5 trins gearkasse til B 20

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

5 trins gearkasse til B 20

Indlægaf Volvo 243 » lør jan 09, 2010 0:18 am

Har I nogen meninger omkring hvilken gearkasse som vil være god til en B20?

Jeg leder efter en 5 trins istedet for den gamle 4 trins, som driver mig til vanvid.

Jeg ved godt at der er Volvo gearkasser med overdrive osv, men jeg vil gerne have noget moderne som kan holde til ca 200 HK.

Jeg har kikket lidt på nettet og fundet ud af at en T9 fra en Ford Sierra kunne være en mulighed.
Er der andre som vil kunne monteres uden alt for mange modifikationer?
Jeg regner med at skulle korte kardanen op og vel også rette lidt til i ophæng osv.

Et problem bliver nok speedometer kabel. Jeg ved ikke om Sierraen har kabel eller elektrisk. Min Volvo 245 er fra 75 og har den gamle 240 instrumentering.
Findes der et elektrisk speedometer til den?
Brugeravatar
Volvo 243
Superbruger
Superbruger

Re: 5 trins gearkasse til B 20

Indlægaf ama » søn jan 10, 2010 10:45 am

Hej. først vil jeg lige sige at jeg selv køre med den gamle 4trins med overdrive (m41) på en B20 med 210,8 HK og det holder den altså ganske udmærket til, men moderne kan man jo ikke kalde den. men hvorfor så ikke finde en M47, volvos egen 5trins som de også laver koblingshuse til som passer på B20. Mener der lige skal slibes lidt til en skiftestang men det er petitesser. så bliver der muligvis noget med en kadan men det gør der jo også hvis man finder noget fra en anden bilmærke. finder man en af de første M47 så er der speedometerdrev på, som oven i købet passer til din kabel, om den så passer til bilens bagtøjsudveksling er ikke sikkert, men det kan ændres.
ama
Ny bruger
Ny bruger

Re: 5 trins gearkasse til B 20

Indlægaf Bronco » man jan 11, 2010 1:31 am

Ja Ama har jo forklaret at du kan bruge Volvo dele også hvis det skal være en "ægte" 5 trins, og mit råd er blot at du skal prøve at ringe til: Gadbjerg Reservedelslager 75876244 for Jeg er meget sikker på at han har alt det du skal bruge i brugte dele.
Mvh. Niels
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7080 Børkop

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj