Jeg tror - nej - jeg er sikker på, at Volvos olie er lige så god som Castrols. Det væsentlige er at få skyllet kassen igennem, så alle affaldsstofferne fra bremseringe mv. kan blive skyllet ud.
Nogen gange kan der godt gå lidt religion i valg af mærker. Mange af de olier der laves bliver fremstillet samme sted eller efter samme opskrift, men bliver tappet på forskellige dunke. Olieselskaberne kan godt lide at give det indtryk, at der er fri konkurrence og alt det der. Men det har der aldrig været på oliemarkedet.
Det er Volvo der har valgt den gearkasse, der sidder i din bil. Og derfor ved Volvo naturligvis også, hvilken olie der skal fyldes på. Volvo springer kvalitetsmæssigt ikke over, hvor gærdet er lavest, så selvfølgelig er der en ordentlig olie på deres dunke. Og hvad det er for en olie kan for den sags skyld være fløjtende ligegyldigt.
Det som vi bruger meget tid og mange ord på her i Volvosnak er, hvor vi kan få en kvalitet der matcher Volvos originalkvalitet til en billigere penge. Og hvis kvaliteten er bedre bliver vi i rigtig godt humør. Men med sådan noget som gearkasseolie, vil vi aldrig finde ud af om der er kvalitetsforskel. Jeg kunne konstatere, at min gearkasse blev "som ny" efter en skylning med Transmax Z, men jeg er fuldstændig overbevist om, at hvis der var hældt Volvos originale olie på, havde resultatet været det samme.
Hvis jeg var dig ville jeg trygt lade Volvo i Fjerritslev skylle min gearkasse med Volvos foretrukne olie for netop den gearkasse, der sidder i din bil. Bagefter vil du uden tvivl kunne mærke et blødere gearskift. Og du ville vide, at du har brugt Volvos originale kvalitet, som såmænd ikke er så ringe endda