Klågem skrev:Der er du forkert på den. Du har 6 mdr. garanti. Og derefter har du 18 mdr. reklamationsret. I reklamationstiden er det køber der skal påvise at fejlen har været tilstede hele tiden. Eks. Du køber et nyt fjernsyn. Det var iorden da "Peter" satte det til. Efter 4 mdr. virker det ikke mere. Du får et nyt på garantien.
God holdning, men forkert. Jeg skal prøve at uddybe mit indlæg. Du blander desværre ting sammen.
I henhold til lov om køb har man 2 år til at reklamere over fejl der var til stede på leveringstidpunktet. §54stk.1 og overdragvelse §44. Der er IKKE omtalt garanti i lov om køb.
Læser du forarbejderne til loven fortolkes begrebet reklamationsret således:
I de første 6 måneder er det sælger der skal beviser at fejlen ikke var tilstede ved levering.
6->24måneder er det køben der skal påvise at fejlen var tilstede ved levering.
I praksis antages det at fejl opstået inden for de første 6 måneder vil have været tilstedet ved levering, med mindre sælger kan bevise anderledes. Heraf mit eksempel med død gearkasse og FDM der kunne sige den virkede ved levering.
Du må ikke bruge ordet garanti i forbindelse med den lovbestemte reklamationsret. En garanti skal sikre forbrugeren væsentlig bedre vilkår end loven og derfor vil en garati typisk blive vurderet i henhold til markedsførringsloven om den er gyldig. Desuden vil en garati dække fejl og mangler som opstår i perioden, men som ikke har været tilstede på leveringstidpunktet.
Jeg er bekendt med mediernes fortolkning af Lov om køb, og de første 6 måneder i reklamationsretten vil have garantilignende forhold, men vil aldrig kunne sidestilles med en rigtig garanti.