Schroder skrev:Hej..
Først UTROLIG god side, hvor jeg har fundet meget godt info..
Jeg er igang med en Amazone og har lagt V8 motoren i. Men sidder lidt fast nu, mangler viden om nogle forskellige ting.. Så derfor vil jeg MEGET gerne i kontakt med en som har lavet samme pjokt som mig.. Det er ang. hvor jeg sætter de forskellige motordele ned i motorummet for at gøre det bedst + lovligt..
Jeg håber I kan hjælpe mig!!
Og lige noget andet, jeg har fundet ud af at det ?kun? er modeller af amazonen fra 67 man må ligge 2kreds bremsesystem i.. Kan det passe?
Min er nemlig fra 64..
Hvilke papire og systemer skal jeg have for at få lov til at sætte bremseskiver på mine baghjul og kan det overhovdet lade sig gøre med lovgivningen?
Jeg er frygtelig ked af, at være den negative her, men hvis jeg må tale frit, forstår jeg simpelthen ikke at du er gået i gang med et sådan projekt uden at sætte dig ordentligt ind i diverse regler og detaljer der netop kan "knække" dit projekt/ønske.
Du skal vide, at Volvo IKKE godkender/har godkendt effektforøgelse til mere end 100 HK DIN UDEN ændringer i chassis og bremser. (Som udgangspunkt).
- betyder det så noget for dig? JA det gør det i høj grad: For uanset om synsmænd i dag er mere eller mindre begavede, så SKAL de tjekke fabrikkens foreskrifter når det drejer sig om registreringssyn af ombygninger - og VOLA: Der står enkelt og uomtvisteligt: Skal motoreffekten forøges til mere end 100 HK DIN og MAKS 150 HK DIN - SKAL en Amazon udstyres med skivebremser for og vakumforstærker/bremseforstærker. Det har intet at gøre med 1 eller 2 kreds bremsesystem - men for dig betyder det nu "helvede" - for din 1964 årsmodell har IKKE bremsesystem du kan bruge - for du har tromler for og skal derfor bytte HELE bremsesystemet (for OG bag) med et bremsesystem der indeholder skiver for - det betyder at du nu OGSÅ har bevæget dig ud i konstruktive ændringer af bremsesystem og DET er ikke altid lige let at komme igennem, særligt ikke hvis du rammer en synsmand der véd lidt om tingene.
Så er der de rent praktiske detaljer i det projekt du har gang i:
- effektforøgelse a la Rover V8 - så belaster du jo også bagtøj og ophæng væsentligt, og her har du altså valgt en "svag" udgave af Amazonen - som Jeppe nævner, er bagtøjs-ophæng væsentlig anderledes på en 1967 og senere model - hvor du her ville have fået en "stærkere" opsætning.
Jeg ved godt at det er enormt "far-agtigt", men man bliver altså bare nødt til at tænke mange flere tanker omkring sådan et projekt, end "Hey, lad mig lave noget sjovt og vildt".
Der er LANG vej endnu og den er fyldt med masser af udfordringer - og en supertunet B20'er i en 1969/70 model er ligeså sjov - og meget lettere.
VIL man have V8 lyd, så må man forberede sig meget bedre..
Måske er det NU du skal stille dig tilfreds med dine praktiske erfaringer mht. selve byggeriet - og så beslutte dig for alvor for projektet - dvs. sætte dig ind i al det der har med regler mv. at gøre - dernæst planlægge dit projekt - glem slet ikke økonomien, for uanset hvad du tror, kommer det til at koste dig 8 gange MERE.. - find den "rette" Amazon at bygge på og skaf dig ALLE de rå dele der skal til for projektet.
At tage projektet "step by step" går slet ikke og du bliver aldrig færdig.