Vibrationer Gearkasse/trækaksler ??

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Vibrationer Gearkasse/trækaksler ??

Indlægaf Michael_Kristensen » man sep 06, 2010 15:16 pm

Jeg har en V70 D5 2005 Aut., 428.000 km. Gearkasse skiftet ved 180.000 km.

I år da vi kørte på sommerferie med vores campingvogn, vibrerede bilen som om der var faldet en 100g afbl. klods af et hjul.

Jeg fandt ud af, at det kun var der over 2000 omdr. Med campingvogn på slæb kører jeg aut. gearkassen i manuelt.

Har nye org. 17" Volvo fælge med Michelin HP Primacy dæk. Har nye skiver og bremseklodser for og bag. 1 år gamle fjedre og støddæmper.

Gearolien er skiftet før ferien og olien er fortsat lysserød. Jeg har også mont. ekstra gearkasse oliekøler (en fra en XC90). Gearkassen skifter meget blødt.

Det bagerste motorophæng er skiftet for 1 år siden, det foreste lige før ferien. Og ja, jeg er HELT flad nu :(

Med 90 km/t og 1900 omdr. er der ikke noget at mærke, men ved 100 km/t og 2000 omdr. ryster bilen. Op af bakker, hvor jeg skifter ned til 4. eller 3. gear, er det det samme. Under 1900 omdr. ingen problemer, men over er vibrationerne der.

Under ferien, løsnede jeg det øverste motorophæng, pressede motoren tilbage og spændte det igen. Det hjalp noget (lidt), men så var der også mange vibrationer fra motoren i karosseriet både under start/stop og i tomgang.

Hvis jeg mærker efter, kan jeg faktisk godt mærke samme vibrationer, hvis jeg kører uden campingvogn men op af større bakker. Jeg kan fremprovakere fejlen ved at køre over/under 1900 omdr.

Volvo siger det kan være gearkassen der er ved at være færdig ???, men jeg tænker mere på trækakslerne. 428.000 km er jo nogen gange rundt.

Hvad siger I ?? Hvor starter jeg ??

Hvad er symptomerne hvis det er del lille ophæng mellem gearkasse og forbro?

Håber I kan hjælpe.

Mvh.
Michael
------------------------------------------------------
Michael Kristensen

Volvo XC60 D5 AWD Aut. 2015
Volvo XC90 D5 AWD man. 2009
Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vibrationer Gearkasse/trækaksler ??

Indlægaf Thmen » man sep 06, 2010 17:07 pm

Har du prøvet at få den sporet? Vores V70 D5 gjorde nemlig det samme, især med campingvogn efter og når man skulle accelerere op ad en stejl bakke.
Jeg snakkede med Volvo, de var også inde på en færdig gearkasse og trækaksler, men det viste sig at den blot skulle spores...nu er det helt væk.

Hilsen Thomas
Volvo V70 D5 aut. 2002
Thmen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Balder » man sep 06, 2010 19:32 pm

1. Tror jeg ikke at det er gearkassen.
2. Er bremsskiverne,nav og fælgerne gørt ordentlig rent inden montering , evtl rust kan være skyldig i rystelser.
3. Hvordan opfører bilen sig ved acceleration? trækker den til en eller anden side? - det kunde være bærarmene
3. Er bøssninger til bagakseln blivet skiftet eller er de stadig original? De er ligegodt mugligt at rystelser komme fra bagakseln.
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf jimDK » tirs sep 07, 2010 9:14 am

Hvis jeg har forstået det rigtigt:
vibrationerne er ikke afhængig af omdrejnings-hastigheden på hjulene/akslerne.
Vibrationerne er afhængig af RPM (2000 rpm).
Det frikender jo vel så alt omkring hjul og bremser osv?
Det kaster vel mistanken netop på motorophæng eller gearkasse, som du selv er inde på?
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf Michael_Kristensen » ons sep 08, 2010 11:58 am

Balder skrev:1. Tror jeg ikke at det er gearkassen.
2. Er bremsskiverne,nav og fælgerne gørt ordentlig rent inden montering , evtl rust kan være skyldig i rystelser.
3. Hvordan opfører bilen sig ved acceleration? trækker den til en eller anden side? - det kunde være bærarmene
3. Er bøssninger til bagakseln blivet skiftet eller er de stadig original? De er ligegodt mugligt at rystelser komme fra bagakseln.

1. Nej det ville være en dyr omgang.
2. Jo det er helt rent og smurt ind i et meget tyndt lag aluminiums pasta. Jeg er meget obs. på dette.
3. Den trækker ikke til nogen af siderne. Bærearme er hhv. 1 og 2 år gamle
4. Jo bøsningerne i bagenden er ikke skifet. Men jeg er ret sikker på de kommer fra forenden. Som sagt, de hjalp lidt at jeg satte motoren lidt i spænd i toppen.
Michael Kristensen

Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Michael_Kristensen » ons sep 08, 2010 12:02 pm

jimDK skrev:Hvis jeg har forstået det rigtigt:
vibrationerne er ikke afhængig af omdrejnings-hastigheden på hjulene/akslerne.
Vibrationerne er afhængig af RPM (2000 rpm).
Det frikender jo vel så alt omkring hjul og bremser osv?
Det kaster vel mistanken netop på motorophæng eller gearkasse, som du selv er inde på?

Nej det har ikke noget med hastigheden at gøre, kun rpm.

Med mindre det er noget med vibrationer i motor som falder sammen med vibrationer i gearkasse/træk aksler/hjul ??

Ved at Volvo har flest problemer med diesel motor / aut. gearkasse. Andre kombinationer giver ikke de samme resonans / vibrationsproblemer.
Michael Kristensen

Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Michael_Kristensen » ons sep 08, 2010 12:03 pm

Thmen skrev:Har du prøvet at få den sporet? Vores V70 D5 gjorde nemlig det samme, især med campingvogn efter og når man skulle accelerere op ad en stejl bakke.
Jeg snakkede med Volvo, de var også inde på en færdig gearkasse og trækaksler, men det viste sig at den blot skulle spores...nu er det helt væk.

Hilsen Thomas

Hej Thomas,

Lyder fornuftigt, men jeg fik bilen sporet i maj md., så så heldig er jeg nok ikke :(

Thomas hvor langt har din D5'er kørt?
Michael Kristensen

Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Thmen » ons sep 08, 2010 14:41 pm

Hej.
Ja, så hjælper en sporing jo nok ikke hvis den fik det gjort i maj måned. Da jeg fik vores sporet havde den gået knap 250000 km, nu har den lige rundet 300000 km, og der er stadig ikke problemer med rystelser.
Håber du finder fejlen uden det koster kassen.

/Thomas
Volvo V70 D5 aut. 2002
Thmen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Balder » ons sep 08, 2010 14:47 pm

Er drivakselne limet fest? Der findes noget specialt metal-lim hos volvo til dette. Vis bilen har nye hjullejre , so findes i stedet for lim en ny forskruvning . det hele er beskrivet i
TechNotes : TNN77- 09 fra Volvo , delenummer til nævnte skruer er 30714142
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Michael_Kristensen » ons sep 08, 2010 20:53 pm

Balder skrev:Er drivakselne limet fest? Der findes noget specialt metal-lim hos volvo til dette. Vis bilen har nye hjullejre , so findes i stedet for lim en ny forskruvning . det hele er beskrivet i
TechNotes : TNN77- 09 fra Volvo , delenummer til nævnte skruer er 30714142

Hej Balder,

Tak for tippet! Har prøvet at søge lidt på det og fandt lidt andet om samme emne.

I recently replaced the upper engine mount. There is no reason that you shouldn't! The bushing is fairly cheap. Also i would look at the upper engine stabilizer bushings. For around $80 your car will fell brand new!

http://www.elevatecars.com/elevate-v...-bushing-black

http://www.ipdusa.com/Volvo-V70XC70-...p-127-387-868/

Tror du det er noget der kan have med det at gøre?

Hvad siger du til bøsningerne i den øverste vibrationsdæmper (den lange stang der går på tværs) ? Volvo har rodet noget med dette, da de skiftede det bagerste nederste motorbeslag.

Som sagt, når jeg trækker campingvogn og kommer over 2000 omdr. vibrerer bilen (mærker som det kommer forfra) og jeg kunne mindske det lidt ved at spænde motoren op (løsne det øverste beslag og præsse motoren baglens medens jeg spændte beslaget fast igen), derfor er min teori mest omkring motor / gearkasse ophæng.
Michael Kristensen

Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Balder » ons sep 08, 2010 22:23 pm

vi har selv en 2002er d5 der kører som taxa , de er ingen kendt fejl på den øverste motorophæng , har dog skiftet den nederste . Men mugligheden er der.
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ulrik Friis » tors sep 09, 2010 18:44 pm

Jeg skal lige forstå dit problem rigtigt, Michael, det er KUN ved 2.000 o/m du oplever vibrationerne? Uanset hastighed?

Når du siger, at det føltes som om en 100 gr. klods var hoppet af et forhjul, så må årsagen jo søges i træklinien - det der kører rundt. Ellers giver det ingen mening for mig.

Jeg vil pege på trækakslerne. Jeg har læst mig til på et af de svenske forums, at når folk sænker deres biler, kan de komme ud for vibrationer fra fortøjet, som er forårsaget af slidte trækaksler.

Et motorophæng som er slidt op giver jo ikke den slags vibrationer. Det er vel snarere vibrationer, der får støjen til at stige i *, hvilket du jo også mærkede. At et slidt motorophæng skal kunne få bilen til at vibrere som om at der er ubalance i et hjul forekommer usandsynligt.

Gearkasse eller trækaksler, men jeg har svært ved at se hvordan en slidt gearkasse skal kunne overføre kraftige vibrationer. Men - på den anden side er det afhængigt af omdrejningerne, og så tænker jeg på en converter, der er i ubalance.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Michael_Kristensen » fre sep 17, 2010 8:17 am

Ulrik Friis skrev:Jeg skal lige forstå dit problem rigtigt, Michael, det er KUN ved 2.000 o/m du oplever vibrationerne? Uanset hastighed?

Når du siger, at det føltes som om en 100 gr. klods var hoppet af et forhjul, så må årsagen jo søges i træklinien - det der kører rundt. Ellers giver det ingen mening for mig.

Jeg vil pege på trækakslerne. Jeg har læst mig til på et af de svenske forums, at når folk sænker deres biler, kan de komme ud for vibrationer fra fortøjet, som er forårsaget af slidte trækaksler.

Et motorophæng som er slidt op giver jo ikke den slags vibrationer. Det er vel snarere vibrationer, der får støjen til at stige i *, hvilket du jo også mærkede. At et slidt motorophæng skal kunne få bilen til at vibrere som om at der er ubalance i et hjul forekommer usandsynligt.

Gearkasse eller trækaksler, men jeg har svært ved at se hvordan en slidt gearkasse skal kunne overføre kraftige vibrationer. Men - på den anden side er det afhængigt af omdrejningerne, og så tænker jeg på en converter, der er i ubalance.

Det er markant tydeligere fra 2000 omdr./min. og op efter. Et eller andet sted så er det der også under, men ikke noget man umiddelbart lægger mærke til.

Umiddelbart tænker jeg også på slidte trækaksler, da det stort set kun er et problem ved kørsel med campingvogn = stor belastning. Måske kan det være, at virrationerne fra trækakslerne forplanter sig til motoren som så går i medsving. Derfor hjælper det at stramme top-motorophænget.

Converteren? Har den ikke samme hastighed som trækakslen (altså ikke afhængig af motor omdr.) ?
Michael Kristensen

Michael_Kristensen
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf Ulrik Friis » fre sep 17, 2010 15:33 pm

Michael_Kristensen skrev:Det er markant tydeligere fra 2000 omdr./min. og op efter. Et eller andet sted så er det der også under, men ikke noget man umiddelbart lægger mærke til.

Umiddelbart tænker jeg også på slidte trækaksler, da det stort set kun er et problem ved kørsel med campingvogn = stor belastning. Måske kan det være, at virrationerne fra trækakslerne forplanter sig til motoren som så går i medsving. Derfor hjælper det at stramme top-motorophænget.

Converteren? Har den ikke samme hastighed som trækakslen (altså ikke afhængig af motor omdr.) ?

Converteren sidder mellem motoren og gearkassen og principielt er den skruet på svinghjulet.

Hvis dine trækaksler har kørt 430kkm, så ville det ikke undre om de er slidte. Og slidte trækaksler giver vibrationer. Din gearkasse har kørt 250kkm, men jeg tvivler på den er årsagen. Og jeg tror egentlig heller ikke det er converteren, da der ikke er deciderede sliddele inde i den. Men hvis et turbineblad knækker, så...
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj