Olieskift på gearkassse V70 D5 aut.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: Olieskift på gearkassse V70 D5 aut.

Indlægaf Klågem » fre okt 01, 2010 20:30 pm

mfuglsang skrev:Men jeg kan nu ikke se hvad der skulle kunne ske ved at bruge den, selvom volvo i Fjerritslev ikke garanterer for noget. Jeg tvivler nu også på man får dem til at dække hvis der skulle ske noget med gearkassen efter olieskift - for hvad skulle olien kunne være skyld i???

Forkert olie kan smadre gearkassen.
Så enkelt er det.
Prøv dog at spørge hvilken olie de bruger.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf mfuglsang » fre okt 01, 2010 21:58 pm

Ja man skal jo ikk lige hælde hvad som helst på sin gear-kasse, men når castrol selv anbefaler den til præcis min model, burde den jo være iorden..

Men problemet er bare at volvo ikke aner hvad der er i den olie de bruger. Jeg spurgte dem da jeg ringede for at høre hvad det koster, og hvordan de skifter olien. De sagde direkte, at de ikke vidste andet end at der står volvo på den, og så en masse mærkelige numre, som jeg ihvertfald ikke forstod noget af..
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: 9690, Nordjylland

Indlægaf Klågem » fre okt 01, 2010 22:53 pm

Snakkede du med Poul. Eller bare en der var der
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Shadows » lør okt 02, 2010 7:57 am

Jeg kan godt forstå problematikken her.

Det er jo underligt at en gearkasse olie som Volvo siger der skal i, ellers kan der ske "alaskens ulykker" - har vist sig at være dårligere på sigt end en Gastrol transmax. jf. en værksted med mangeårig speciale i netop Volvo. Og som sikkert har et bedre dækningsbidrag på et gearkasseskift end måske flere olieskift.

Normalt er jeg da også tro mod et bilmærkes anbefalinger i de væsker der skal på bilen, men netop på gearkasser tror jeg ikke ret meget på Volvo. Det viser sig på de mange gearkasser der bliver skiftet på dem. Men jeg (eller tidligere ejere) har endnu ikke fået skiftet gearkasse, på min Volvo'er
... pt Volvoløs
Mercedes-Benz 450 SL ‘73
Shadows
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 2900

Indlægaf mfuglsang » lør okt 02, 2010 14:47 pm

Klågem skrev:Snakkede du med Poul. Eller bare en der var der

Det var Poul jeg snakkede med, og han vidste ikke andet end at det var en Volvo olie de bruger..

Jeg tror nu godt jeg "tør" bruge en castrol transmax E efter alt det gode jeg har læst omkring den. Jeg har faktisk ikke fundet nogen som skriver, at de har haft dårlige erfaringer med netop den olie..
Og det er jo en olie som er fremstillet specielt til automat-gearkasser.. :)

Jeg vil som shadows, også helst bruge volvo's egne produkter. Men omvendt behøver det jo ikke være det bedste af det bedste volvo selv bruger. De har jo helt sikkert en kanon aftale med et eller andet firma (måske castrol). Og jeg tvivler på at man bare lige skifter til et andet mærke hvis der kommer noget frem som er beder..
Men alt dette er jo bare hvad jeg TROR - jeg ved intet med sikkerhed..
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: 9690, Nordjylland

Indlægaf Ulrik Friis » søn okt 03, 2010 2:38 am

Jeg tror - nej - jeg er sikker på, at Volvos olie er lige så god som Castrols. Det væsentlige er at få skyllet kassen igennem, så alle affaldsstofferne fra bremseringe mv. kan blive skyllet ud.

Nogen gange kan der godt gå lidt religion i valg af mærker. Mange af de olier der laves bliver fremstillet samme sted eller efter samme opskrift, men bliver tappet på forskellige dunke. Olieselskaberne kan godt lide at give det indtryk, at der er fri konkurrence og alt det der. Men det har der aldrig været på oliemarkedet.

Det er Volvo der har valgt den gearkasse, der sidder i din bil. Og derfor ved Volvo naturligvis også, hvilken olie der skal fyldes på. Volvo springer kvalitetsmæssigt ikke over, hvor gærdet er lavest, så selvfølgelig er der en ordentlig olie på deres dunke. Og hvad det er for en olie kan for den sags skyld være fløjtende ligegyldigt.

Det som vi bruger meget tid og mange ord på her i Volvosnak er, hvor vi kan få en kvalitet der matcher Volvos originalkvalitet til en billigere penge. Og hvis kvaliteten er bedre bliver vi i rigtig godt humør. Men med sådan noget som gearkasseolie, vil vi aldrig finde ud af om der er kvalitetsforskel. Jeg kunne konstatere, at min gearkasse blev "som ny" efter en skylning med Transmax Z, men jeg er fuldstændig overbevist om, at hvis der var hældt Volvos originale olie på, havde resultatet været det samme.

Hvis jeg var dig ville jeg trygt lade Volvo i Fjerritslev skylle min gearkasse med Volvos foretrukne olie for netop den gearkasse, der sidder i din bil. Bagefter vil du uden tvivl kunne mærke et blødere gearskift. Og du ville vide, at du har brugt Volvos originale kvalitet, som såmænd ikke er så ringe endda :)
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Foregående

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj