Køb af V 70 D 5 185

Her, dét der ikke lige passer ind i de øvrige kategorier. Lad det dog ikke blive en "skraldespand".

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Køb af V 70 D 5 185

Indlægaf Ulrik Friis » ons apr 21, 2010 21:57 pm

volvokaptajnen skrev:Kan styringen til det være et ikon på rettet som ligner et ur? Jeg er nemlig ikke helt klar over hvad er den til..

Uret på rattet er til fartpiloten, og det er ikke et ur men et speedometer. :)

Styringen finder du ved at dreje på den riflede ring der sidder på blinklysarmen. Og så vil der vise sig noget i infordisplayet, som sidder nederst til venstre i det store instrument nedenunder temperaturmåleren. Hvis den er forsynet med timer vil du se en mulighed for at indstiller timer 1, timer 2 samt en her-og-nu start af fyret.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf volvokaptajnen » ons apr 21, 2010 22:05 pm

det skal jeg huske imorgen, og tak for ikonforklaringen :o

Jeg har været inde og kigge lidt på garantien. Det virker til at det Aplus brugtvognstest de bruger. Er det ligeså godt som FDM, eller skal den en tur derhen. Og hvordan gør man det i praksis en en sådan test. Aftaler man med forhandler at den skal til FDM, eller kommer man bare bagefter og siger den har været en tur forbi FDM, og der lige er disse ting der skal fikses??
Mvh

Dan

Nu V40, 2.0, 2002
__
740 Gl. st.car, Diesel, ' 86
volvokaptajnen
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: viborg

Indlægaf Shadows » ons apr 21, 2010 22:25 pm

Har forhandleren sagt at den sælges med FDM brugttest, også så viser det sig at det Applus? Hmmm..... :roll: Hvad passer så heller ikke?
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf volvokaptajnen » ons apr 21, 2010 22:29 pm

det har han ikke. Jeg var ikke klar over at der var flere udbydere, så jeg gik bare ud fra...
Mvh

Dan

Nu V40, 2.0, 2002
__
740 Gl. st.car, Diesel, ' 86
volvokaptajnen
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: viborg

Indlægaf tjoule » ons apr 21, 2010 22:38 pm

Shadows skrev:
volvokaptajnen skrev:Jeg har lige været ude at køre anden gang og denne gang med konen - hun grinede det meste af vejen, så den er vist godkendt der :D

jeg fik en snak med sælger om diverse ting og alt i alt tror jeg vi kan blive enige. Der er partikelfilter på og der er fdm-test på den, så den burde være super.

Mht det tilskudsvarmefyr, hvordan kan jeg tjekke det og hvor meget koster det er opgradere det?

Fyret sidder ude foran (bag kofangeren) og det koster ca. 2-2500 at få lagt softwaren ind, så du har tidsstyring.
Men hvis det er en "tysker", kan der godt være ting som mangler ift danske modeller. Sædevarme, forlygtevaskere osv. Og måske fyret?

Jeg har selv hentet min V70 D5 i Tyskland og der er der både fyr, lygtevaskere og sædevarme, men sædevarme er ikke standard medmindre der er lædersæder i.
Jeg har ladet mig fortælle at de V70 der er blevet produceret i Belgien, de har ikke lygtevasker.
Disse biler fra Belgien er også blevet solgt i DK uden lygtevasker.
tjoule
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo4life » tors apr 22, 2010 10:08 am

volvokaptajnen skrev:det skal jeg huske imorgen, og tak for ikonforklaringen :o

Jeg har været inde og kigge lidt på garantien. Det virker til at det Aplus brugtvognstest de bruger. Er det ligeså godt som FDM, eller skal den en tur derhen. Og hvordan gør man det i praksis en en sådan test. Aftaler man med forhandler at den skal til FDM, eller kommer man bare bagefter og siger den har været en tur forbi FDM, og der lige er disse ting der skal fikses??

Det er altid i forhandlerens interesse at der bliver lavet en grundig brugtbilsattest fra FDM eller andre, da det fjerner købers mulighed for at reklamere over en masse ting.

Du har altid to års reklamationsret på bilen når du køber den hos en forhandler. Reklamationsretten dækker fejl og mangler som var tilsetede på leveringstidspunktet. Hvis en fejl opstår er det indenfor de første 6 måneder forhandleren der skal bevise at fejlen ikke var tilstede ved levering. Efter de 6 måneder skal køber påvise at fejlen var tilstede ved levering.

Et lille eksempel:
Du køber din bil med fejlfri FDM test og sælger giver "garanti" (misvisende ord, men tit anvendt formulering) i henhold til købeloven. Efter 1 måned dør gearkassen. Takket været FDM testen kan forhandleren nu fremvise en sagkyndig undersøgelse af bilen som siger at den var fejlfri på leveringstidspunktet og problemet med gearkasse således ikke var tilstede ved levering og derfor IKKE er omfattet af reklamtionsretten. Køber må selv betale.

Havde du ikke haft FDM test på bilen måtte forhandler i henhold til loven påvise at fejlen var fremkommet senere, hvilket i praksis er meget svært, og må sandsynligvis selv betale for en ny gearkasse.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: København

Indlægaf Klågem » søn apr 25, 2010 14:11 pm

Volvo4life skrev:
volvokaptajnen skrev:det skal jeg huske imorgen, og tak for ikonforklaringen :o

Det er altid i forhandlerens interesse at der bliver lavet en grundig brugtbilsattest fra FDM eller andre, da det fjerner købers mulighed for at reklamere over en masse ting.

Du har altid to års reklamationsret på bilen når du køber den hos en forhandler. Reklamationsretten dækker fejl og mangler som var tilsetede på leveringstidspunktet. Hvis en fejl opstår er det indenfor de første 6 måneder forhandleren der skal bevise at fejlen ikke var tilstede ved levering. Efter de 6 måneder skal køber påvise at fejlen var tilstede ved levering.

Et lille eksempel:
Du køber din bil med fejlfri FDM test og sælger giver "garanti" (misvisende ord, men tit anvendt formulering) i henhold til købeloven. Efter 1 måned dør gearkassen. Takket været FDM testen kan forhandleren nu fremvise en sagkyndig undersøgelse af bilen som siger at den var fejlfri på leveringstidspunktet og problemet med gearkasse således ikke var tilstede ved levering og derfor IKKE er omfattet af reklamtionsretten. Køber må selv betale.

Havde du ikke haft FDM test på bilen måtte forhandler i henhold til loven påvise at fejlen var fremkommet senere, hvilket i praksis er meget svært, og må sandsynligvis selv betale for en ny gearkasse.

Der er du forkert på den. Du har 6 mdr. garanti. Og derefter har du 18 mdr. reklamationsret. I reklamationstiden er det køber der skal påvise at fejlen har været tilstede hele tiden. Eks. Du køber et nyt fjernsyn. Det var iorden da "Peter" satte det til. Efter 4 mdr. virker det ikke mere. Du får et nyt på garantien.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf TOM_K » søn apr 25, 2010 14:53 pm

Men er det ikke svært i praksis?

På en bil, hvor mange dele er sliddele, kunne jeg let forestille mig en tvist mellem køber og forhandler: Hvis en bærekugle (eksempelvis)trænger til udskiftning i garantiperioden, og der ikke fremgår noget på brugtbilsattesten - så vil forhandleren vel hævde, at køber selv har ødelagt/slidt/misbrugt den?
Venlig hilsen

Tom K
V70 - 170 HK - Årgang 2006
Brugeravatar
TOM_K
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: 2770 Kastrup

Indlægaf Klågem » søn apr 25, 2010 15:17 pm

TOM_K skrev:Men er det ikke svært i praksis?

På en bil, hvor mange dele er sliddele, kunne jeg let forestille mig en tvist mellem køber og forhandler: Hvis en bærekugle (eksempelvis)trænger til udskiftning i garantiperioden, og der ikke fremgår noget på brugtbilsattesten - så vil forhandleren vel hævde, at køber selv har ødelagt/slidt/misbrugt den?

Nej. For en bærekugle er en sliddel. og er ikke omfattet af garanti. det samme med bremseklodser. Er det fordi at delen er slidt-så er der ingen garanti. Men er den i stykker, så dækker garantien. Og en bærekugle f.eks. bliver ikke slidt op på 4 mdr.
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf johnson » søn apr 25, 2010 16:45 pm

Jeg mener klart, at en forhandler skal udskifte en bærekugle jf. købeloven (hvis man reklamerer inden 6 måneder). De første 6 måneder er der omvendt bevisbyrde - altså skal forhandleren de første 6 måneder efter købet bevise, at bærekuglen ikke var slidt ved købet - og det kan han kun hvis der foreligger fx. en test-rapport fra fdm - hvor bærekuglen ikke var nævnt. Det er noget andet med bremseklodser - de er sikkert ikke helt nye ved købet - men ikke defekt før de er slidt ned, så har man kørt x-antal tusinde km efter købet, mener jeg ikke at man kan kræve, at forhandeleren udskifter disse uden beregning.
johnson
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Volvo4life » søn apr 25, 2010 20:03 pm

Klågem skrev:Der er du forkert på den. Du har 6 mdr. garanti. Og derefter har du 18 mdr. reklamationsret. I reklamationstiden er det køber der skal påvise at fejlen har været tilstede hele tiden. Eks. Du køber et nyt fjernsyn. Det var iorden da "Peter" satte det til. Efter 4 mdr. virker det ikke mere. Du får et nyt på garantien.

God holdning, men forkert. Jeg skal prøve at uddybe mit indlæg. Du blander desværre ting sammen.

I henhold til lov om køb har man 2 år til at reklamere over fejl der var til stede på leveringstidpunktet. §54stk.1 og overdragvelse §44. Der er IKKE omtalt garanti i lov om køb.

Læser du forarbejderne til loven fortolkes begrebet reklamationsret således:
I de første 6 måneder er det sælger der skal beviser at fejlen ikke var tilstede ved levering.
6->24måneder er det køben der skal påvise at fejlen var tilstede ved levering.
I praksis antages det at fejl opstået inden for de første 6 måneder vil have været tilstedet ved levering, med mindre sælger kan bevise anderledes. Heraf mit eksempel med død gearkasse og FDM der kunne sige den virkede ved levering.

Du må ikke bruge ordet garanti i forbindelse med den lovbestemte reklamationsret. En garanti skal sikre forbrugeren væsentlig bedre vilkår end loven og derfor vil en garati typisk blive vurderet i henhold til markedsførringsloven om den er gyldig. Desuden vil en garati dække fejl og mangler som opstår i perioden, men som ikke har været tilstede på leveringstidpunktet.

Jeg er bekendt med mediernes fortolkning af Lov om køb, og de første 6 måneder i reklamationsretten vil have garantilignende forhold, men vil aldrig kunne sidestilles med en rigtig garanti.
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Klågem » søn apr 25, 2010 20:55 pm

Ok. Der må jeg sgu indrømme at jeg tog fejl. :oops:
Men hvad han kan gøre er at få tilført en 3-6mdr. 100% garanti i slutsedlen. Og så er han sikret.
http://www.fdm.dk/bilkoeb-salg/brugte-b ... forhandler
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Volvo4life » søn apr 25, 2010 21:08 pm

Klågem skrev:Ok. Der må jeg sgu indrømme at jeg tog fejl. :oops:
Men hvad han kan gøre er at få tilført en 3-6mdr. 100% garanti i slutsedlen. Og så er han sikret.

En garanti for forhandleren er vejen frem. Tvivler på at en forhandler vil gide at slås for et par småting, men ryger gearkassen og du kun har reklamationsret er en FDM test ikke i købers interesse. Må sige at du har været meget heldig med din bil. Da jeg i sin tid købte 960eren mente sælger den var i perfekt stand og han skulle kun skifte nogle bøsninger. To fejlmonteringer senere og udpræget ligegyldighed overfor mig resulterede i at han fik lov til at betale for alt jeg kunne finde på bilen.
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Klågem » søn apr 25, 2010 21:50 pm

Volvo4life skrev:
Klågem skrev:Ok. Der må jeg sgu indrømme at jeg tog fejl. :oops:

En garanti for forhandleren er vejen frem. Tvivler på at en forhandler vil gide at slås for et par småting, men ryger gearkassen og du kun har reklamationsret er en FDM test ikke i købers interesse. Må sige at du har været meget heldig med din bil. Da jeg i sin tid købte 960eren mente sælger den var i perfekt stand og han skulle kun skifte nogle bøsninger. To fejlmonteringer senere og udpræget ligegyldighed overfor mig resulterede i at han fik lov til at betale for alt jeg kunne finde på bilen.

Jeg fik heller ikke nogen fdm attest el.lign med på bilen. Da jeg selv har en del forstand på biler. Og med hjælp fra alle jer andre kloge hoveder herinde mente jeg ikke at det kunne gå helt galt.
Klågem
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » tirs apr 27, 2010 23:12 pm

Volvo4life skrev:Et lille eksempel:

En gearkasse går ikke i stykker på en måned, altså må gearkassen have haft en skjult defekt, som fik den til at dø efter en måned. Det vil der være almindelig konsensus om ved en gennemgang af sagen mellem parterne. Altså skal gearkassen erstattes af sælger, selvom FDM har noteret, at den virkede ved gennemgang af bilen. Måske er det et dårligt eksempel, du har valgt...

Jeg er bestemt ikke enig med dig om, at en FDM attest altid er til sælgers fordel. Køber får et rigtigt godt overblik over bilens tilstand og kan vurdere, om det er et projekt han vil kaste sig ud i. Iøvrigt mener jeg, at der er knyttet en forsikring til FDMs vurdering af bilen, så hvis deres vurdering er helt hen i skoven er de (forsikringen) erstatningspligtige.

Der er rigtig mange sælgere, som vil slå sig tøjret for at lave en "masse småting". Men har man en aftale inden købet om, at alle fejl i FDM rapporten bliver rettet, så er der ikke så meget at komme efter.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

ForegåendeNæste

Tilbage til Diverse