min bil. (godt nok en 142, men princippet er det samme)

Når du skal turne motoren med nøglen, så sætter du plus på den tynde ledning, der går til starteren.
Du finder så en plus, som der er strøm på når der er der tænding, og fører gennem en kontakt til starteren. Brug en trykkontakt, med en fjeder belastning, så du slukker for starteren, når du slipper kontakten.

I min egen bil har jeg også sat en kontakt på tændingen, så jeg i princippet slet ikke skal bruge nøgle for at starte bilen. Det er rent og skær pga. en dårlig erfaring med ikke at kunne slukke motoren hurtigt nok. Den løsning vil jeg bare ikke anbefale, hvis du ikke har ratlås, for så bliver bilen simpelthen for let at stjæle, synes jeg. Det eneste jeg bruger nøglen til i min bil er til at tænde for instrumenter o.l. samt at fjerne ratlås
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Tilbage til El-system og Instrumenter