Stigende/faldende ladetryk 850 T5

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Stigende/faldende ladetryk 850 T5

Indlægaf mknudsen » tors sep 09, 2010 16:49 pm

Har lige monteret ladetryks-ur i Volle. Når vi går til den, stiger trykket hurtigt til 0,6 bar, for derefter at regulere sig ned til stabile 0,4 bar. Er dette normalt? Jeg synes jeg har hørt at T5 kørte med 0,6 i tryk kontinuerligt?

Jeg skiftede for nogle dage siden slangerne fra wastegaten til ventilen på luftfilterkassen. Jeg kunne kun få fingrene i en slange der er 1-2mm mindre end den oprindelige, så det måtte gå indtil videre. Kan denne mindre slange, være skyld i dette "problem" (hvis der da ER et problem).
mknudsen

Re: Stigende/faldende ladetryk 850 T5

Indlægaf KG.Racing » tors sep 09, 2010 19:09 pm

Hej.

Det problem havde/har jeg også. Det er formentlig den ventil på siden af luftfilterkassen der ikke virker som den skal.
Men som "vi har talt om" har jeg løst problemet med at hæve trykket med en kontrolleret sivning på slangen til wastegaten.
Hilsen Klaus

04 S40 2,5 T5
08 V70 2,5T
Brugeravatar
KG.Racing
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf mknudsen » tors sep 09, 2010 19:50 pm

Jep, den operation er også planlagt til weekenden. Men det skønneste er jo at finde fejlen inden trykket hæves, så alt er iorden :)

Jeg har forberedt 2 trins ladetryk vha. en 12V ventil med drøvle på wastegateslangen. Så kan jeg køre stock og lidt ekstra ved tryk på kontakt :wink:
mknudsen

Indlægaf KG.Racing » tors sep 09, 2010 20:05 pm

Det lyder da som en god ide :D , og medhensyn til ladetrykket så er det så vidt jeg ved ca 0,65 bar der er standart
Hilsen Klaus

04 S40 2,5 T5
08 V70 2,5T
Brugeravatar
KG.Racing
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf mknudsen » fre sep 10, 2010 16:45 pm

Lige sidste nyt;

Skiftede slangen igen, denne gang til en med inderdiameter på 6mm kontra den gamle på 4mm.
3 vejs ventilen fik lidt olie og så lidt massage i form at blid pusten i alle huller ;-)
Jeg klargjorde til montering af drosleventil, så den nyeste slange er også ca. 30cm længere. Droslen er dog ikke monteret endnu.

Uden videre er trykket fordoblet, så vi har det normale på ca. 0.65 og så lidt ekstra til sjov og ballade :-)

Ligger på 0.75-0.8, med den nye slange som eneste ændring.

Se eventuelt en lille video her med lavt tryk:
http://bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=38074

Og filmklip med nuværende opsætning:
http://bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=38083
mknudsen

Indlægaf mknudsen » ons sep 15, 2010 1:48 am

Min plan var at hæve trykket, enten ved at justere længden på wastegate armen eller ved at montere en bleedventil på slangen fra wastegate aktuatoren.

Dog strandede projektet da min reguleringsventil nok har set bedre dage. Men original slange fra aktuatoren lader den .06bar i et sekund for at falde til 0.4. Men med en anden slange monteret (6mm indvendig og 25cm længere) lader den nu 0.8-0.9bar uden videre ændringer. Jeg kan endnu ikke forklare hvorfor, men det må have noget at gøre med det øgede rumfang i slangen.

Jeg har idag (tirsdag) forsøgt at montere en kortere slange - stadig med indv. 6mm mål - og "fejlen" er nu tilbage; 0.6 bar faldende til 0.4. Straks var det høje tryk tilbage da jeg monterede den længere slange igen.

Tag og få monteret et rigtigt manometer først, så er det muligt at følge med i om trykket nu er normalt inden du begynder at pille...
mknudsen

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj